8 Tips voor YouTube SEO: jouw video bovenaan de zoekresultaten

In de afgelopen jaren hebben veel organisaties video marketing toegevoegd aan hun onlinemarketingstrategie. Hierdoor groeide YouTube uit tot hét kanaal om je video’s te publiceren. Door betaald en onbetaald te adverteren kun jij effectief je video’s onder maar liefst 2.4 miljard actieve gebruikers verspreiden! Betaald adverteren gaat natuurlijk op targeting, via een biedstrategie. Hoe groter je budget, hoe meer exposure. Maar onbetaald, oftewel SEO-technisch, kun je ook je vindbaarheid flink boosten. En dat doe je met onze 8 tips voor YouTube SEO.

YouTube video beoordelen

Hoe YouTube de zoekresultaten rangschikt, heeft veel weg van hoe het bij Google werkt. Toch zit hier een verschil in. Waar Google voornamelijk beoordeelt op kwaliteit van de content via bijvoorbeeld backlinks, kan YouTube alleen maar kijken naar de betrokkenheid van kijkers bij een video. Door middel van reacties, abonnees, shares, kliks, duimpjes omhoog (of omlaag), de lengte van je video en de thumbnail wordt de betrokkenheid van je kijkers vergroot. Hoe hoger je scoort op deze pijlers, hoe hoger je plaats in de ranking en dus hoe beter je YouTube SEO.

Zo pasten wij ook SEO-regels toe bij het publiceren van onze AnyStories.

Cooler Media SEO tips

Tips voor een hogere video ranking op YouTube

1. Reacties

Hoog in de zoekresultaten van YouTube komen bereik je wanneer je video’s veel reacties krijgen. Zorg dus dat je reacties triggert. Spoor je kijkers aan door middel van een call-to-action of een prikkelende vraag die een discussie of gesprek op gang brengt. Een reactie betekent dat mensen betrokken zijn bij de content.

2. Abonnees

Het aantal abonnees dat je kanaal heeft, zegt meer over de kwaliteit van je video’s dan de reacties. Wanneer mensen zich abonneren op je kanaal na het bekijken van je video dan betekent dat vaak dat je goede content hebt. De beste manier om meer abonnees te krijgen, is door het je kijkers te vragen. Eindig je YouTube-video met de vraag om te abonneren op je kanaal. Je verbaast je erover hoeveel mensen dit ook daadwerkelijk doen.

3. Shares

Als je YouTube-video vaak wordt gedeeld op verschillende social media kanalen, zegt dit ook iets over de kwaliteit van je content. Niemand deelt namelijk een slechte video. Of hij is zo slecht, dat het grappig is. Commerciële video’s moeten echt indruk maken voor meer shares en dus een hogere ranking. Daarnaast is het voor YouTube zelf heel belangrijk dat er veel wordt gedeeld op andere platforms. Dit vergroot namelijk de kans dat mensen vanuit andere platformen naar YouTube navigeren.

4. Titel optimaliseren

De titel van je YouTube-video is erg belangrijk. Dit is een van de eerste dingen die je kijkers zien in de zoekresultaten. Door beschrijvende, keywordrijke titels zorg je dat mensen er sneller op klikken én dat je video goed gevonden wordt.

5. Click-through rate

Van alle zoekresultaten wil je natuurlijk dat er het meest wordt doorgeklikt naar jouw video. Zoals zojuist benoemd, helpt een effectieve titel hierbij, maar ook een aantrekkelijke thumbnail doet wonderen. Hiermee kun je bezoekers verleiden om op jouw video te klikken. Zo geldt weer: hoe meer kliks, hoe hoger je video in de ranking.

6. Omschrijving

Iets wat veel mensen vergeten toe te voegen aan hun YouTube-video is een omschrijving. Juist die omschrijving is ideaal om SEO-trucs op los te laten en de vindbaarheid van je video een enorme boost te geven. Video’s met een duidelijke omschrijving worden beter geïndexeerd, omdat YouTube hierdoor kan lezen waar de video over gaat. Daardoor kan het inschatten of een video relevant is voor een gebruiker. Hierdoor wordt de video vaker vertoond in de zoekresultaten en krijgt het een hogere plaats.

7. Lengte van de video

Langere video’s verschijnen vaak hoger in de zoekresultaten van YouTube. Al zegt lengte niet alles. Kwaliteit is weer een dingetje. Wanneer je een langere video plaatst, loop je het risico dat kijkers eerder afhaken. Dit heeft juist weer een negatief effect op de ranking van je video, omdat het vaak kwalitatief als minder wordt gezien dan korte en krachtige video’s. Desondanks, kun je nog steeds met long form video’s van goede kwaliteit wel een hoge plek in de YouTube-zoekresultaten bemachtigen.

Tip: om long form video content interessant te houden, is het belangrijk om spanning op te bouwen. Geef de kijker vooraf bijvoorbeeld kleine teasers om te laten zien wat ze kunnen verwachten.

8. Duimpje omhoog (of omlaag)

Wanneer mensen een video leuk vinden kunnen ze ervoor kiezen om op het duimpje omhoog te klikken. Wanneer de video hen minder aanspreekt, is het duimpje omlaag ook een optie. YouTube bepaalt de kwaliteit van je video mede op basis van het aantal likes. Jouw doel is natuurlijk om zoveel mogelijk duimpjes omhoog te krijgen en zo min mogelijk duimpjes omlaag. Je kunt mensen aan het einde van je video aansporen om een duimpje omhoog te doen als ze de video leuk vinden.

YouTube SEO

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan