YouTube Design Update – Cosmic Panda

YouTube heeft haar design definitief veranderd. Althans voor de mensen die ervoor kiezen deze stijl te gebruiken. Het nieuwe design (Cosmic Panda) biedt naast een nieuwe look ook een aantal interessante opties die er voorheen nog niet waren. In deze blog wil zal ik kort aanstippen wat er allemaal veranderd is.

Google (eigenaar van YouTube) wil YouTube steeds meer positioneren als een platform voor online video, dat niet alleen voor particulieren maar ook voor bedrijven interessant is. Het is helemaal niet ondenkbaar dat in de toekomst complete films op YouTube (tegen vergoeding) te zien zullen zijn. Sterker nog, het is al zo ver! YouTube sloot een onlangs een deal met Disney om al haar films te mogen uitzenden! Hiermee gaat het platform direct de concurrentiestrijd aan met de traditionele televisie. Naast een focus op meer kwaliteit (minder suffe videoreacties) en een betere oriëntatie voor de eindgebruiker, zien we ook meteen dat de advertentieopties zijn veranderd. YouTube geeft nu makkelijker inzicht in statistieken Audience insights en adverteerders betalen alleen nog voor echte views in plaats van impressies.

Het is duidelijk dat YouTube zich meer wil verweven met social media en heeft daarom het enorm simpel gemaakt om je kanaal nu te koppelen aan je Facebook en Google+ account. Daarnaast is de homepage nu echt gericht op jou en jouw voorkeursabonnementen. Handig als je bijvoorbeeld zoals ik graag elk videoverslag van je concurrent wil zien!

Youtube heeft er voor gekozen om kanalen voortaan in te delen voor makers, bloggers, netwerkers en mensen die simpelweg alle drie veel doen. Deze verschillende opties in lay-outs zijn bedoeld om jouw fans of volgers sneller en gemakkelijker bij jouw soort content te laten komen. Zie hieronder een voorbeeld van de functies:

MakerBloggerNetwerkAlles
Featured videoXOptieXX
Aanbevolen lijstenXZijbalkX
VideostreamX
Aanbevolen kanalen ZijbalkZijbalkXX
Geabonneerde kanalen ZijbalkZijbalk

Het gebruik van een feature video tab is zeker aan te raden voor bedrijven. In het voorgaande design van YouTube was het standaard om een video op de kanaalpagina aan te treffen. Dit moet je nu apart instellen voor de gekozen bedrijfsfilm.

Een ding dat mij dwars zit is het feit dat het “Branden” van een kanaal nu lastiger is geworden. Je kunt nog steeds een achtergrond maken en je wordt zelfs gedwongen om goede headers etc. aan je video’s toe te voegen maar het grote probleem is dat je wordt doorgestuurd van het kanaal naar een andere pagina wanneer je een video wil bekijken. Wanneer ik bijvoorbeeld de video van het Intrasurance bedrijfsuitje wil bekijken ga ik van de pagina met branded achtergrond naar een pagina met witte/grijze achtergrond. Deze is voor iedereen het zelfde. Hopelijk zal YouTube dit nog veranderen en zorgen voor interactie binnen de kanalen. Een voordeel van deze nieuwe aanpak is wel dat bezoekers worden gestimuleerd om meerdere bedrijfilms te bekijken door het gebruik van automatische afspeellijsten.

ONDERTITELS

Een ander voordeel aan deze update is de uitgeschakelde ondertiteling. Voor een groot verzekeringsproject zijn wij op dit moment bezig  om meer dan veertig animatie video’s te maken. Uiteraard pas ik op elk van deze animaties VSEO (Video Search Engine Marketing) toe. Eén van de vele factoren die bijdragen aan een goede ranking is het ondertitelen van je video’s. Echter zijn deze ondertitels niet altijd prettig voor de kijker. Sterker nog, ik wil ze altijd uit hebben staan. Vóór Cosmic Panda was dit alleen maar mogelijk door allerlei ingewikkelde trucs uit te halen. Nu lijkt het er op dat ze voor elke animatie gewoon uit staan.

Google speelt met deze update sterk in op de voorspelde groei van bedrijfsfilms en andere video’s. Youtube zal meer inzetten op koppelingen met social media zoals Google+ en Facebook. Daarnaast zal binnen Youtube deze sociale ontwikkeling verder gaan. De nieuwe blog-achtige lay-out is hier een voorbeeld van maar ook de duidelijke stimulans om te linken met andere kanalen door middel van abonnementen is een indicatie. Persoonlijke homepages geven dit ook aan. Daarnaast zal Google steeds meer willen verdienen aan advertenties binnen het medium en daarom de opties voor video/online marketeers verder uitbreiden.

Wat denk jij dat de toekomst van YouTube? Wat vind je van het nieuwe design? Laat het weten!

Tags:

COOLER MEDIA

We maken korte, krachtige uitleganimaties en zorgen voor het juiste publiek. Onze animaties en uitlegvideo’s creëren een ‘Aha! moment’ bij de kijker. Maar dat is niet alles: we gebruiken de animatie als online commercial, zodat we ook nieuwe klanten bereiken.

Lees meer →

Cooler Media - YouTube Certified

Cooler Media

Stationsweg 1-A
4811 AX Breda

+31 (0)76 886 7790
[email protected]

© 2011-2019 Cooler Media. Cooler Mediais door klanten beoordeeld met een 9,4 / 10 op basis van 153 reviews