7 influencer marketing trends die jij moet weten!  

De laatste jaren zijn influencers een begrip geworden in de marketingwereld en het lijkt erop dat dit voorlopig zo blijft. Hoogste tijd dus om jezelf bij te spijkeren over 7 influencer marketing trends van nu!  

De belangrijkste influencer marketing trends in 2019

Online influencers komen in alle soorten en maten. Ook zijn de mogelijkheden voor influencer marketing eindeloos. Voor jouw bedrijf loopt dus hoe dan ook de perfecte influencer ergens rond. Maar waar let je op? Hieronder vind je de belangrijkste know-how over dit razend populaire topic:

1. Micro-influencers boven macro-influencers

Een van de belangrijkste influencer marketing trends is de opmars van micro-influencers. Voor veel bedrijven zijn micro-influencers – ondanks dat ze hun eigen ‘ding’ doen – beter naar hun hand te zetten dan A-list celebrities. Daarnaast gaan zij voor veel lagere kosten een samenwerking aan. Dit zorgt ervoor dat het inzetten van meerdere micro-influencers aantrekkelijker wordt dan slechts één keer investeren in één macro-influencer.

influencer video marketing trends

2. Het opbouwen van lange termijn relaties

Vaak zet je een online influencer in voor een specifieke campagne voor een beperkte tijd. Maar waarom zou je de samenwerking stoppen als je samen succes behaalt? Door succesvolle influencers langdurig in te zetten, verander je ze in ambassadeurs voor je merk. Bovendien beïnvloedt een langdurige samenwerking ook de houding van de influencer tegenover jouw merk, waardoor zij jou met meer enthousiasme en geloofwaardigheid promoten.

3. Kwaliteit telt

De kwaliteit van content is belangrijker dan ooit! Zoek influencers die jouw doelgroep écht vertellen wat ze willen weten. Het gaat niet langer alleen om trends, zoveel mogelijk bereik en/of zoveel mogelijk posts. Check vooral of een influencer veel betrokken volgers heeft en goede content maakt.

influencer video marketing trends

4. We houden van écht

Geloofwaardige en loyale influencers zijn zeldzaam. Het geheim van een écht goede online influencer is dat deze persoon voelt als een vriend. Hij of zij spamt je niet met reclame, maar is een betrouwbare bron van informatie. Zie het zo: als een vriend je vertelt over een goed restaurant in de buurt, dan wil je daar toch ook een keertje eten?

Tip: herken fake Instagram influencers en behoed jezelf voor een samenwerking dat uitloopt tot niks!

5. De zoektocht naar de juiste influencer wordt makkelijker

Het zoeken naar de juiste influencers voor je online strategie kan een traag proces zijn. Vooral als je nog een newbie bent in de wondere wereld der influencer marketing. Gelukkig wordt deze industrie steeds volwassener. Zo zijn er tegenwoordig verschillende platforms en tools om als bedrijf in contact te komen met influencers en andersom. Neem eens een kijkje op internationale websites als BuzzSumo en Traackr of het Nederlandse Join!

6. Influencer marketing wordt steeds transparanter

Het is niet vreemd dat transparantie en openheid steeds belangrijker worden. Door de overload aan advertenties zijn we tegenwoordig maar moeilijk enthousiast te krijgen. We vinden een advertentie pas nuttig als deze voor ons boeiende content bevat. Bovendien waarderen we eerlijkheid. Daarom zie je tegenwoordig dat veel posts van online influencers worden gelabeld met het merk.

7. Het meten van de resultaten wordt steeds eenvoudiger

Goed nieuws! Het meten van de resultaten van je influencer marketing wordt steeds makkelijker. Platforms zoals YouTube en Instagram bieden steeds meer mogelijkheden om het effect van je influencer marketing te meten en te evalueren door het analyseren van de volgende data:

  • Retweets of reposts
  • Shared content
  • Comments
  • Websitebezoeken
  • Conversies (bijv. te meten door de influencer een kortingscode te laten delen en te kijken hoe vaak deze wordt gebruikt)

Influencer marketing ♥ video

Nu je op de hoogte bent van de actuele influencer marketing trends, is het tijd om aan de slag te gaan! Wist je overigens influencer marketing met video zoveel effectiever is dan zonder video? Logisch. Video is een ultiem middel om je boodschap op een persoonlijke manier over te brengen. En juist dat persoonlijke aspect zorgt ervoor dat influencers scoren.

Nieuwsgierig naar hoe je de influencer marketing trends kunt combineren met video? Lees het in onze blog of vraag het aan onze video marketing consultants! Neem geheel vrijblijvend contact op en wij helpen je graag verder!

 

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan