Gamification design: 7 kernregels

Tijdens mijn zoektocht naar de juiste aanpak om Gamification echt betekenisvol te maken heb ik mijzelf verdiept in de verschillende platformen in de markt. Deze platformen van bijvoorbeeld Bunchball of Bigdoor zijn voornamelijk systemen die overeenkomen met de scoren & punten engines uit de gamewereld. Ze zijn goed in het meten van gebruikersacties en daar een geautomatiseerde actie op teruggeven. Echter is het ontwerp aan de voorkant, de gebruikerservaring, waar wordt bepaald of de Gamification een succes word. In dit artikel noem ik 7 van de meest belangrijke regels voor Gamification ontwerp.

1. Vorm een helder beeld van bedrijfsdoelstellingen: wat bepaald een succesvolle implementatie?
2. Begrijp de doelgroep: wat is de intrinsieke motivatie van de bezoeker?
3. Ga uit van de emotionele mens, niet de rationele.
4. Ontwikkel een schaalbare ervaring die gebruik maakt van vooral intrinsieke en enkele extrinsieke beloningen.
5. Begin niet zelf met de ontwikkeling van een platform maar gebruik een bestaande aanbieder in de markt. Doe wel eerst grondig onderzoek naar welk platform past bij jouw project.
6. Maak alles net iets leuker.
7. Ontwerp voor de lange termijn.

Voor ervaren gamers en marketeers zijn deze regels redelijk vanzelfsprekend. De uitwerking van deze regels is echter verschillend per project en kan behoorlijk diep gaan. Houd deze regels dus als punt aan de horizon terwijl je theorieën zoals SAPS (status, acces, power, stuff) voor beloningen, verschillende archetypes en het “mastery” principe verder uitwerkt. Hieronder volgen de regels in meer detail: Bij het ontwerpen van een Gamification ervaring is het zeer belangrijk vooraf de KPI’s van de organisatie in kaart te brengen. Hiervoor gebruiken designers vaak de Engagement Score (E-Score)

• Recentheid
• Frequentie
• Tijdsduur
• Viraliteit
• Beoordeling

Let op dat er niet direct te hoge doelen worden gesteld of directe ROI wordt beloofd. Natuurlijk zal een goed Gamification ontwerp zorgen voor een stijging op de KPI’s maar zoals eerder gezegd is elk project anders en is het zeer moeilijk om harde beloftes te doen. Veel belangrijker voor het succes is het ontwerpen van een funnel die motiverend en overtuigend werkt in de ogen van de bezoeker. De intrinsieke motivatie en het proces tot meesterschap zijn kernconcepten van een Gamification ontwerp. Je moet weten wat een bezoeker motiveert en wat hij of zij wil bereiken op de website. Op basis van deze informatie wordt het ontwerp opgebouwd in combinatie met de KPI’s. Dit gaat verder dan simpelweg het willen kopen van producten en kijkt naar wat voor soort mensen er in de doelgroep vallen. Gemakshalve kunnen bezoekers meestal worden ingedeeld in vier type “spelers:

Stel vragen over de doelgroep zoals: waar dromen ze over? Welke angsten hebben deze mensen? Wie zijn hun voorbeelden en waar streven ze naar? Door de bezoeker in z`n geheel te begrijpen, inclusief de emotionele context, kunnen we veel betere ervaringen creëren. Meer interactie betekent ook meer loyaliteit en verkoop…

Het is dus van groot belang om de emotionele en speelse kant van de hersenen aan te spreken. Niet de rationele kant. Dit betekent niet het creëren van irrationele of puur emotionele ervaringen maar echter het aanspreken van de verlangens en angsten van de bezoeker. Gamification moet aan de basis altijd de bezoeker in het middelpunt van de belangstelling zetten. Door hem of haar op dit niveau te begrijpen kunnen we middelen bieden om met deze emoties om te gaan. De keuze of we iets leuk of niet leuk vinden wordt vaak in de eerste milliseconden gemaakt. Lang voordat ons verstand de kans heeft gehad z`n zegje te doen.

Intrinsieke en extrinsieke beloningen (en bijbehorende motivaties) zijn een kritiek onderdeel van elk Gamification ontwerp. Een goed systeem speelt voornamelijk in op intrinsieke beweegredenen. Hoe meer een ervaring -en de mate van interactie- afhankelijk is van een extrinsieke motivatie, hoe groter de kans dat de interactie ophoudt wanneer de beloningen niet meer worden uitgedeeld of al behaald zijn. Daarnaast zijn er onderzoeken die beweren dat extrinsieke beloningen op de lange termijn meer kwaad doen dan goed. “Once you start giving someone a reward, you have to keep her in that reward loop forever” aldus Gabe Zicherman & Christopher Cunningham in hun boek “Gamification by Design” (p. 27). Toch zijn met name extrinsieke beloningen goed in het binnenhalen van bezoekers in de ervaringen en hen op korte termijn direct te motiveren om verder te gaan. Gebruik dus altijd een combinatie van zowel intrinsieke als extrinsieke beloningen. Tijdens het ontwerpen van deze beloningen zijn de SAPS een handige handleiding: status, acces, power, stuff.

De Gamification industrie heeft zich in Nederland nog niet tot het punt ontwikkeld dat er grote platformaanbieders in de markt zijn. Gelukkig zijn er inmiddels verschillende bedrijven in Amerika die zeer robuuste platformen hebben gebouwd. Momenteel heeft Cooler Media contactpersonen bij Bunchball, Bigdoor, Badgeville, PugPharm, CloudCaptive, IActionable, Gigya en FanGager. Veel van deze bedrijven bieden een zeer simpele integratie met bestaande websites en applicaties, soms zelfs gratis. De uitdaging ligt `m in het selecteren van het juiste platform en het creëren van een betekenisvol Gamification ontwerp. Cooler Media kan u helpen bij zowel de selectie als implementatie van deze systemen, wat de noodzaak om zelf deze technologie te ontwikkelen wegneemt.

In een wereld vol deadlines en informatie overload is het belangrijk niet te vergeten om met name de complete ervaring leuker te maken. Dit betekent niet lukraak spelletjes verzinnen die moeten concurreren met de game industrie (slecht idee) of concepten te introduceren die niet bij het merk passen. Eerder, het voorzien van de bezoeker met datgene wat op emotioneel vlak nog weleens ontbreekt: dagelijkse positieve feedback, verassingen, uitdagingen en betekenisvolle sociale interactie.

Als laatste wil ik meegeven dat Gamification op de lange termijn vaak een flinke stijging in interactie teweeg brengt. Echter is het van groot belang dat een organisatie verder kijkt dan haar korte termijn doelstellingen en Gamification onderdeel maakt van haar lange termijn strategie. Gebruik de technologische ontwikkelingen enkel als accelerator voor datgene dat toch al op de planning stond en verlies je merkwaardes niet uit het oog. Ga de interactie met bezoekers op een individueel niveau aan en probeer zo op een persoonlijk niveau in contact te staan met jouw klanten.

Tags:
Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang één keer per maand de beste blogs en tips in je inbox!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

COOLER MEDIA

We maken korte, krachtige uitleganimaties en zorgen voor het juiste publiek. Onze animaties en uitlegvideo’s creëren een ‘Aha! moment’ bij de kijker. Maar dat is niet alles: we gebruiken de animatie als online commercial, zodat we ook nieuwe klanten bereiken.

Lees meer →

Cooler Media - YouTube Certified

Cooler Media

Stationsweg 1-A
4811 AX Breda

+31 (0)76 886 7790
[email protected]

© 2011-2019 Cooler Media. Beoordeeld door klanten met een 9.4/10 op basis van 149 reviews