tijd posten social media

De beste tijd om te posten op social media in 2021

Wanneer je content op social media plaatst, is het niet alleen belangrijk wát je post, maar ook wanneer je post. De specifieke dag en het tijdstip bepalen uiteindelijk het succes van je post. Hoe eerder en hoe meer je bericht gezien wordt, hoe meer likes en shares het je oplevert. Dit vergroot de betrokkenheid vanuit kijkers én hierdoor komt jouw post sneller bovenaan in hun feed.
Deze tijden staan niet vast en veranderen regelmatig door algoritmen. Daarom onderzochten wij de beste moment tijd om te posten op social media in 2021. We hebben gekeken naar de platformen: Instagram, Facebook, YouTube, LinkedIn en TikTok.

Om te beginnen: wie is je publiek?

Voordat je bepaalt op welke dag en welk tijdstip je post, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Om te beginnen: ben je een b2b-bedrijf of een b2c-bedrijf? Op basis hiervan is er in grote lijnen al een soort ‘ideaal tijdschema’:

  • Voor b2b-bedrijven is het voornaamste doel om andere bedrijven te bereiken. Hierdoor kun je het beste posten op doordeweekse dagen tijdens de traditionele werkuren (8:00 – 17:00 uur).
  • Dit verschilt van b2c-bedrijven. Zij willen vooral consumenten bereiken. Consumenten zitten vooral op social media tijdens hun vrije tijd. Hierdoor kunnen b2c-bedrijven het beste posten vóór werktijd (voor 9:00 uur), vlak vóór of tijdens de lunch en ’s avonds na werktijd.

Wie je doelgroep is, gaat verder dan de targeting op consument of werknemer. Belangrijk is ook om inzicht te hebben in het zoekgedrag op social media en in welke tijdzone je volgers zich bevinden. Vooral als je bedrijf zich richt op de internationale markt. Met behulp van social media analytics achterhaal je eenvoudig in welke tijdzone het grootste deel van je volgers woont. Hier pas je vervolgens je posts en je video strategie op aan.

De beste tijd om te posten per platform

Met goed overzicht van wie je doelgroep is, kun je bepalen wat het meest gunstige tijdstip is om de meeste kijkers en betrokkenheid te genereren. Voor ieder social media platform is dit anders. Over het algemeen zijn er piekmomenten waarop je post over het algemeen het best scoort. Een soort prime-time voor social media.

Social Media Tijdstip

Beste tijd om te posten op Instagram

Instagram is een platform dat mensen vooral gebruiken in hun vrije tijd. Het maakt gebruik van een algoritme dat de ‘nieuwste posts’ laat zien, deze worden echter niet in chronologische volgorde getoond. Hierdoor is het ontzettend belangrijk om te posten tijdens piekuren voor maximale betrokkenheid bij je post, Instagram Story of IGTV. Dit zijn de piekmomenten op Instagram:

  • Woensdag om 11:00 uur ’s ochtends
  • Vrijdagochtend tussen 10:00 en 11:00 uur
  • Dinsdag, woensdag en donderdag tussen 10:00 en 15:00 uur heeft Instagram de meest regelmatige betrokkenheid
  • Posten op zondagen kun je over het algemeen het beste vermijden, omdat dan de minste mensen actief zijn op Instagram.

Beste tijd om te posten op Facebook

Ook Facebook is een platform dat veel gebruikt wordt door mensen in hun vrije tijd. Daarnaast zijn er veel bedrijven die volop gebruikmaken van Facebook. Daarom raden we de volgende momenten aan:

  • B2b-bedrijven kunnen het beste posten op woensdag om 11:00 uur ’s ochtends en tussen 13:00 en 14:00 uur ’s middags.
  • Voor b2c-bedrijven zijn maandag, dinsdag of woensdag om 12:00 uur het meest gunstig. Dit is vaak vlak vóór de lunchpauze.
  • Naast woensdag zijn dinsdag en donderdag ook dagen waarop er veel betrokkenheid kan worden gegeneerd tussen 8:00 uur ’s ochtends en 15:00 uur ’s middags.
  • Zondag is over het algemeen de slechtste dag om te posten op Facebook.

Beste tijd om te posten op LinkedIn

LinkedIn is een professioneel platform dat mensen vooral gebruiken voor hun werk. Hierdoor kun je het beste posten op werkdagen (maandag t/m vrijdag) en in de ochtenden:

  • De meeste mensen zijn actief op woensdag tussen 8:00 en 10:00 uur ’s ochtends en om 12:00 uur ’s middags.
  • Donderdag om 9:00 uur en tussen 13:00 en 14:00 uur ’s middags kun je ook veel betrokkenheid verwachten.
  • Vrijdagochtend rond 9:00 uur is er ook een flinke piek.
  • Posten op zondag kun je het beste vermijden.

Beste tijd om te uploaden op YouTube

YouTube wordt door de meeste mensen gebruikt in hun vrije tijd, en vaak vooral in de avond, dit is ook belangrijke info wanneer je wil adverteren op YouTube:

  • Donderdag en vrijdag zijn de beste dagen om te posten
  • Je kunt het beste tussen 14:00 en 16:00 uur posten omdat de piekuren van YouTube tussen 19:00 en 22:00 uur ’s avonds zijn, je wilt dus dat jouw video dan paraat staat.
  • Maandag, dinsdag en woensdag worden gezien als de ‘slechtste dagen’ om te posten.

Beste tijd om te posten op TikTok

90% van de TikTok-gebruikers gebruikt de app dagelijks. Hierdoor kun je in principe op bijna iedere dag en elk tijdstip posten, maar vooral op deze tijdstippen zijn de meeste gebruikers actief:

  •  ’s Ochtends tussen 6:00 en 10:00 uur zijn er veel mensen actief.
  • ’s Avonds tussen 19:00 en 23:00 uur zijn ook momenten om veel betrokkenheid te genereren.

Social Media tijdstip

Veranderingen door COVID-19

De beste dagen en tijden om te posten op verschillende social media, worden door de COVID-19 pandemie beïnvloedt. Hierdoor zijn er wat kleine veranderingen ontstaan bij een aantal platforms. Doordat veel mensen de hele dag thuis zijn, zijn de grenzen tussen werk en privé vervaagd. Ook zitten mensen veel meer op social media dan vóór de pandemie. Vooral op Instagram en Facebook heb je te maken met veranderingen door corona:

Instagram

Door de coronacrisis wordt Instagram over het algemeen een stuk meer gebruikt. Het aantal maandelijkse gebruikers is drie keer hoger dan vóór de pandemie.

  • Naast woensdag zijn maandag, dinsdag en vrijdag nu ook dagen waarop veel betrokkenheid gegenereerd kan worden. Vooral om 11:00 uur.
  • Er is een nieuwe piek ontstaan op dinsdagmiddag om 14:00 uur.
  • Mensen zijn over het algemeen in de weekenden een stuk actiever geworden op de app tussen 9:00 en 17:00 uur.

Facebook

Ook zijn er op Facebook grotere tijdsvensters ontstaan, waarin je kunt posten om meer betrokkenheid te genereren:

  • Maandag, woensdag en vrijdag tussen 10:00 en 11:00 uur ’s ochtends zijn piekmomenten.
  • Door corona is er elke dag rond 11:00 een kleine piek te zien in gebruik.
  • Weekenden en doordeweekse avonden blijven nadelige momenten om te posten.

social media tijdstip

Ga op onderzoek uit!

De grootste piekmomenten die we hier delen, zijn globale, algemene tijden. Hierdoor kan het zijn dat deze tijden verschillen van wat goed werkt voor jouw organisatie. Daarom is het belangrijk altijd zelf te experimenteren wat het beste werkt voor jouw bedrijf en jouw doelgroep. Bijvoorbeeld door te A/B testen op diverse tijden.

Ook met behulp van verschillende social media management tools, zoals Buffer, SharpSpring, HootSuite, Instagram Business en Facebook Analytics kun je makkelijk testen en inzicht krijgen in het gedrag en de interesses van jouw volgers. Kortom, ga op onderzoek uit en pas je postgedrag hierop aan!

Tip: kijk naar je concurrenten en wanneer zij veel likes en comments krijgen op hun posts. Deze tijden zouden voor jou ook goed kunnen werken.

Tags: ,