Waar ben je naar op zoek?
Meest gezocht
Andere zochten naar...
Populaire diensten
Onze populairste diensten en oplossingen
Onderwerp:
Doomscrolling
Stijl:
AnyStory
Taal:
Engels
Verhaal:
Waarom blijven we altijd toch maar eindeloos scrollen? In deze AnyStory duiken we in de wereld van doomscrolling en laten we zien hoe apps ons brein beïnvloeden, waarom stoppen zo moeilijk is en wat je zelf kunt doen om weer grip te krijgen op je schermtijd.
Wat is doomscrolling?
Doomscrolling is dat je eindeloos door je telefoon blijft scrollen, vaak langs nieuws, social media of video’s, zonder dat je bewust wilt stoppen. Je verliest de tijd een beetje uit het oog en blijft steeds maar doorkijken, zelfs als de inhoud je eigenlijk niet echt blij of rustiger maakt.
Waarom blijven we scrollen?
Telkens als je iets interessants ziet, geeft je brein een kleine dopamine-boost. Dat voelt prettig en zorgt ervoor dat je steeds weer door wilt gaan. Apps en platforms zijn hier slim op ingericht, waardoor stoppen lastig wordt en je blijft zoeken naar dat volgende korte geluksmoment.
Hoe profiteren bedrijven daarvan?
Bedrijven verdienen geld aan jouw aandacht. Hoe langer je blijft scrollen, hoe meer advertenties ze kunnen laten zien. Algoritmes zorgen ervoor dat je steeds relevante en boeiende content ziet, zodat je niet wegklikt. Zo verandert jouw tijd en aandacht in advertentie-inkomsten voor de platforms.
“De animatie werd niet alleen een verhaal over doomscrolling en wat dat eigenlijk is,
maar ook een spiegel voor onszelf. Het was confronterend om erachter te komen dat
alles op je telefoon zo gemaakt is dat je niet meer kan stoppen met scrollen.”
We zitten allemaal vaker op onze telefoon dan we eigenlijk zouden willen. Vanuit die herkenbare worsteling ontstond bij ons, Mark van Wijgerden en Daniël Visscher, het idee voor deze AnyStory. Een animatie over doomscrolling: eindeloos scrollen zonder dat je er echt blij van wordt. Een onderwerp dat tijdens het maken soms bijna een soort therapie werd.
We merkten dat we er zelf ook volop mee bezig waren. Mark probeerde zijn schermtijd al eerder te beperken met app-limieten. Daniël wilde zijn telefoon minder gebruiken om een goed voorbeeld te zijn voor zijn zoon. Maar waarom is het zo lastig om je telefoon weg te leggen, zelfs als je weet dat het niet goed voor je is?
Toen we verder in het onderwerp doken, werd al snel duidelijk: het is geen toeval dat stoppen zo moeilijk is. Alles op je telefoon is zo gemaakt dat je blijft kijken. Oneindige tijdlijnen, slimme meldingen en algoritmes die precies weten waar je zwakke plek zit. We wilden in de animatie laten zien hoe dat werkt, want als je snapt hoe het zit, kun je er wél iets aan doen.
In de animatie hebben we dit visueel gemaakt door letterlijk het perspectief van de telefoon te kiezen: de telefoon kijkt naar jou. Je ziet hoe het hoofdpersonage langzaam kleur verliest terwijl hij blijft scrollen en zijn levenslust uit hem wordt gezogen. Maar zodra hij het patroon doorbreekt, krijgt hij zijn energie en kleur weer terug en kan hij weer van zijn leven genieten.
Schrijf je in voor de Spotlight en ontvang één keer per maand een e-mail met tips, trends, cases, blogs en onze nieuwste creaties.
Endless scrolling, zombie scrolling, doomscrolling… Phone addictions, all with the same effect. We stay glued to our screens longer than we’d like. But why is it so hard to stop and how can we break free?
Scrolling is easy. Your phone is always within reach, ready to deliver a dopamine hit, making you feel happy and satisfied for a moment. Dopamine functions like a reward system. Just like slot machines, the rewards keep you hooked, craving that next hit. Every time you come across something exciting, your brain reinforces the habit, making it harder to stop.
Your phone, its apps, and social media are designed to capture and keep your attention. Smart tricks like infinite scrolling prevent a natural stopping point. News sites profit from your need to stay informed, while negative news feeds your brain with constant alerts that you can’t ignore. And on top of that, algorithms track how much time you spend looking at posts and adjust your feed accordingly, pulling you deeper into the void of indefinite engagement.
On average, people now spend about 4 hours a day on their phone. Time you could be spending differently. So why are you still scrolling? The answer is simple: companies profit from it. The more time you spend scrolling, the more valuable you are to advertisers. Your attention is no longer just yours; it’s a product being bought and sold.
It’s time to change your habits and take back control. Limit notifications to the absolute minimum. Identify apps that trigger excessive scrolling and move them to a less accessible part of your phone or delete them. Install an app that helps you track and limit your screen time. And most of all: create physical distance between you and your phone by not bringing it to bed or the toilet.
Don’t forget, it’s not bad to feel bored without a phone. Boredom sparks creativity, boosts problem solving and encourages mindfulness. Give your brain a break, stimulate self-reflection and engage in meaningful activities. Your time is valuable.
Take back control. Because every scroll steals a moment where you could be doing something better.