Animatie is de beste motivatie

Een contentstrategie heeft meestal als doel om klanten langdurig aan je organisatie te binden door middel van inhoudelijke boodschappen. Mede door toename van het aantal sociale media gebruikers in de afgelopen jaren is er steeds meer vraag naar waardevolle informatie in plaats van schreeuwerige reclame-uitingen. Niet voor niets reserveren bedrijven steeds grotere budgetten voor de creatie van content. Helaas is dat waar het meestal mis gaat. Te vaak wordt “content” gezien als een opvulling van de marketingcampagne en wordt er de verkeerde vorm gekozen voor de beoogde doelgroep. In dit artikel leggen we uit waarom video vaak de beste keuze is en hoe je een video maximaal kunt inzetten binnen je bestaande strategie.

Een goede aansluiting van content op de doelgroep is essentieel voor het laten slagen van je campagne. Een ouder, wetenschappelijk publiek zal andere verwachtingen en wensen van jouw content hebben dan een groep MBO studenten. Hoe breder je doelgroep wordt, des te moeilijker het wordt om één medium te vinden dat iedereen aanspreekt. Video biedt hier haar eerste voordeel omdat nagenoeg iedereen gewend is aan audiovisuele communicatie. Onze hersenen zijn daar ook gedurende het overgrote deel van onze evolutie op toegespitst. Geschreven tekst is een relatief nieuw fenomeen in onze ontwikkeling en de hersenen reageren hier vaak veel minder heftig op. Niet voor niets is video het voorkeursmedium binnen sociale media; het vergt de minste energie en levert de meeste informatie. Uiteraard zul je voor de wetenschappers een ander soort video maken dan voor de MBO-ers, toch? Niet altijd! Bij Cooler Media geloven we dat de beste uitleg of reclame van je naaste bekenden komt. Daarom streven we naar een tone-of-voice die informeel is: alsof je tegen een goede vriend praat. Dat gevoel is herkenbaar voor iedereen en creëert direct een soort vertrouwen dat je niet direct kunt oproepen met een stuk tekst. Geen enkel ander medium is in staat in zeer korte tijd deze associatie op te roepen. Dat maakt het één van de meest breed inzetbare vormen van content.

De inhoud van je verhaal zal verschillen per campagne of doelgroep. Meestal is er meer te vertellen dan een effectieve video of het budget toelaat. Met een effectieve video bedoelen wij een korte, krachtige video van ongeveer 75 tot 90 seconden. Dit staat gelijk aan ongeveer 150 tot 200 woorden. Dat lijkt misschien erg kort. Van belang is dan ook om je te realiseren dat lange video’s een zeer sterke afname in het aantal kijkers laten zien na de eerste anderhalve minuut. Je bereikt dan eigenlijk net zoveel als die ouderwetse lappen tekst. Je moet de kijker of lezer dus echt verleiden met kleine stukjes “bite-sized content”. Stap voor stap wordt jouw verhaal vertelt. Eerst met een video om de interesse te wekken, later misschien wel met een artikel dat echt de diepte in gaat. Zelfs in een video van 75 seconden lang passen wij deze verleiding toe door eerst een herkenbaar probleem neer te zetten en vervolgens van een belofte over te gaan naar een daadwerkelijk uitleg. “Uitleg” staat hier aan de kern van het verhaal. Hoe beter jij in staat bent de kijker binnen een zo kort mogelijke tijd, zo goed mogelijk te informeren, hoe eerder hij of zij geneigd is je product of dienst aan te schaffen. Dit voelt voor veel marketeers wellicht onnatuurlijk. Het is namelijk verkopen zonder direct te verkopen. Uit onze casestudy voor Verzekeruzelf.nl blijkt echter dat uitleggende video’s de voorkeur krijgen boven promotionele video’s en deze een zeer positieve invloed uitoefenen op de conversiecijfers van hun producten.

De stijl die je gebruikt is van groot belang voor de aansluiting op je doelgroep. Met stijl bedoelen we de daadwerkelijk visuele vertaling van je verhaal. Dit kan zijn in de vorm van camerabeelden maar animatie is vaak veel effectiever gebleken. Met animatie heb je het grote voordeel dat de inhoud makkelijker vorm te geven is, je niet gebonden bent aan locaties of personen en je volledige invloed over de “look and feel” van je video hebt. Jij bepaalt immers welke designs er worden gebruikt en wat voor soort geluiden er worden gebruikt. Smaken verschillen en de ene persoon zal een tekening minder passend vinden dan de ander. Een goed design wordt echter gewaardeerd door jong en oud. Niet voor niets maken bedrijven als Pixar en Disney al jaren films voor “jong en oud”. Met de juiste stijl is het dus mogelijk om een veel grotere doelgroep aan te spreken op een manier die hen allen aanstaat. Als je echt langdurige relaties wilt aangaan met je klanten zul je vrienden met ze moeten worden en dat kan niet anders dan informeel zijn. Voor meer informatie over uitleganimaties en stijl: download onze gratis White paper!

Wanneer je antwoord hebt gegeven op de vragen wie, wat en waarom, is het tijd voor de “waar”. De boodschap die je hebt verpakt in een korte video is hoogstwaarschijnlijk niet volledig. Er zijn simpelweg teveel nuances en uitzonderingen om alles in die 75 seconden te verwerken. Daarom is het cruciaal dat de geïnteresseerde en geënthousiasmeerde kijker wordt verteld waar hij of zij naar toe moet. Sluit je video af met een duidelijke “call to action”, die leidt naar een verdieping op hetgeen dat eerder is verteld. Dit kan bijvoorbeeld jouw website, een presentatie, white paper of zelfs infographic zijn. Van belang is dat je nu de gaten die de video achter liet weet te vullen. Let hier wel op dat je de funnel steeds smaller maakt en het aantal opties steeds meer verkleint. Wanneer er antwoord is gegeven op alle vragen die een klant heeft, blijft er slechts een beperkt aantal mogelijkheden over: kopen of niet kopen. Is persoonlijke verkoop voor jouw bedrijf het belangrijkste?

Dan is dit het moment waarop je zegt: “Voor meer informatie kun je vrijblijvend bellen naar 076 886 77 90”. Ben je een 100% online gebaseerde winkel? Stuur dan de kijker naar de exacte productpagina. Een uitleganimatie is dus meestal de eerste stap in het verschaffen van inhoudelijke informatie om zo interesse te wekken. Pas daarna is de aandacht gecreëerd voor jouw (veel uitgebreidere) verhaal. Dit werkt zeer goed binnen verschillende sociale media maar bijvoorbeeld ook tijdens een live presentatie. De video functioneert daar vaak als “icebreaker” en helpt een verhaal gevarieerd te houden. Mocht het toch niet werken, kan je altijd nog het volume harder zetten zodat ook die slapende MBO student achter in de zaal weer wakker schrikt.

Goede content heeft nog steeds goede marketing nodig. Daarom is het enorm belangrijk dat je jouw inhoudelijke boodschap zoveel mogelijk onder de aandacht brengt. Dit doe je uiteraard via je bestaande kanalen maar overweeg ook eens om een videocampagne op te starten. Door middel van videomarketing is het mogelijk tegen relatief lage kosten een zeer groot publiek te bereiken. Door je bestaande (of een nieuwe) doelgroep een video aan te bieden die goed aansluit op hun zoekopdracht is het mogelijk zeer snel een band op te bouwen.

Jij geeft antwoord op hun vraag en biedt daarbij een passend product. Dat verhoogt conversie. Een voorbeeld: voor de eerder genoemde verzekeraar hebben wij een uitleganimatie gemaakt die de Bonus/Malus ladder uitlegt (onze allereerste animatie!). Deze video wordt door middel van videoadvertenties en Video SEO vertoont aan mensen die zoeken op gerelateerde termen zoals “korting autoverzekering” en “hoe werkt bonus/malus”, maar ook bijvoorbeeld “autocrash”. Tijdens het kijken van de video wordt er een linkje naar de website aangeboden en onder de video is ietwat uitgebreidere uitleg te vinden, die ook afsluitend weer naar de website verwijst voor meer informatie. Kijkers die de link volgen wordt direct een zeer simpele rekenmodule gepresenteerd waarin ze hun korting kunnen berekenen.

Na de berekening is er nog maar één stap mogelijk: de verzekering wel of niet afsluiten. Door uitleganimaties te combineren met videomarketing wordt je content en het resultaat meetbaar. Het is bijvoorbeeld mogelijk om in te zien hoe lang mensen kijken (kijkersloyaliteit), waar ze afhaken en hoeveel (extra) conversie er uiteindelijk wordt gerealiseerd. Dat alleen zet uitleganimaties en video op een centrale positie binnen iedere contentstrategie en maakt het mogelijk een creatieve vorm van communicatie feitelijk te onderbouwen.

Tags:
Schrijf je in op de nieuwsbrief en ontvang één keer per maand de beste blogs en tips in je inbox!
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

COOLER MEDIA

We maken korte, krachtige uitleganimaties en zorgen voor het juiste publiek. Onze animaties en uitlegvideo’s creëren een ‘Aha! moment’ bij de kijker. Maar dat is niet alles: we gebruiken de animatie als online commercial, zodat we ook nieuwe klanten bereiken.

Lees meer →

Cooler Media - YouTube Certified

Cooler Media

Stationsweg 1-A
4811 AX Breda

+31 (0)76 886 7790
[email protected]

© 2011-2019 Cooler Media. Beoordeeld door klanten met een 9.4/10 op basis van 149 reviews