Blink uit op de beurs: 7 tips voor een opvallende beursstand

Blog header - 7 tips voor een opvallende beursstand

Op een beurs staan is een fantastische gelegenheid om nieuwe klanten te ontmoeten of een nieuw product te lanceren. Met jaarlijks bijna 4 miljoen bezoekers blijven beurzen onverminderd populair. Wanneer er zoveel mensen langs je stand lopen, zou je wellicht verwachten dat opvallen gemakkelijk is. Maar met tientallen andere bedrijven die om je heen staan, wordt je al snel de 13e in een dozijn. Hoe zorg je er voor dat voorbijgangers juist bij jouw stand stoppen? Wij delen 7 tips om ervoor te zorgen dat jouw beursstand opvalt. Zo steelt jouw bedrijf de show op iedere beursvloer!

Hoe val je op op een beurs?

1. Gebruik een opvallende standinrichting

Zorg allereerst voor een opvallende beursstand. Dit moet natuurlijk dé eyecatcher zijn op de beurs. Beurzen zijn vaak grote evenementen, dus het is belangrijk om je beursstand te onderscheiden van andere beursstands met een opvallende standinrichting. Een felle kleur op de muur of een statafel met extra informatie kunnen een wereld van verschil maken. Ook beursstands die aan meerdere kanten open en goed zichtbaar zijn trekken mensen aan vanuit alle hoeken van het beursgebouw. Zorg tenslotte voor herkenbare elementen in je beursstand, zodat mensen die jouw stand bezoeken meteen zien dat het om jouw bedrijf gaat. Brandkleuren, logo’s, banners, posters, etc. zijn een echte must voor je stand.

2. Laat een beursvideo maken

Maak gebruik van een pakkende beursvideo om de aandacht van potentiële klanten te trekken. Video’s zijn visueel aantrekkelijk en hebben het vermogen om mensen zelfs van een grotere afstand aan te spreken. Heldere kleuren, bewegende beelden en boeiende content kunnen ervoor zorgen dat je stand opvalt tussen de massa. Net als op je website zullen bezoekers langer bij je beursstand blijven hangen om bedrijfsvideo’s te bekijken. Wanneer veel mensen bij een beursstand staan, wekt dit automatisch interesse bij andere aanwezigen om ook te komen kijken.

Daarnaast kun je met video complexe ideeën of concepten op een eenvoudige manier communiceren en zo de klant beter informeren. Door gebruik te maken van visuele en auditieve elementen, kun je je boodschap duidelijk en memorabel maken voor beursbezoekers. Bovendien kan videocontent die op een beurs wordt gebruikt, later op andere kanalen worden hergebruikt, zoals op sociale media, websites of in e-mail campagnes. Wil je een nieuw product lanceren op een beurs met behulp van video of animatie? Ontdek meer over een beursvideo laten maken of neem contact op voor de mogelijkheden.

Beursvideo voorbeelden waar we trots op zijn

Solar Energy Booster
Uitleg over PVT Zonnepanelen

XO10
Uitleg voor de Recreatie Vakbeurs

OGZ
Aftermovie WebWinkel Vakdagen

Facilicom Group
Beurs animatievideo

B&R Automatisering
Video verslag Innovation Day

Jongerius
Professionele bedrijfsfilm

Hoe trek je meer mensen naar je stand?

3. Wees enthousiast, maar niet opdringerig

Als ambassadeur van je bedrijf op de beurs speel je een belangrijke rol en is het van belang om oprecht en enthousiast over te komen. Wees open, spreek mensen aan en deel folders, flyers of brochures uit om een blijvende indruk achter te laten. Informeer mensen die interesse tonen, maar laat ze zich niet opgejaagd of verplicht voelen om bij jouw stand te komen kijken, dat werkt juist averechts. Het allerbelangrijkste: neem een actieve houding aan! Laat mensen zien dat ze met jou in gesprek kunnen gaan door voor je stand te staan in plaats ergens te gaan zitten.

4. Organiseer activiteiten of een demo

Mensen willen iets te doen hebben op een beurs. Er zijn verschillende leuke en eenvoudige activiteiten die je kunt organiseren om je te onderscheiden van de concurrentie. Bijvoorbeeld, racen met op afstand bestuurbare autootjes of een kort wedstrijdje tussen bezoekers om te zien wie het snelst een puzzel van je logo kan leggen. Wat ook goed werkt is een demonstratie geven van jouw nieuwste product of dienst. Op deze manier worden bezoekers gestimuleerd om bewust naar je stand te komen. Mensen zijn van nature nieuwsgierig en willen graag alles weten, grote kans dus dat bezoekers terugkomen om de demo te zien.

5. Hou een winactie of deel promotiemateriaal uit

Gratis spullen, wie wil dat nou niet? Mensen zijn gevoelig voor het ontvangen van gratis spullen, dus het uitdelen van promotiemateriaal met je logo, bedrijfsnaam of een pakkende slogan erop kan de aandacht trekken van voorbijgangers die anders misschien niet bij je stand zouden stoppen. Een opvallend promotie-item kan hun nieuwsgierigheid naar jouw bedrijf of producten prikkelen. Dit kan ook op een speelse manier door bijvoorbeeld een winactie te organiseren waarbij bezoekers leuke prijzen kunnen winnen. Door je logo op promotiemateriaal te plaatsen, vergroot je de naamsbekendheid en daarmee de kans dat bezoekers je merk herinneren en herkennen in de toekomst. Telkens wanneer ze het promotie-item gebruiken, worden ze blootgesteld aan je merk.

Voorbeelden van promotiemateriaal om uit te delen op een beurs zijn:

  • Stickers met jouw logo, product of grappige teksten;
  • Bedrukte pennen (klinkt eenvoudig, maar stiekem super handig!);
  • Brochures met uitleg over jouw werkwijze of de voordelen van je product;
  • Een snack of flesje water met wikkel van jouw merk;
  • Goodies die te maken hebben met jouw product of dienstverlening.

6. Kondig je deelname aan op social media

Kondig van tevoren aan op social media waar je tijdens een beurs te vinden bent. Zo weten je volgers dat je van de partij bent en komen ze wellicht ook een kijkje nemen. Je kunt ook sneak peaks geven van wat je gaat presenteren bij je stands. Dit maakt potentiële klanten nieuwsgierig naar het eindresultaat en enthousiasmeert hen om je stand te bezoeken.

Hoe behoudt je succes na de beurs?

Met bovenstaande tips weet je hoe je tijdens de beurs opvalt tussen de vele concurrenten, maar hoe zorg je ervoor dat beursbezoekers na hun bezoek specifiek jouw bedrijf onthouden?

7. Laat een aftermovie maken

Een aftermovie is het visitekaartje van je bedrijf. Laat bijvoorbeeld zien hoe gaaf jouw stand op de beurs was en wat je gepresenteerd hebt met coole visuals op social media. Aftermovies bieden bezoekers en deelnemers de mogelijkheid om de ervaring van de beurs opnieuw te beleven, wat positieve herinneringen oproept en de betrokkenheid bij je merk versterkt. Dit draagt bij aan het onthouden van je bedrijf en producten.

Niet alleen voor deelnemers aan de beurs is een aftermovie interessant, ook voor organisatoren van beurzen of evenementen is het waardevol. Met een goede aftermovie kun je in het daaropvolgende jaar de beelden gebruiken ter promotie van de beurs. Het delen van aftermovies draagt bovendien bij aan de algemene bekendheid en reputatie van het evenement. Wanneer mensen positieve ervaringen zien van deelnemers, worden ze aangemoedigd om in de toekomst deel te nemen of aanwezig te zijn.

Samengevat zijn er verschillende manieren om op te vallen op een beurs, beursbezoekers naar je stand te trekken én succes te behouden na de beurs. Sta jij binnenkort op een beurs en kun je wel wat hulp gebruiken bij de creatie van promotiemiddelen? Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies en de mogelijkheden.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan