Bewust Veilig-dag 2024: succes met een visueel veiligheidsprogramma

Blog header - Bewust Veilig dag 2024

Veiligheid versterkt als je samenwerkt’, zo luidt de slogan van de Bewust Veilig-dag 2024. Laat dat nou precies zijn wat wij doen met het HSE-team van Ballast Nedam Industriebouw. Sinds 2022 werken we samen aan het visualiseren van het veiligheidsprogramma. Om extra stil te staan bij het belang van veiligheid op het werk blikt onze eigen Art Director Daniël samen met HSE-manager Romy terug op een succesvolle samenwerking. Bekijk de testimonial video of lees het hele interview!

Over Ballast Nedam Industriebouw

Ballast Nedam Industriebouw is een multidisciplinaire aannemer gespecialiseerd in industriële projecten. Het bouwbedrijf voert projecten uit in zowel greenfield als brownfield omgevingen, waarbij ze werken met verschillende disciplines, zoals mechanisch, civiel en E&I. Met ruim 200 vaste collega’s wordt er iedere dag samengewerkt aan projecten van kleinschalige renovaties tot aan grote integrale nieuwbouwprojecten. Al deze collega’s kunnen rekenen op een werkgever die het faciliteren van een veilige werkplek ziet als de allerhoogste prioriteit.

Het belang van veiligheidscommunicatie

In 2022 was het HSE-team van Ballast Nedam Industriebouw op zoek naar een nieuwe, online manier van communiceren naast de bestaande offline communicatie. Het belangrijkste doel hiervan was zorgen dat veiligheid voor iedereen begrijpelijk en toegankelijk zou blijven, ongeacht veranderingen binnen de organisatie. Romy vertelt hierover: “Veiligheid staat bij ons voorop. We hechten veel waarde aan de veiligheid, gezondheid en het welzijn van onze medewerkers, klanten, partners en andere betrokkenen. Door de groei van de organisatie is ook de diversiteit toegenomen. Denk bijvoorbeeld aan meertaligheid, cultuurverschillen, anderstaligen en laaggeletterdheid. Door deze veranderingen vergroot het risico op miscommunicatie en verschillende interpretaties. Om met zijn allen veilig te kunnen werken is het essentieel dat we allemaal dezelfde taal spreken. En daarom hebben we Cooler Media ingeschakeld!”

Visuele veiligheidscampagne

Hoewel Romy en haar team in eerste instantie op zoek waren naar een bedrijf dat hen kon helpen met het ontwikkelen van animatievideo’s, is het idee uiteindelijk uitgegroeid tot een volledige visuele vertaling van het veiligheidsprogramma. “We hebben de veiligheid in onze organisatie beeldend gemaakt, wat er voor zorgt dat we allemaal dezelfde taal spreken.”

Met de kennis van veiligheidsdeskundigen zoals Romy maken we bij Cooler Media de boodschap behapbaar voor alle lagen in een organisatie. Door de inzet van animatie, video en andere visuele middelen maken we mensen op een toegankelijke manier bewust van veiligheid en stimuleren we gedragsverandering. Zo ontwikkelen we bijvoorbeeld een veiligheidsmascotte, posters, kaartspellen, collector items en kalenders waarbij herkenbaarheid het belangrijkste is.

Veiligheidsmascotte

Gezamenlijk hebben we de veiligheidsmascotte Bas Ballast ontworpen. Bas Ballast is vernoemd naar veiligheidsdeskundige Bas Kleinjan, al jarenlang een zeer gewaardeerde collega én een rolmodel binnen de organisatie als het gaat om veiligheid.

Door Bas om te toveren tot een animatiekarakter blijft zijn rol binnen Ballast Nedam Industriebouw altijd bestaan, ook wanneer hij met pensioen gaat.

Romy vertelt hoe zij de veiligheidscampagne inzetten: “Ieder kwartaal presenteert Bas Ballast een veiligheidsthema waarin hij verschillende veiligheidsonderwerpen bespreekbaar maakt. Deze onderwerpen komen voort uit de trendanalyse of uit lessons learned. De veiligheidscampagne draagt bij aan onze lerende organisatie.” Ieder veiligheidsthema wordt gepresenteerd via een infographic met daarop een QR-code die verwijst naar een bijbehorende uitleganimatie. Animatie maakt het mogelijk om realistische situaties uit te beelden van (bijna) ongevallen die op de werkvloer zouden kunnen gebeuren of in het verleden eens gebeurd zijn. Zo kan iedereen van deze lessen leren en worden ongevallen in de toekomst voorkomen.

Resultaten en toekomstplannen

De veiligheidscampagne heeft ervoor gezorgd dat veiligheid een andere betekenis heeft gekregen binnen de organisatie. Romy vertelt dat Bas Ballast inmiddels veel meer is dan het karakter uit de animatievideo’s: “Dankzij Bas Ballast is veiligheid zichtbaarder, begrijpelijker en toegankelijker voor iedereen. De kracht van Bas Ballast zit hem in een stukje herhaling, verbeelding, maar vooral ook herkenning.” Naast meer aandacht voor veiligheidsbewustzijn, heeft Bas Ballast intern bijgedragen aan het beeldend maken van de bedrijfsprocessen rondom veiligheid waardoor er onderling meer begrip is ontstaan. Ten slotte maakt Bas Ballast zichtbaar hoe Ballast Nedam Industriebouw als organisatie omgaat met veiligheid. Hij is altijd en overal terug te vinden en begint zelfs bekend te worden binnen andere bedrijven.

Veiligheid houdt nooit op en is een onderwerp waar niet alleen op Bewust Veilig-dag, maar continue aandacht voor moet zijn. Romy vertelt dat de veiligheidscampagne ervoor zorgt dat het HSE-team continue getriggerd blijft om over veiligheid te communiceren en dat zij steeds op zoek gaan naar iets nieuws. “We toveren steeds meer collega’s om tot karakters. Dit geeft een nieuwe dynamiek aan de video’s. We willen naast de kwartaalthema’s gaan uitbreiden met een half jaar thema, hier leent de risico-inventarisatie zich perfect voor!”

Bekijk hier de hele veiligheidscampagne voor Ballast Nedam Industriebouw!

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan