Zo voorkom je misverstanden op een meertalige werkvloer (5 tips)

log - Zo voorkom je misverstanden op een meertalige werkvloer

“Meertaligheid leidt het vaakst tot misverstanden in de bouw, landbouw en industrie.” Dat bleek afgelopen week uit cijfers van TNO en het CBS. Taalbarrières op de werkvloer kunnen voor onveilige situaties zorgen, bijvoorbeeld wanneer veiligheidsregels niet goed begrepen of gecommuniceerd worden. Als QHSE-manager of leidinggevende wil je uiteraard geen risico’s lopen, maar hoe los je dit probleem op als medewerkers de taal niet (volledig) beheersen? Wij delen 5 tips om misverstanden te voorkomen bij meertaligheid op de werkvloer!

Veilig werken - illustratie van twee collega's met helmen op die praten over werkveiligheid

Cooler Media is jouw partner in veiligheidscommunicatie

Veilig werken begint met duidelijke en effectieve communicatie. Cooler Media vertaalt jouw veiligheidsprogramma naar visuele content die begrijpelijk is voor iedere laag van de organisatie, van veiligheidsvideo's en posters tot aan kaartspellen of een veiligheidsapp. Bekijk de veiligheidscampagnes voor HelloFresh, Ballast Nedam en Hollandia of laat je inspireren door deze blog.

Meer informatie over veiligheidscampagnes

Inhoud van deze blog

  • Tip 1: Gebruik visuele communicatie
  • Tip 2: Zorg voor meertalige instructies
  • Tip 3: stimuleer een open veiligheidscultuur
  • Tip 4: Zet een veiligheidsambassadeur in
  • Tip 5: Weer geduldig en begripvol

Tip 1: Gebruik visuele communicatie

Een beeld zegt meer dan duizend worden. Deze uitspraak heb je waarschijnlijk vaker gehoord, maar het is écht waar. Doordat het menselijke brein visueel is ingesteld vertellen pictogrammen, afbeeldingen en video’s ons veel meer tekst. Daarnaast spreken we visueel gezien allemaal één taal.

Bekijk bijvoorbeeld onderstaande veiligheidsiconen die we ontworpen hebben voor de veiligheidscampagne van Ballast Nedam Industriebouw. Ongeacht de taal die je spreekt, je weet precies wat de iconen betekenen! Dus onze tip: maak gebruik van visuele hulpmiddelen voor veiligheidsinstructies, procedures en waarschuwingen, zodat iedereen de informatie begrijpt.

Veiligheidscampagne communicatiemiddelen - iconen

Tip 2. Zorg voor meertalige instructies

Medewerkers begrijpen de veiligheidsregels beter in hun eigen taal. Idealiter zou je alle veiligheidsinstructies en -protocollen vertalen naar de verschillende talen die er op de werkvloer gesproken worden. Helaas is dit in veel gevallen niet mogelijk doordat bijvoorbeeld leidinggevenden of QHSE-medewerkers de taal van hun collega’s niet (goed) spreken of doordat hier hoge kosten aan verbonden zijn. Een manier om dit probleem op te lossen is door uitlegvideo’s te laten maken van de belangrijkste veiligheidsregels. Deze video kan je in laten spreken door verschillende voice-overs of ondertitelen in meerdere talen. Bekijk bijvoorbeeld hieronder de uitleganimatie over BHV’ers voor de veiligheidscampagne van HelloFresh. Deze is ingesproken in het Engels, maar het woord voor ‘bedrijfs hulpverlener’ wordt ook vertaald naar het Frans, Pools en Hongaars zodat het voor medewerkers die die talen spreken nóg duidelijker wordt wat een BHV’er is.

Tip 3. Stimuleer een open veiligheidscultuur

Hoe erg je ook je best doet om zo duidelijk mogelijk te zijn, het kan altijd voorkomen dat mensen een bericht of uitleg niet helemaal goed begrijpen. In dit geval is het belangrijk dat medewerkers zich comfortabel voelen om vragen te stellen of onduidelijkheden aan te geven zonder angst voor misverstanden of sociale stigma vanuit hun collega’s. Moedig dus een cultuur aan waar medewerkers actief vragen stellen of verduidelijking vragen, vooral als er taalbarrières zijn.

Veilig werken - illustratie van twee collega's met helmen op die praten over werkveiligheid

Tip 4. Zet een veiligheidsambassadeur in

Een veiligheidsambassadeur fungeert als bruggenbouwer die zorgt voor duidelijke, begrijpelijke veiligheidsinformatie voor alle medewerkers, zonder belerend of gezaghebbend over te komen. Medewerkers moeten de ambassadeur zien als een van hen en iemand die zij vertrouwen. Deze ambassadeur kan een collega zijn, maar ook een fictief persoon of zelfs een geanimeerd karakter. Wij delen drie voorbeelden van veiligheidsambassadeurs bij Ballast Nedam Industriebouw, HelloFresh en Hollandia Industrial.

Veiligheidsambassadeur Ballast Nedam Industriebouw

Voor het veiligheidsprogramma van Ballast Nedam Industriebouw hebben we QHSE-manager Bas Kleinjan omgetoverd tot animatiekarakter Bas Ballast. Kleinjan is als langdurig medewerker zeer gerespecteerd binnen de organisatie en weet alles van veiligheid. Via zijn alterego Bas Ballast deelt de organisatie informatie over veilig werken in animaties, op posters en met een heleboel andere visuele content.

Veiligheidsmascotte HelloFresh

Bij HelloFresh heeft inclusiviteit topprioriteit. Voor het benoemen van een veiligheidsambassadeur was het daardoor enorm van belang dat deze zo neutraal mogelijk zou zijn. Daarvoor hebben we karakter Larry the Lime ontworpen! Een vrolijke limoen die afgeleid is van het HelloFresh logo. In video’s, infographics en interne mailings vertelt Larry zijn collega’s alles over de veiligheidsregels bij HelloFresh.

Tip: bekijk hier de hele veiligheidscampagne voor HelloFresh.

Veiligheidsmascotte Larry the Lime - Veiligheidscampagne HelloFresh

Veiligheidsjournaal Hollandia

Na drie jaar gewerkt te hebben met animatiekarakter Buddy wilde Hollandia Industrial iets heel anders. In plaats van animatie gingen we dit keer aan de slag met film en creërden we een veiligheidsjournaal met Romy in de hoofdrol. Romy wordt gespeeld door een professionele actrice en gaat in iedere aflevering op onderzoek uit naar een veiligheidsthema. Bekijk hieronder de eerste aflevering.

Tip 5: Wees geduldig en begripvol

Last but not least: wees geduldig en begripvol richting je collega’s. Geduld en begrip voor de situatie van medewerkers die de taal niet volledig beheersen, creëert een open sfeer waar misverstanden makkelijker worden opgelost. Vermijd frustratie als er misverstanden ontstaan en geef medewerkers de ruimte om zich veilig uit te drukken, zonder dat ze zich schamen voor hun taalvaardigheid.

Veilig werken - Icoon pion

Taalbarrières vormen een serieuze uitdaging voor veiligheidsbewustzijn op de werkvloer, maar visuele communicatie biedt de oplossing. Met meertalige veiligheidsvideo’s, infographics en animaties kun je je medewerkers effectief bereiken en misverstanden voorkomen. Bij Cooler Media helpen we je graag om veiligheid begrijpelijk en toegankelijk te maken voor iedereen, ongeacht hun taal of achtergrond. Wil je meer weten over onze oplossingen voor jouw veiligheidsprogramma? Neem dan direct contact met ons op en ontdek hoe Cooler Media jouw veiligheidscommunicatie kan verbeteren.

Helen Berger
Creative Producer

Cooler Media _ Lars Weijers - rond

Lars Weijers
Accountmanager

Julie van Rooij
Online Marketer

Cooler Media - Daniel Visscher

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan

Wat zijn cookies?
Privacyoverzicht

Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.