3 waardevolle TikTok tips voor marketeers

Als het op video aankomt, is minder vaak meer. Voor het bewijs hoef je niet verder te kijken dan het populaire platform TikTok. De makers van het videoplatform hebben de aandacht van bijna 690 miljoen maandelijkse gebruikers over de hele wereld weten te trekken door hun video’s kort en krachtig te houden. Hoewel het nog niet erg populair is om in te zetten voor marketing, biedt TikTok wel degelijk mogelijkheden. Wij delen daarom 3 gouden TikTok tips! Het enige wat jij hoeft te doen is achteroverleunen, ontspannen en verder lezen.

Wees niet bang om af te bakenen

Sommige bedrijven proberen in hun bedrijfsvideo’s alles aan bod te laten komen. Ze produceren video’s die algemeen zijn en proberen daarmee zo veel mogelijk kijkers te trekken. Helaas, komt dit gebrek aan afbakening vaak voor binnen marketing. Maar het nuanceren van (video) content is belangrijk om je boodschap kracht bij te zetten.

Nichemarketing

Het nuanceren van concent is waar TikTok-makers echt in schitteren. Het platform is de thuisbasis voor de meest specifieke video niches van het internet. Marketeers kunnen leren van hoe deze makers werken binnen hun niches. En er zijn een heleboel verschillende nichetypes op TikTok. Of je je nu specialiseert in populaire dansjes, zoals Bella Poarch. Je uitleeft in ouderwetse zeemansliederen, zoals Nathan Evans. Of agressief pasta kookt, zoals QCP, makers kunnen zich specialiseren in alles wat ze maar willen. Deze TikTok-makers blijven echter dicht bij hun niche. Natuurlijk is het goed om af en toe te experimenteren met nieuwe ideeën voor inhoud, zoals veel van deze TikTok-makers hebben gedaan. Vergeet alleen niet dat je publiek iets specifieks van je inhoud verwacht.

Creëer verbintenis

Dezelfde regel geldt voor elk soort merkvideo die je maakt. Denk er eens over na: als je plotseling zonder waarschuwing de inhoud van je merkvideo wijzigt, loop je het risico dat een groot deel van je publiek van je vervreemdt. Als mensen massaal naar je video’s komen voor e-commerce-inzichten, zullen ze waarschijnlijk niet blij zijn als je plotseling overschakelt op best practices voor productmarketing.

Om een publiek aan je te binden, moet je eerst begrijpen wat hen drijft. Als het gaat om het bepalen van het juiste nichepubliek voor je merkvideo’s, moet je bepalen tot wie je je richt, wat je zegt en waarom ze het belangrijk zouden vinden. Een perfect voorbeeld hiervan is supermarktketen Albert Heijn die eenvoudige receptvideo’s en popualire food challenges deelt met haar online volgers.

@albertheijn

De feta challenge, maar dan met een verrassende twist…😍 Ga jij ‘m maken? #fetachallenge

♬ Celebrate the Good Times – Mason

Ook de gemeente ‘S Hertogenbosch laat zien hoe het moet! Het feestelijke carnaval kon dit jaar heleaas niet door gaan door de coronamaatregelen. Om de (jongere) inwoners van Den Bosch te herinneren aan de geldende regels sprak de burgemeester hen toe op een grappige, maar toch serieuze manier.

@shertogenbosch

#carnaval #denbosch #rosmalen #nuland #vinkel #engelen #empel

♬ origineel geluid – Gemeente ‘s-Hertogenbosch

Omarm onvolmaakte productieomstandigheden

Als marketeers willen we vaak ons beste beentje voor zetten met volledig opgepoetste producten. Maar onthoud: je kijkers zijn ook geïnteresseerd in de inhoud van de video, niet alleen in de productiekwaliteit.

TikTok marketing is een goed voorbeeld van inhoudelijke kwaliteit boven productiekwaliteit. Sommige van de meest succesvolle TikTok-makers filmen hun TikTok video’s vanuit huis en praten gewoon tegen de camera. Zij erkennen dat mensen meer geïnteresseerd zijn in hun persoonlijkheid dan in de vraag of hun video er professioneel uitziet. Deze amateurstijl helpt TikTok-makers contact te maken met kijkers. Gebruikers hebben vaak het gevoel dat ze naar een TikTok video kijken die is gemaakt door een vriend in plaats van een top content creator of influencer.

Enkele tips voor TikTok op een rijtje:

  • Geef voorrang aan je inhoud.
  • Geef niet zomaar geld uit aan dure video-opnameapparatuur.
  • Onderzoek wat het werkelijke doel van je video is. Vraag jezelf af wat je als merk met de video wilt bereiken en hoe je dat doel kunt bereiken.
  • Heb je een krap budget? Maak een video met je mobiele telefoon, film medewerkers en bewerk de video met bijvoorbeeld de Adobe Rush app.

Houd het bij eenvoudige verhalen

De korte lengte van TikTok video’s – van 15 seconden tot 1 minuut – kan marketeers helpen te begrijpen hoe ze duidelijke, beknopte merkvideo’s kunnen maken. Doordat er minder tijd is om een verhaal te vertellen, zijn TikTok-makers gedwongen om heel consequent te zijn met de inhoud die ze leveren. Vaak zijn video’s die een eenvoudig verhaal volgen het meest effectief in het overbrengen van hun boodschap.

Richt je merkvideo’s op één duidelijk concept, zodat de gebruiker ze gemakkelijk kan volgen. Als je een video maakt over e-commercetips, houd het advies dan uniek voor die sector. Dwaal niet af met tips voor fysieke winkels. De inhoud van je video moet consequent op elkaar worden afgestemd. Bedrijven en marketeers zouden een voorbeeld kunnen nemen aan TikTok en snel tot de kern kunnen komen. Als een kijker na 2 tot 3 minuten nog steeds niet weet wat de boodschap van jouw video is, is de boodschap had misschien niet op zijn duidelijkst uitgelegd.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan