Animatiefilmpjes voor marketing: dit moet je weten

Video is ongekend populair en de voorspelling is dat dit nog wel even zo blijft. Nu zijn er natuurlijk veel verschillende soorten video. Een van die vele varianten is animatie en daar zijn wij natuurlijk enorm fan van! Maar waarom zou jij animatiefilmpjes laten maken? Wij vertellen het je in deze blog.

Iedereen houdt van animatie, maar waarom eigenlijk?

Animatie is niet meer weg te denken uit de visuele wereld. Alleen wat is dan de kracht van animatiefilmpjes? Er zijn verschillende factoren. Hieronder lichten we de belangrijkste voor je uit:

  • Vrijwel iedereen is opgegroeid met videoanimatie: denk aan Mickey Mouse, Donald Duck, Scoobie Doo, Pokémon en nog veel meer klassiekers die ons altijd bij zullen blijven. Fantasieën werden tot leven gewekt in herkenbare en geliefde personages.
  • We voelen ons verbonden met animatie: niet alleen omdat we er nostalgisch van worden, maar omdat het ons toestaat om in een denkbeeldige wereld te leven – en deze ook zelf te creëren. Alles is mogelijk, hoe onrealistisch ook.
  • Animatiefilmpjes zijn een mix van creativiteit, kleur, emotie, beleving en verhalen: animatie is visuele storytelling. Perfect om je publiek te raken!

Waarom animatiefilmpjes je marketing versterken

Een animatiefilmpje brengt jouw boodschap tot leven en roept emoties op. Dit verhoogt de betrokkenheid van kijkers, waardoor ze minder snel geneigd zijn af te haken.

1. Het vereenvoudigt complexe onderwerpen

Animatie is een goede manier om uitleg te geven. Over wat dan ook! Je product, dienst, strategie, werkwijze… Verzin het maar! Dit komt doordat je met animatie alle opties hebt. Personages laten vliegen? Je product tot leven wekken? Een nieuwe wereld creëren? Niks is onmogelijk!

2. Het is leuk

Animatiefilmpjes zijn simpelweg leuk om naar te kijken. En ja, dat is een goede reden om hier gebruik van te maken. Het liefst creëer je een video waar mensen urenlang naar kijken, zodat ze vervolgens jouw bedrijfsstrategie net zo hard uitademen als jijzelf. Maar zo werkt het niet. Mensen willen vermaakt worden. Zelfs als ze kijken naar zakelijke video’s of wanneer ze iets moeten leren. Gelukkig heeft een animatiefilmpje een hoog entertainmentgehalte.

3. Positieve emoties

Velen houden van animatie vanwege de associatie met vroeger. Voor de meesten van ons een prachtige tijd. En laat nostalgie nu net een van de meest krachtige emoties zijn. Nostalgie filtert volgens diverse onderzoeken negatieve emoties uit de boodschap (win!) en bestrijdt zelfs depressies (wow!).

Tips

  • HTML5: wist je dat je met HTML5 geweldige online advertenties kan animeren? Doe hier inspiratie op!
  • Bepaal je tekst: aan de hand van de tekst worden de beelden voor jouw animatiefilmpje gemaakt. Denk goed na over welke boodschap je wil overbrengen.
  • Zorg voor de juiste voice-over: hoewel het een klein detail is kan een passende voice-over hét succes van je animatiefilmpje bepalen.

Welke soorten animaties zijn er?

Er zijn diverse soorten animaties. Je kan korte animatiefilmpjes laten maken in verschillende stijlen. We geven je daarom inzicht in de 6 meest belangrijke:

1. Traditionele animatie

Een van de oudere vormen van animatie is traditionele animatie. De animator tekent ieder frame uit op transparant papier met een gekleurd potlood. Dit vormt uiteindelijk een reeks geanimeerde beelden. Vóór het gedetailleerde tekenen, schetst de animator de frames om te kijken hoeveel frames er daadwerkelijk nodig zijn. Zodra deze zijn uitgetekend, fotografeert het productieteam ieder frame individueel. Een nadeel van dit proces is dat het heel veel tijd kost en dus ook meer geld.

In het dagelijkse leven wordt traditionele animatie nog steeds gebruikt. Alleen dan wel op computers, waardoor fotografie en individuele frames niet vereist zijn. Een tijdbesparend voordeel én prettiger voor je tekenhand!

2. 2D Animatie

De populariteit van 2D animatie is te danken aan nieuwe technologische mogelijkheden en de opkomst van online video. 2D animatie valt ook wel onder traditionele animatie. Daarom maken we hier onderscheid met vector-based 2D animatie.

Bij vector based animatie worden bewegingen op een computer bestuurd door vectoren in plaats van pixels. Dit maakt het mogelijk om vloeiendere en schonere animaties te creëren. Daarbij kan je objecten oneindig vergroten en verkleinen zonder dat deze hun vorm verliezen.

3. 3D Animatie

Dankzij de filmindustrie zijn we inmiddels allemaal bekend met 3D (Pixar en Disney). 3D animatie is beter te controleren dan traditionele animatie, omdat je in een digitale werkruimte zit. Daarbij komt je verhaal op een dynamische en natuurlijke wijze tot leven. De meest realistische beelden worden dan ook gecreëerd met 3D-animatie. Kijk bijvoorbeeld naar een game als Red Dead Redemption.

4. Motion Graphics

Motion graphics zijn in feite bewegende beelden. Denk aan geanimeerde logo’s, uitlegvideo’s, app-reclames, tv-promo’s, etc. Voor het maken van motion graphics zijn geen specifieke animatie skills nodig (die wel vereist zijn bij de andere animatiesoorten). Zo is het niet noodzakelijk dat je kennis hebt van lichaamsbewegingen of acteren, maar wél van algemene zaken zoals inzicht in compositie, camerabeweging en software voor grafisch ontwerp.

5. Stop-motion

Stop-motion animatie houdt in dat de maker een foto maakt van een compositie, deze vervolgens een klein beetje verplaatst en opnieuw fotografeert. Dit proces blijft zich herhalen totdat er genoeg foto’s zijn die achter elkaar een reeks bewegende beelden vormen. Zo creëer je de illusie van beweging. Er zijn verschillende type stop-motion animatie:

  • Claymation: objecten en personages van klei;
  • Puppets: poppetjes die gemaakt zijn van een soort metalen skeletten;
  • Uitknippen: bouwpapieren of kartonnen personages. Fun fact: op deze manier werd vroeger South Park geanimeerd;
  • Silhouet: middels een vlak materiaal projecteer je schaduwen van objecten. Zo is alleen het silhouet zichtbaar;
  • Actiefiguren/Lego: veel gebruikt op YouTube bij het maken van humoristische sketches;
  • Pixelation: bij deze vorm van stop-motion worden echte mensen als personages gebruikt.

6. Whiteboard animatie

De naam zegt het eigenlijk al, een animatie die zichzelf uittekent op een whiteboard. Een voice-over vertelt het verhaal en de tekenaar ondersteunt dit door het maken van illustraties. Bekende whiteboard animatiefilmpjes zijn de video’s van De Wereld Draait Door waarin Fokke en Sukke de hoofdrol spelen. Met name voor ingewikkelde verhalen kan je met een whiteboard animatie een simpele en korte boodschap overbrengen.

Wil jij meer weten over animatiefilmpjes voor marketing of inzicht in de kosten in de huidige markt? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Bel ons direct via (+31) 76 886 7790 of neem contact op met een van onze experts.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan