datavisualisatie

Datavisualisatie: niet altijd een infographic

Wist je dat we tekst in combinatie met illustraties 323% beter begrijpen dan enkel tekst? Deze illustraties en teksten kunnen in verschillende visuele weergaves worden gepresenteerd. Goede voorbeelden hiervan zijn infographics of datavisualisaties. Wat het verschil is tussen deze twee? Wij leggen het je graag uit!

Datavisualisatie & infographic: wat is het?

Datavisualisatie

‘Data says it all’ hoor je steeds vaker. Het is dan ook niet voor niets dat de meeste bedrijfsbeslissingen op data worden gebaseerd. Om het de data-analisten een stuk makkelijker te maken en hun werk te optimaliseren, wordt data gevisualiseerd. Dit noemen we datavisualisatie.

Je herkent ze vast wel! De meest voorkomende datavisualisaties worden in de volgende vormen weergegeven:

datavisualisatie cirkel

datavisualisatie

  • Staafdiagrammen
  • Tabellen
  • Cirkels
  • Grafieke

Infographic

Naast datavisualisaties heb je infographics. Een van de meest belangrijke kenmerken van een infographic is dat het een visueel verhaal laat zien. Doordat deze een kop-midden-staartstructuur bevat, is een infographic super overzichtelijk voor de doelgroep. De lezer wordt als het ware door het verhaal heen gedragen.

Onthoud: hoewel infographics gebruikmaken van datavisualisatie, is datavisualisatie niet altijd een infographic!

Een voorbeeld van een infographic is dit exemplaar van Mondiaal FNV. Mondiaal FNV probeert mensen te informeren over de herkomst van de kleding die, ook bij jou, in de kledingkast hangt. Bekijk de infographic hieronder:

MondiaalFNV_Kleding_Front_V3.0WEB

Voorbeeld van een infographic

Zoek de verschillen

Oké, hoe datavisualisatie en infographics er uitzien, check. Dat weten we nu. Maar wat is dan het verschil tussen deze twee?

Infographics hebben een begin, midden en een eind. Er wordt een verhaal verteld, terwijl bij datavisualisatie de lezer zelf het verhaal ontdekt. Datavisualisatie is dan ook vaak wat lastiger om te lezen dan een infographic.

Wanneer gebruik je wat?

Zelf ook data visueel inzetten? Vergeet dan niet dat infographics en datavisualisatie inspelen op verschillende specifieke behoeftes. Hierdoor kunnen ze op verschillende manieren worden verspreid. De onderstaande voorbeelden helpen je op weg!

Data visualisatie

  • Nieuwsbrieven: geef je klanten een update over hoe het er met je bedrijf aan toe gaat. Gebruik datavisualisatie in de vorm van statistieken en laat de belangrijke cijfers van het bedrijf zien. Zo wordt je nieuwsbrief opeens een stuk aantrekkelijker.
  • White Papers & eBooks: beïnvloed de lezer van whitepapers & eBooks met visuele data. Zo overtuig jij je lezers!

Infographic

  • Blogs: infographics vullen blogartikelen erg goed aan. Door het visuele aspect en het duidelijke verhaal wordt de blog superoverzichtelijk.
  • Case Studies: wanneer case studies infographics gebruiken, komen waardevolle inzichten opeens tot leven. Het – vaak complexe – verhaal is in één oogopslag duidelijk.
  • Marketing: gebruik een infographic om je bedrijf of merk onder de aandacht te brengen. Visuele content valt veel meer op dan platte tekst. Deel je infographic daarom op social media en op je website om meer klanten te genereren. In deze blog vertellen je hier meer over!
  • Jaarverslagen: niet alleen bij je klanten, maar ook bij je interne teams kun jij interactieve infographics gebruiken. Deel de belangrijke cijfers van de afgelopen periode om te kunnen schakelen. Gegarandeerd een succes!

Infographic laten maken door een expert

Wil je graag een infographic laten maken door een expert? Geen probleem! Het scheelt je natuurlijk een hoop tijd en moeite én je ontvangt gegarandeerd een topexemplaar. De experts weten als geen ander hun creativiteit te gebruiken om jouw verhaal te vertellen.    

Gebruik je veel data en wil je dit op een unieke en duidelijke manier presenteren aan je klanten of je medewerkers? Wij helpen je graag om opvallende infographics en/of datavisualisaties te maken. Neem geheel vrijblijvend contact op met een van onze uitlegexperts.


Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang één keer per maand de beste blogs en tips in je inbox!