Cooler Media Logo Update 2021

Waarom hebben we ons logo veranderd?

Een logo is het gezicht van je merk. Een herkenningspunt en dé manier om mensen een beeld bij hun associaties met je merk te geven. Want als wij zeggen ‘gele M’, dan denk jij McDonald’s. Heeft iemand het over dat merk met een swoosh als logo? Dan bedoelt diegene Nike. Je logo komt op meerder plekken terug en stimuleert merkherkenning en -herinnering. Bovendien is het de kapstok waar de rest van je huisstijlelementen aan hangen.

Net als mensen, veranderen merken ook naarmate ze ouder worden. Zo ook het uiterlijk. Daarom begon het na een compleet nieuwe huisstijl en een rebranding van de website ook te kriebelen ons logo onder de loep te nemen. Het Cooler Media logo mocht wat frisser, duidelijker en zakelijker. Maar wel met behoud van het herkenbare design. We focusten hierbij op 3 peilers: imago, toegankelijkheid en leesbaarheid. De opdracht was om subtiele veranderingen door te voeren; vernieuwend, maar dicht bij de kern. Dat proces laten wij je met alle liefde zien.

Cooler Media logo

Imago

Door de jaren heen is ons werk en de kwaliteit ervan toegenomen. Het team is opgegroeid en onze dienstverlening professioneler geworden. Het logo kan natuurlijk niet achterblijven en straat dit uit door gebruik van een ander lettertype en kleinere cirkel.

Toegankelijkheid

Door de verhoudingen onder de loep te nemen, zijn we erin geslaagd het beeldmerk meer rust te geven en van een strakkere uitstraling te voorzien. Daarmee wordt het betrouwbaarder en veiliger in plaats van high-tech en een snel.

Leesbaarheid

Ongeveer 5 jaar geleden voegde wij een ondertitel toe “the explanation company”. Dit viel altijd een beetje weg bij de grote letters er boven. Om de leesbaarheid te verbeteren is er gekozen voor een ander lettertype voor naam en ondertitel, namelijk Galano Grotesque.

Rust en ruimte.

Een wens was dat het logo meer rust zou uitstralen in een zakelijker design. Compact moest het wel blijven, maar we wilden de indruk geven dat het logo meer ‘vrijheid’ kreeg. Dat hebben we bereikt door in het beeldmerk de afstanden tussen de tekstegels gelijk te trekken. Zo ontstaat er meer witruimte tussen de Cooler Media-bol, het woordmerk en de ondertitel. Het logo staat zo een stuk vrijer, waardoor het gelijk een stuk frisser oogt door de extra witruimte.

Lettertype.

We vinden het belangrijk dat ons logo een eenheid vormt met de rest van onze huisstijl. Waar voorheen het logo een uniek lettertype had, hebben we het woordmerk aangepast naar het lettertype dat je ook op de website en in de rest van onze huisstijluitingen ziet terugkomen: Galano Grotesque.

Het woordmerk is én beter leesbaar én komt beter tot zijn recht als we het op klein formaat afdrukken of wanneer we het van een afstandje bekijken. Maar waarom Galano Grotesque onze aandacht greep op het eerste oog? Dit font maakt standaard gebruik van all uppercase letters, oftewel kapitalen. Dit wordt in de designwereld veel gebruikt om het visueel plaatje duidelijk te maken. Bovendien is dit ten opzichte van het vorige font veel moderner en tijdlozer.

Kleurgebruik.

Het kleurgebruik blijft overeenkomen met ons huidige kleurenpalet, zoals vastgelegd in onze huisstijlguide. Drie kleuren die samen het karakter van Cooler Media vormen. Het Cooler Media blauw staat voor creativiteit, onze dagelijkse kost en drijfveer achter honderden producties. Oranje staat voor energie. Het representeert ons energieke team, maar ook de visuele kracht waarmee wij verhalen versterken. We balanceren deze twee prominente en opvallende kleuren met een grijze kleur die onze neutraliteit en objectiviteit kenmerkt.

Het gebruik van ons logo in combinatie met onze huisstijlkleuren gaan we voor twee varianten: wit en full-color. We gebruiken de full-color variant het meest in onze uitingen in combinatie met een witte achtergrond. In andere gevallen, combineren we het witte logo met een achtergrondkleur.

Blijf bij de kern.

Als iets herkenbaar is aan ons logo, dan is het onze oranje cirkel met daarin een “olifantje” gemaakt uit een C en een M. Daar wilden we dan ook niet te veel aan sleutelen. Het nieuw gekozen lettertype Galano Grotesque werkte niet voor het olifantje, ondanks het succes in het woordmerk. Mede hierom kozen we ervoor om zoveel mogelijk van de klassieke cirkel intact te laten. Wat er dan wel veranderd is? De ‘CM’ is in de bol met 8% verkleind.

Veel van onze huisstijlelementen zijn gebaseerd op deze bol. Ronde vormen doen het namelijk erg goed in een digitale omgeving. Ze worden geassocieerd met toegankelijkheid, flexibiliteit en plezier. Daarnaast roepen cirkels een gevoel van saamhorigheid en  positiviteit op.

Subtiel is beter.

Minimale veranderingen, die veel teweegbrengen. Het lijken kleine aanpassingen maar alles moet samenkomen in een (simpel) beeldmerk. Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat iedere lijn, iedere vorm en ieder lettertype een eigen karakter heeft. Vaak worden logos van het ene op het andere moment radicaal veranderd. Dat werkt eigenlijk niet zo goed. Een beter aanpak vinden wij het aanbrengen van subtiele verbeteringen, jaar op jaar.

Ben jij nog tevreden over je logo? Nieuwsgierig hoe je meer uit je logo en/of je andere huisstijlelementen haalt? Je mag ons altijd even bellen voor vrijblijvende feedback en suggesties.