Marketing guide: 5 live stream tips

Live streaming: ooit was het een exclusief speelterrein voor gamers en entertainers. Nu is het een belangrijke manier geworden voor bedrijven en merken om hun publiek aan zich te binden. Van het bepalen van je doelen en het kiezen van een platform tot het op orde krijgen van je techniek en het promoten van je content. Voor marketeers die net beginnen met een live streaming strategie kan dit abracadabra zijn. Daarom helpen wij je op weg met deze 5 live stream tips.

De voordelen van live streaming op social media

Als het gaat om de voordelen van investeren in live streaming, zijn er een aantal redenen waarom het geen kwaad kan het een plekje te geven in je video strategie.

  1. Kosten: het is minder duur dan de productie- en montagekosten van een vooraf opgenomen video. De enige kosten zijn de kosten van je apparatuur.
  2. Algoritmes: Facebook, YouTube, LinkedIn en Twitter hebben hun algoritmes veranderd om rekening te houden met live streaming. Deze platforms moedigen gebruikers in wezen aan om vaker live te gaan.
  3. Real-time contact: het is een van de beste manieren om in real-time in contact te komen met je publiek. Je kunt zo bijvoorbeeld bouwen aan een community en veelgestelde vragen tackelen.

Lees hier waarom live video een must is voor je communicatiestrategie.

1. Bepaal je doelstellingen

Breng allereerst in kaart waarom je live video in wilt zetten vóór je het diepe in springt. Hoe helpt het jou om je doelen te bereiken? Probeer je betrokkenheid op te bouwen met je consumenten? Heb je een nieuwe productlancering in het vizier en wil je een grote indruk maken? Live video streaming is hier bijvoorbeeld een goede tool voor.

Ga je live? Onthoud dan het volgende: zorg ervoor dat je je publiek iets waardevols biedt. Denk aan specifieke kennis zijn, een product launch of een exclusief interview.

2. Soorten content voor livestreams

Nu we weten wat de voordelen zijn en jij je doelstellingen hebt bepaald, kijken we naar de manieren waarop live streaming ingezet kan worden:

  • Productlanceringen: als het gaat om het bekendmaken van nieuwe producten, dan is Apple een pro hierin. Hoewel ze een voorsprong hebben door te werken met een oneindig budget en een bekende naam, is Apples aanpak van live video iets om te evenaren door je eigen bedrijf. Leuk weetje over Apple: een van de weinige promotiemiddelen zijn de productlanceringen. Verder maken ze geen gebruik van advertenties en online/offline reclame.

Zie hieronder de lancering van de eerste iPhone:

  • Q&A’s: een live vraag- en antwoordronde helpt om veelvoorkomende vragen te tackelen. Ook is het een unieke kans om direct met je publiek in contact te komen.
  • Live interviews: houd een live interview met bekende personen of vooraanstaande (markt)leiders. Dit kan zowel voordelig zijn voor je publiek, voor je gast en voor je bedrijf.
  • PR: wil je geschiedenis schrijven? Of op zijn minst een poging wagen? Dan kan het de moeite waard zijn om publiciteitsacties live te streamen. Zo streamde Red Bull een aantal jaar geleden een vrije val vanuit de ruimte:

3. Kies een platform voor video streaming

Als je eenmaal live gaat, is het handig om te weten wat vandaag de dag de populairste video stream platforms voor bedrijven en marketeers zijn. We hebben van een aantal platforms de voor- en nadelen voor je op een rijtje gezet:

Facebook Live

  • Voordelen: beschikbaar op je computer en telefoon, retargeten is mogelijk, analytics zijn ingebouwd en je kan aan al je volgers een notificatie sturen.
  • Nadelen: je hebt weinig controle over reclame.

Nieuwsgierig naar wat de ideale lengte is voor een Facebook video? Lees hier meer over video op Facebook.

Instagram Live

  • Voordelen: perfect voor mobiele telefoons, mogelijkheid om je livestream op te slaan in je hoogtepunten en je hebt een co-zending optie.
  • Nadelen: een video is slechts 24 uur beschikbaar en je kunt niet vanaf je computer streamen.

YouTube Live

  • Voordelen: je hebt SEO-voordelen, je kunt vanaf je computer of telefoon streamen en je kunt een 360 graden livestream houden.
  • Nadelen: je kunt geen meldingen aan je publiek maken.

LinkedIn

  • Voordelen: maak een melding aan al je volgers, een gearchiveerde video blijft op je pagina staan en je hebt een ingebouwde analytics.
  • Nadelen: je hebt goedkeuring van LinkedIn nodig. Je dient hiervoor deze aanvraag in te vullen.

4. De basics voor een live video stream set up

Je wilt gaan live streamen maar wat heb je allemaal nodig voor een goede livestream? Hier een aantal tips:

  • De camera: je hoeft niet de duurste camera aan te schaffen. Smartphones zijn tegenwoordig voldoende om een goede livestream neer te zetten. Wel is het verstandig om een statief aan te schaffen. Zo houd je je opname stabiel.
  • Het licht: als je net begint, zorg er dan voor dat je voor een raam staat om goede verlichting te krijgen. Als je geen toegang hebt tot natuurlijk licht of een lichtinstallatie, vermijd dan het fotograferen onder plafondverlichting.

De audio: als je je mobiele telefoon gebruikt om te live st

 

reamen, kan het een go or no go worden. De kwaliteit verschilt namelijk per telefoon. De makkelijkste manier om ervoor te zorgen dat je stream goed klinkt, is het gebruiken van een externe microfoon.

live streaming tips

5. Promoot je live stream

We zijn alweer bij de laatste live stream tip van deze marketing guide aangekomen. Om er zeker van te zijn dat mensen naar je livestream kijken, moet je ervoor zorgen dat mensen weten wanneer je live gaat. Maar hoe genereer je dan zoveel mogelijk kijkers?

Maak een overtuigende uitnodiging, deel je evenement op social media, overweeg betaalde reclame en promoot de livestream op je website. Wees vooral niet bang om live te gaan!

Eenmaal live gegaan (you did it!), slaak je een zucht van opluchting. Als het desbetreffende platform het toelaat, kun je je video downloaden om deze her te gebruiken voor blogberichten. Of upload de video naar je website of YouTube-kanaal.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan