trueview ads youtube

Wat zijn TrueView ads en waarom zijn ze goed voor je video strategie?

Adverteren op YouTube is dé manier om je video’s doelgericht aan een specifiek publiek te tonen. Met bijna 2.3 miljard actieve gebruikers lijkt dit geen eenvoudige klus om te klaren. Gelukkig, maakt Google het voor YouTube-adverteerders makkelijker. Door verschillende ad formaten weet jij iedere kijker te bereiken in een specifieke fase van de customer journey. Zo’n bekend format? TrueViews ads. Een populaire variant die veel gebruikt wordt in video marketing. Onze videostrategie-experts raden dit dan ook met regelmaat aan, maar wat zijn TrueView ads en waarom werken ze zo goed?

Wat zijn TrueView ads?

Marketingland is een plek vol digitale termen. Wat voor SEA-specialisten bekend terrein is, is er voor marketeers met andere specialismen soms geen touw aan vast te knopen. Zo hoor je bij video marketeers vaak termen als bumper ads of TrueViews. Hoewel de naam van een bumperadvertentie redelijk de lading dekt (een 6 seconden non-skippable video ad), kun je uit ‘TrueView’ niet gelijk opmaken wat men ermee bedoelt. Dat er meerdere varianten van TrueView ads bestaan, maakt het ook niet makkelijk om het puzzelstukje op de juiste plaats te leggen. Dus dat helderen we even voor je op.

Dus wat bedoelen we wanneer we TrueView ter conversatie brengen? Kort door de bocht: TrueView is een YouTube ad format, waarmee je als adverteerder kunt kiezen hoe en wanneer je advertenties worden weergegeven op YouTube. Zo heb je in-stream ads en video discovery ads die onder het ad format TrueView vallen.

1.    TrueView In-Stream

Dit zijn advertentie video’s die worden afgespeeld vóór, tijdens of na een YouTube video. De kijker kan vaak de advertentie na 5 seconden overslaan. Als adverteerder betaal je pas als een kijker je video langer dan 30 seconden heeft bekeken, of als de kijker een actie heeft ondernomen. Bijvoorbeeld door te klikken op de advertentie, het vergroten van het videoscherm of door te klikken op een CTA-button. Een TrueView In-Stream kent 2 daarbij belangrijke voordelen:

  • Doordat je er een skippable ad van kunt maken, betaal je niet snel voor kijkers die niet geïnteresseerd zijn en ‘irriteer’ je ze ook niet met je video ad. Damage control & kostenbesparend!
  • Het is ook kostenbesparend, omdat je pas betaalt voor een kijker na 30 seconden of na een klik. Zo weet je dat je in 90% van de gevallen je betaalt voor mensen die jouw video daadwerkelijk relevant vinden.

2.    TrueView Video Discovery

Discovery ads komen niet voor in een YouTube-video, maar eerder erna of in de interface van het platform zelf. Zo kun je je video vertonen in de gerelateerde zoekresultaten, op de startpagina of op de weergavepagina’s. Zodra je beet hebt, betaal je. Oftewel, kosten per klik (CPC). Discovery ads zijn een goede manier om je doelgroep via je video te leiden naar je YouTube-kanaal, waardoor ze ook indirect op je website kunnen belanden.

trueview video discovery

Kort gezegd zorgen TrueView ads ervoor zorgt dat je advertentie gezien wordt door mensen die goed passen bij jouw merk of product. Ze vormen een brug tussen de doelen van video ads die merken inzetten en de interesse van de kijkers.

Voordelen van TrueView ads voor je video strategie

TrueView ads zijn een populaire keuze onder video marketeers. Logisch, want je betaalt pas wanneer je video’s voor engagement zorgen met je kijkers en je kunt jouw publiek targeten uit miljarden potentiële kijkers. Even de voordelen op een rijtje:

  • Rendabele advertenties: door het gebruik van TrueView heb je minder kans dat je geld uitgeeft aan advertenties die je doelgroep niet bereiken. Daarnaast bepaal je zelf hoeveel een view waard is voor je bedrijf. Hierdoor kun je de advertenties altijd aanpassen aan je budget.
  • Alle aandacht: met YouTube TrueView deel je je advertentie plek (bijna) nooit met een ander bedrijf. Hierdoor heeft de kijker alle aandacht voor jouw advertentie.
  • Specifieke doelgroep: met TrueView kun je je doelgroep heel specifiek omschrijven, waardoor de kans enorm groot is dat de uiteindelijke kijker van jouw advertentie ook echt geïnteresseerd is. Dat betekent meer blije kijkers en een hogere kans dat ze daadwerkelijk actie ondernemen na het zien van je ad.
  • Responsive design: tegenwoordig hebben we gemiddeld 3 apparaten waarmee we de online wereld betreden met onze smartphone bovenaan in dit vaandel. Een van de grootste voordelen van TrueView is dan ook dat deze ads zich aanpassen aan het apparaat waarop ze bekeken worden.
  • Custom video ad lengtes: je kunt zelf bepalen hoe lang je video ads worden met TrueView. Zo kun je kijkers targeten met een korte video die al eerder met je merk in aanraking zijn gekomen om herkenning te stimuleren, of kun je storytelling toepassen voor een goede indruk om potentiële klanten.

Tip: long-form video content in In-Stream ads vereisen een knapstaaltje storytelling. Je moet kijkers mee kunnen nemen in je verhaal, anders skippen ze direct naar de video waar ze in de eerste plaats geïnteresseerd in waren. Daarom is het bij In-Stream ads belangrijk om  snel to-the-point te komen en dat de boodschap die je wilt overbrengen gelijk duidelijk is. Best een uitdaging en daarom kiezen veel marketeers eerder voor Discovery ads bij het adverteren van langere video’s.

TrueView ads versus andere YouTube ad formats

Over het algemeen zijn TrueView InStream ads beter om merkbekendheid te verhogen dan ander formats. TrueView Discovery ads zijn beter in zichzelf aanpassen tussen de organische zoekresultaten van YouTube dan overige ads. Dit zorgt er ook voor dat Discovery ads vanuit zichzelf leiden tot hogere CTR’s.

Met TrueViews In-Stream ads kun je alle marketingdoelen behalen die de onderstaande YouTube ad formats ook kunnen. Toch heb je soms een specifiek ad format nodig, omdat een ‘one size fits all’-idee niet voor ieder videodoel de meest succesvolle optie is.

trueview youtube ads

1.    In Slate

In Slate advertenties worden getoond voordat mensen een YouTube Partnervideo bekijken die 10 minuten of langer duurt. Kijkers kunnen kiezen tussen drie verschillende advertenties en deze voorafgaand aan de video kijken, of de kijker kan ervoor kiezen om gedurende de video korte reclames te bekijken. Je betaalt enkel voor dit format wanneer een kijker besluit om jouw advertentie te bekijken. Je kunt hiermee de volgende marketingdoelen bereiken:

  • Klantbehoud
  • Storytelling
  • Herpositionering van producten/diensten/merken

2.    In Search

Deze advertenties zijn te vergelijken met Google advertenties, ze komen bovenaan de pagina te staan bij de zoekresultaten van YouTube. Deze advertentie wordt getoond als de zoekwoorden overeenkomen met wat er wordt getoond in de advertentie. Hierdoor weet je dat degene die op het onderwerp zoekt ook echt geïnteresseerd is. Je betaalt pas wanneer mensen besluiten jouw video te gaan kijken en deze aanklikken. Deze doelen kun je ermee behalen:

  • Demonstreren van producten/merk
  • Storytelling
  • Genereren van reacties
  • Klantbehoud

3.    In Display

In Displays zijn betaalde videosuggesties die getoond worden naast de video die bekeken wordt. Vaak hebben ze overeenkomsten met de video die de kijker op dat moment aan het bekijken was. Ook voor dit format betaal je pas wanneer er op je video geklikt wordt en het helpt bij het behalen van de volgende doelen:

  • Response integratie: verbetert reactietijd en -behendigheid (makkelijker voor kijkers om engagement aan te gaan met je video ad)
  • Veranderen van (zoek)gedrag
  • Klantbehoud
Tags: