Past je idee, product of dienst op een bierviltje?

Een goed idee past op een bierviltje maar in de praktijk gaat dit vaak anders. Een product, dienst of idee wordt te vaak uitgewerkt in een veel te volledige brochure, webpagina of ander boekwerk. Hoeveel zin heeft het eigenlijk om zo volledig te zijn? Breng je daarmee je boodschap wel goed over? Wij denken van niet en geven je daarom een paar tips om jouw verhaal om te toveren tot een overtuigende en vooral korte boodschap.

TIP #1: FILTER TOT DE KERN

Het gaat meestal mis bij het schrijven in vaak te lange zinnen. Je denkt alles te vertellen maar door het toevoegen van te veel informatie wordt het doel van je product, dienst of idee onduidelijk voor de lezer. Het is dus van belang dat je eerst goed nadenkt over wat je wilt vertellen en het daarna uitschrijft. Meestal kom je dan op een eerste tekst die veel te lang is. De kern van je verhaal zou immers op een bierviltje moeten passen… Durf in je tekst te snijden tot je echt essentiële zinnen dreigt te verliezen, en ga dan nog even door. Vraag je bij elke zin af “kan dit in minder woorden?” en je zult zien dat 300 woorden er al snel 150 worden.

TIP #2: GEBRUIK HELDERE TAAL

Naast de hoeveelheid informatie die je verschaft, dien je te letten op het taalgebruik waarin je de informatie verschaft. Bedenk goed wie je doelgroep is en pas hier het taalgebruik op aan. Jip en Janneke taal betekent niet dat het onprofessioneel is, het is simpelweg begrijpelijk. Veel bedrijven omschrijven hun product, dienst of idee in woorden die vanuit hun jargon komen of simpelweg te complex zijn. Een webshop voor fietspompen is toch ook geen bandenspanningsoptimalisatieplatform maar gewoon een fietspompwebshop? Blijf dus weg van vage begrippen en probeer als zo herkenbaar mogelijk te schrijven voor je lezer.

TIP #3: PITCH JE PRODUCT, DIENST OF IDEE

Wie kent `m niet: de elevator pitch! Stel je stapt in de lift met een prospect waar je al jaren achteraan zit en je hebt tot hij (of zij) uitstapt om je nieuwste productie of dienst te pitchen, wat zeg je dan? Bedenk voor elk bedrijf, product, dienst of zelfs idee dat je hebt een die in één zin past. Zo wordt jouw boodschap veel makkelijker onthouden en weten mensen wat ze er aan hebben. Een voorbeeld? “Wij maken korte, krachtige uitlegvideo’s en zorgen voor het juiste publiek”.

TIP #4: BEELDEN ZEGGEN MEER DAN DUIZEND WOORDEN

De mens is visueel ingesteld en teksten worden vaak slecht of nauwelijks gelezen. Door visuele aspecten toe te voegen aan je verhaal wordt het voor je doelgroep makkelijker je boodschap te begrijpen. Uit onderzoek van MDG Advertising blijkt dat 67% van de consumenten duidelijke, gedetailleerde beelden belangrijker vindt dan omschrijvingen of reviews. Hier komt bij dat het lezen van een tekst zonder afbeeldingen mogelijk een verkeerd beeld oproept van hoe het er uit ziet, wat de herkenbaarheid juist vermindert!

TIP #5: STRUCTUREER JE TEKST

Wij gebruiken het model voor de meeste teksten die we schrijven. Structureer je verhaal in de vier stappen, te beginnen met iemands aandacht. Welke titel zal de lezer z`n aandacht trekken? Creëer daarna interesse; zorg dat jouw inleiding dusdanig aanspreekt dat de lezer meer wil weten. Daarna is het van belang een verlangen op te wekken door bijvoorbeeld dieper in te gaan op toepassingen van je product of voorbeelden van voordelen te gebruiken. Daarna is het van groot belang om af te sluiten met een duidelijke call to action (CTA), zoals deze: Wil jij jouw bierviltje omtoveren in een super duidelijke video? Contact ons vandaag nog!

Tags:
Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang één keer per maand de beste blogs en tips in je inbox!