Veelvoorkomende social media fouten: zo voorkom je ze

Mond-op-mond, zowieso, en hardstikke. Krijg je hier ook de kriebels van? Dagelijks maakt iedereen fouten, bedrijven ook. Met name op social media. Dit gaat verder dan een onbenullig taalfoutje. Ook al heb je de beste bedoelingen, een klein foutje kan je duur komen te staan. Dus hoe voorkom je dat je in hier slachtoffer van wordt? Wij helpen jou een handje! We zetten veelvoorkomende social media fouten op een rijtje én vertellen hoe jij deze vermijdt.

1. Geen social media strategie hebben

De eerste social media fout is het ontbreken van een social media strategie. Het delen van content zonder enige gedachte of strategie erachter is in veel gevallen tijdsverspilling en niet efficiënt.

Dus, duik niet zomaar het diepe in zonder social media strategie. Het kan geen kwaad maar het is voornamelijk onhandig om het gewenste resultaat te behalen en te groeien op social media. Maak een heldere strategie met specifieke doelstellingen. Omdat elk bedrijf uniek is, is er geen standaard format voor een social media strategie. Je moet natuurlijk ergens beginnen. Daarom een aantal factoren waar je over kunt nadenken:

  • Formuleer SMART-doelstellingen die passen bij de bedrijfsdoelstellingen.
  • Bepaal je doelgroep.
  • Bedenk een planning voor het regelmatig posten van berichten.
  • Achterhaal welke tijden ideaal zijn om te posten? (tip: check deze blog).

Maak richtlijnen over bijvoorbeeld de tone of voice, het gebruik van emoji’s of de lengte van posts voor consistentie.

via GIPHY

2. Niet het gesprek aangaan

Niet reageren en de interactie aan gaan met je doelgroep op social media is een echte social media don’t. Of het nou positieve of negatieve reacties zijn, zorg ervoor dat je reageert. Anders wek je de indruk dat je geen interesse hebt in je volgers. Ga dus de dialoog aan op alle social kanalen waar jouw bedrijf op actief is. En reageer ook zeker op negatieve reacties. Zorg ervoor dat met name bij negatieve reacties de richtlijnen voor consistentie worden gehanteerd. Vind je het lastig om het gesprek aan te gaan? Zet dan polls of vragen in.

3. Negatieve reacties negeren of verwijderen

Niemand is dol op negatieve reacties. En je wil al helemaal niet dat je doelgroep negatieve reacties van anderen te zien krijgt. Alleen is het negeren of verwijderen van deze reacties echt een no-go. Je geeft zo de indruk dat een mening er niet toe doet en het is ook niet erg transparant. Net zoals mensen, zijn merken ook niet perfect. Laat reacties daarom staan en reageer erop, zodat anderen zien dat je verantwoordelijkheid neemt en naar een oplossing zoekt. Zie het als een kans om anderen te laten zien dat je professioneel omgaat met klachten en open staat om mee te denken. Probeer aan een negatieve reactie een positieve draai te geven en zie de feedback vooral als een nieuw inzicht waar je in de toekomst wellicht wat mee kunt. Bol.com is hier bijvoorbeeld een kei in.

4. Je resultaten niet monitoren

Zoals net al werd gezegd, is het belangrijk om een strategie te hebben. Een belangrijk onderdeel hiervan is het meten van je succes. Meten is immers weten, hoe cliché het ook klinkt. Daarom is het belangrijk om Key Performance Indicators (KPI’s) te meten. KPI’s waar je aan kunt denken zijn bijvoorbeeld je volgersaantal op social media, het aantal views van je video’s of het aantal unieke bezoekers op je website.

Dit soort statistieken geven je inzicht in wat wel en niet werkt en laten je ook zien in hoeverre jij je beoogde doelen behaalt. Door tussentijds te meten, kun je bijvoorbeeld advertenties bijstellen of bepaalde elementen in je posts veranderen, zodat je je gestelde doelstellingen alsnog behaalt. Door je resultaten te monitoren krijg je ook meer inzicht in je doelgroep en welke content goed aanslaat en welke niet. Kortom, allemaal waardevolle informatie om een volgende social media campagne naar een hoger niveau te tillen.

5. Te weinig posten

Bepaal ook hoe vaak je per kanaal post. Ook al heb je een strategie (of misschien nog niet), dingen lopen vaak anders dan gepland. Een belangrijke meeting krijgt voorrang, je wordt plotseling ziek, etc. Het kan daarom gebeuren dat je vergeet om te posten. Minder posts betekent ook minder zichtbaarheid bij je doelgroep. En door leuke technologieën als algoritmen, is regelmatig posten echt een must om überhaupt getoond te worden in de tijdlijn van gebruikers!

Ok, met regelmaat posten dus, maar wat nou als ik dus ziek ben of op vakantie? Tools!!! Er zijn honderden contentkalenders te vinden online en ze lossen dit probleem makkelijk op. Denk aan Coosto, Hootsuite en SharpSpring. Het kost uiteraard wel wat tijd om alles hierin in te plannen, maar je voorkomt wel dat je laste minute zowel posts moet bedenken als plannen. Daarbij zorgt het ook voor meer consistentie in je postgedrag. Tip: lees hier meer over hoe vaak je moet posten op social media voor maximaal resultaat.

6. Geen hashtags gebruiken

Hashtags op social media zorgen voor meer interactie. Wist je dat hashtags voor maar liefst 12.6% meer engagement zorgen dan posts zonder hashtags. Dat wil je toch? Als je hashtags gaat inzetten, zorg ervoor dat ze kort en makkelijk te spellen zijn. Daarnaast moeten ze specifiek zijn en in jouw branche relevant zijn. Plaats je dezelfde of een soortgelijke post op verschillende kanalen? Varieer dan in je hashtags.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan