Praatplaat of infographic: wat is beter?

Een praatplaat of infographic gebruik je om specifiek, duidelijk en op creatieve wijze je verhaal te visualiseren. Een praatplaat stamt uit het onderwijs. De leraar vertelt een verhaal aan de hand van een visuele weergave. De term praatplaat is nauw verbonden met een infographic. Alleen zijn de twee niet hetzelfde. Wat is dan het verschil en wanneer gebruik je beide? Ontdek het in deze blog!

Wanneer gebruik je een praatplaat?

Een praatplaat is vooral een visuele weergave van een verhaal of boodschap. Hierbij wordt eigenlijk geen tekst gebruikt. Om de essentie van de boodschap naar voren te brengen, moet erbij worden gepraat (vandaar zijn naam!). Het wordt nog steeds gebruikt in het onderwijs, maar ook door bedrijven. Bijvoorbeeld om:praatplaat

  • Teamsessies op te starten en te begeleiden;
  • Processen te visualiseren (denk aan verkoop, aankoop, dienstverlening, sollicitatieprocedures etc.);
  • Doelstellingen te verduidelijken;
  • Werkwijzen in beeld te brengen.

Een praatplaat of infographic?

Wat is een infographic?

Een infographic is net als een praatplaat een visuele weergave van informatie. Bedrijven zetten infographics in om complexe informatie te verduidelijken door het visueel te maken. Infographics worden meestal ingezet voor datavisualisatie. Vaak is dit ‘taaie’ informatie, die in een lap tekst compleet zijn aantrekkelijkheid verliest (mocht dit al enige aantrekkelijkheid hebben). Infographics zorgen er echter voor dat deze droge stof op creatieve en aantrekkelijke wijze wordt gecommuniceerd.

Infographics gebruik je vaak voor het volgende:

  • Jaarverslagen;
  • Behaalde doelstellingen;
  • Processen;
  • Onderzoeksresultaten.

Inspiratie opdoen? Voor Gemeente Steenbergen hebben we het communicatiebeleid omgetoverd tot een infographic. Hierin zijn de kernonderwerpen opgenomen en visueel gemaakt:
MondiaalFNV_Kleding_Front_V3.0WEB

Overeenkomsten tussen een praatplaat en infographic

Het komt vaak voor dat als mensen een praatplaat laten maken, ze in feite een infographic verwachten. Alleen gebruiken ze de term ‘verkeerd’. Beide visualiseren processen, werkwijzen of andere informatie. Zowel een praatplaat als infographic heeft als doel om de doelgroep een beeld te geven bij hetgeen wat wordt gecommuniceerd.

Het verschil tussen een praatplaat en infographic

praatplaat data

Het verschil tussen een praatplaat en infographic is dat een praatplaat puur visueel is en erbij moet worden gepraat. Een infographic bevat daarentegen ook tekst en cijfers. De boodschap is direct duidelijk, zonder dat deze nog moet worden toegelicht!

Wat raden onze experts aan?

Er zit dus daadwerkelijk verschil tussen een praatplaat en infographic. Maar wat is beter? Het antwoord hierop is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling. Een praatplaat is geschikt als je een verhaal wilt vertellen waarbij je nog niet alle informatie weggeeft in je visuele content. In alle andere gevallen raden wij altijd een infographic aan. Die keuze lichten we graag voor je toe.

De beperkingen van een praatplaat

Hoewel een praatplaat natuurlijk ook zijn voordelen kent, heeft het in vergelijking met een infographic enkele nadelen:

  • Een praatplaat niet zelfstandig gebruiken; het is meer een ondersteuning van je presentatie of discussie;
  • Je hebt dus altijd nog een begeleidend verhaal nodig dat je moet vertellen;
  • Een praatplaat kun je online zetten, maar zonder de juiste tekstuele ondersteuning verliest de boodschap vaak wel zijn essentie;
  • Te veel informatie visualiseren in een praatplaat maakt de boodschap moeilijker te begrijpen;
  • Een praatplaat is minder geschikt voor droge, lastige stof, omdat het zich beperkt tot een combinatie van beelden.

Voordelen infographic

Nog niet overtuigd? Dan geven wij je nog enkele voordelen van een infographic die een praatplaat niet heeft:infographic

  • Complexe zaken leg je dus veel duidelijker uit met een infographic, omdat hierin ook tekst en cijfers worden gebruikt;
  • Bij een infographic heb je veel meer mogelijkheden door het gebruik van afbeeldingen, links, grafieken, tabellen, cijfers, percentages en calls to action;
  • Je kunt er enorm veel informatie kwijt over één onderwerp, omdat je deze op verschillende wijzen kunt visualiseren, dan slechts enkel gebruikt van images;
  • Een infographic doet het goed op je website, social media kanalen, in je e-mails en eigenlijk ál je online uitingen! Dit komt doordat een infographic op zichzelf een boodschap communiceert.

Meer voorbeelden zien van infographics? In deze blog delen we vijf hele toffe voorbeelden ter inspiratie! 

Kies ook voor een infographic!

Loop jij ook regelmatig tegen de opgave aan om lastige zaken zo duidelijk en leuk mogelijk te communiceren naar je medewerkers, klanten of stakeholders? Laat dan een infographic maken! Onze experts weten precies hoe zij jouw informatie perfect kunnen visualiseren, zodat jouw boodschap direct binnenkomt bij je doelgroep. Bekijk ons portfolio ter inspiratie of neem contact op voor vrijblijvend advies!

Tags:
Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang één keer per maand de beste blogs en tips in je inbox!