Anystory Short – Welke invloed heeft jouw bestelgedrag op het milieu?

Opdrachtgever:
Cooler Media

Partner:
DHL

Onderwerp:
Welke invloed heeft jouw bestelgedrag op het milieu?

Stijl:
AnyStory Short

Taal:
Nederlands
Engels

Verhaal:
Online shoppen wordt ons steeds makkelijker gemaakt. Een truitje hier, een deurknopje daar of toch maar die boodschappen laten bezorgen in plaats van zelf de supermarkt inlopen. Ons massale bestelgedrag brengt dan ook de nodige gevolgen met zich mee. Naast meer CO2-uitstoor, wordt er ook veel loze ruimte getransporteerd. Welk effect heeft dit en wat zijn de alternatieven? Check de AnyStory!

De uitvoering.

Bij Cooler Media besteden we een groot deel van onze tijd aan vrij werk in de vorm van de AnyStories. De enige vereiste: ‘Maak het vet!’ Met deze keer antwoord op de vraag: welke invloed heeft jouw bestelgedrag op het milieu?

Voor het design hebben collega’s Jamie en Robin samengewerkt. De samenwerking zorgde voor nieuwe inzichten en vormgeving voor de AnyStory. In de animatiefase heeft Jamie zich voornamelijk gefocusd op het creëren van vloeiende en dynamische bewegingen. Het animeren van de verandeende vorm van de pakketten was een tijdrovende klus, maar het resultaat mag er zeker zijn! Een fijne productie in weer een gloednieuwe stijl.

“Wat ik erg leuk vond om te animeren in deze AnyStory waren de transportvoertuigen. Het was uitdagend om de pakketjes in de bus goed weer te geven met animatie.”

– Technical Animator Jamie

Blijf op de hoogte van video marketing ontwikkelingen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het script.

Een online aankoop heb je tegenwoordig in een paar klikken gedaan. Maar dit massale bestelgedrag zorgt voor onnodig transport en daarmee extra CO2-uitstoot. Denk aan een broek die je in vier maten bestelt en waarvan je er sowieso drie gaat terugsturen. Of je bestelling van één enkel fietslampje verpakt in een te grote doos die veel ruimte in beslag neemt.

Oplossingen hiervoor kom je dagelijks al tegen. Steeds meer bestelbussen rijden elektrisch en deze worden zo optimaal mogelijk ingericht. Maar dat alleen is niet genoeg. We moeten ook het transport van ‘loze lucht’ terugdringen: geoptimaliseerde pakketten die minder materiaal verbruiken.

Eén van de uitdagingen is het efficiënt verpakken van producten. Fabrikanten kunnen de productverpakking optimaliseren zodat deze als verzenddoos gebruikt kan worden of producten kunnen met een 3D snijmachine voorzien worden van een optimale bezorgdoos. Deze oplossingen zijn wel duur en niet voor alle webshops betaalbaar.

Een alternatief is het gebruik van plastic zakken gemaakt van 100% gerecyceld plastic. Ze zijn efficiënt qua ruimte goedkoper dan karton maar worden vaak gezien als minder duurzaam.

Deze oplossingen vragen de inzet van de fabrikant en de verzender. Maar wat kun jij zelf doen? Bestel meer in één keer en bestel niet onnodig veel. Bezint eer ge bestelt!