6 Tips voor het creëren van succesvolle LinkedIn-posts

Met 5 miljoen Nederlandse gebruikers is het zakelijke social media platform LinkedIn de afgelopen jaren enorm gegroeid. Je kunt je voorstellen dat met zoveel gebruikers een succesvolle post een flinke impact maakt op je volgers. Maar hoe maak je nou zo’n succesvolle LinkedIn-post? Dat is precies wat we je vertellen in deze blog!

Maak je profiel op orde

First things first! Voordat je een succesvolle LinkedIn post creëert, is het belangrijk dat je profiel op orde is. Dit geldt zowel voor een bedrijfspagina als voor een persoonlijke LinkedIn-pagina. Daarom een aantal tips waarmee je jouw profiel up-to-date maakt:

Tips voor een succesvolle bedrijfspagina:

  • Inleiding: schrijf een relevante en informatieve inleiding, zodat mensen direct zien waar jouw bedrijf voor staat.
  • Omslagfoto: zorg voor een aantrekkelijke omslagfoto op je profiel. Hiermee trek je direct de aandacht van potentiële klanten. Een combinatie van een mooie afbeelding met duidelijke kernzinnen die omschrijven wat jouw bedrijf doet werkt vaak het beste.
  • Calls to action: voor een succesvolle LinkedIn bedrijfspagina is het belangrijk dat je CTA’s toevoegt. Dit doe je door mensen te vragen om jouw pagina te volgen, liken of delen, maar ook door een link naar je website toe te voegen en mensen te vragen om hier op te klikken.

Tips voor een succesvolle persoonlijke pagina:

  • Informatie: het allerbelangrijkste: klopt de informatie op je profiel? Zorg ervoor dat je meest recente functies (inclusief omschrijving) zichtbaar zijn op je profiel, schrijf een kort stukje tekst over jezelf en zorg dat je een recente profielfoto hebt.
  • CV: voeg je cv toe om je profiel nog completer te maken. Hierdoor zien anderen in één oogopslag wie jij bent, wat je doet en waarvoor ze jou kunnen benaderen. Bovendien maakt dit jouw profiel completer, want voor het LinkedIn algoritme geldt: hoe completer je profiel, hoe eerder je wordt getoond aan andere gebruikers.

Tip: voeg een CV video toe aan je pagina om je pagina nog persoonlijker te maken.

6x tips voor een succesvolle LinkedIn post

Is je LinkedIn profiel op orde? Dan is het tijd om succesvol te worden met je posts! Deze 6 tips zorgen ervoor dat jouw LinkedIn post een waar succes wordt:

1. Gebruik visuele content

Het toevoegen van een relevante foto of LinkedIn video trekt de aandacht van je publiek. Bovendien neemt een post met een foto of video meer ruimte in op het beeldscherm waardoor je nog meer aandacht opeist en mensen je post langer bekijken.

2. Gebruik passende hashtags

Hashtags zorgen ervoor dat je post beter vindbaar is. LinkedIn adviseert om niet meer dan 3 hashtags toe te voegen. De eerste 3 worden namelijk in de URL van je post gezet en verdere hashtags niet. Zoek daarom voordat je gaat posten op wat relevante hashtags zijn die bij je bericht passen. Kijk ook of deze hashtags veel volgers hebben. Met relevante hashtags bereik je vaak snel een nieuw publiek.

3. Gebruik duidelijke taal

Een effectieve LinkedIn post gebruikt duidelijke en begrijpelijke taal. Vermijd overmatig gebruik van jargon, schrijf in de actieve vorm en houd je zinnen kort. Door je LinkedIn berichten in duidelijke taal te schrijven, bereik je uiteindelijk een groter publiek. Dit zorgt ervoor dat je post nog succesvoller is.

4. Voeg een call to action toe

Met een CTA aan het einde van je post spoor je mensen aan iets te doen. Vraag ze om je post te liken of om een reactie te plaatsen. Met dit soort CTA’s creëer je interactie met je LinkedIn bericht, waardoor je post uiteindelijk door meer mensen gezien wordt.

5. Post op een gunstige tijd

De tijd waarop je post bepaalt ook hoe succesvol je post uiteindelijk wordt. Post je op een moment dat iedereen ligt te slapen, dan krijg je de eerste uren weinig interactie, waardoor je post minder hoog geplaatst wordt door het algoritme. Benieuwd wanneer de beste tijd is om te posten op LinkedIn en op andere platforms? Check dan deze blog!

6. Eerst posten, dan sponsoren

Deze laatste tip is vooral belangrijk voor bedrijfspagina’s. Zorg ervoor dat je éérst je bericht op je eigen timeline post, en daarna pas sponsort. Wanneer je een post gelijk sponsort kan het namelijk zijn dat je volgers die niet in je aangegeven doelgroep vallen de post niet meer kunnen zien. Hierdoor loop je dus een groot deel van de likes en reacties van je eigen volgers mis.

Wil jij als eerste onze marketing tips ontvangen? Meld je dan snel aan voor onze nieuwsbrief 👇

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan