Informatie ontwerp is de kern van ons bestaan. Het verduidelijken van ideeën, het wegnemen van vragen en het scheppen van overzicht kenmerkt de betekenis van informatie ontwerp. Het helpt je doelgroep om jouw merk, product of dienst beter te begrijpen. Het is de manier om je merkidentiteit optimaal uit te dragen en misinterpretatie van je uitingen te voorkomen. Het belang van informatie ontwerp is dan ook groot. Daarbij profiteren Marketing en Sales-afdelingen aantoonbaar van de voordelen.
Duik daarom samen met ons dieper in de wereld van informatie ontwerp. Ontdek welke typen informatie ontwerp je voor welk doeleinde kunt inzetten, waarom het zo belangrijk is en hoe het jouw marketingstrategie naar een hoger niveau tilt.
Navigeer direct naar:
1.1 Wat zijn de eigenschappen van informatie ontwerp?
1.2 Waarom is visuele communicatie zo belangrijk?
2. Hoe versterkt informatie ontwerp je campagne?
2.1 Welke typen informatie design zet je in voor welk doel?
2.2 Wat zijn de voordelen van informatie ontwerp voor je campagne?
3. In 4 stappen voor succesvol informatie design
Wat is informatie ontwerp?
Informatie ontwerp of informatie design is het begrijpelijk presenteren van informatie in een bepaalde vorm. De kern ligt bij het behapbaar maken van informatie, zodat de ontvanger het juist interpreteert. In de jaren 70 werd de term informatie ontwerp het leven in geroepen door o.a. Edward Tufte, hoogleraar aan de Universiteit van Yale. De term informatie ontwerp betekent sinds die tijd het vertalen naar duidelijke en directe informatie. Vandaag de dag wordt informatie ontwerp nog steeds gezien als een verduidelijking van boodschappen op basis van visuele communicatie.
Wat zijn de eigenschappen van informatie ontwerp?
Vanwege het visuele aspect, worden informatie ontwerp en datavisualisatie vaak in dezelfde adem gebruikt. Ze hebben echter verschillende eigenschappen. Zo is datavisualisatie meer een visueel overzicht van ruwe data, denk aan grafieken of dashboards met cijfermatige data, zoals Google Analytics. Informatie ontwerp heeft andere eigenschappen volgens Hubspot:
- Information design vertelt een verhaal
- Wordt gekenmerkt door logica en patronen die worden begrepen door de ontvanger
- Bevat conclusies, zodat er geen aannames gedaan kunnen worden
Waarom is visuele communicatie zo belangrijk?
Als we de keuze krijgen tussen een tekst en beeld dan kiezen de meeste mensen voor beeld. Dat zie je al sinds het begin van het filmtijdperk op dagelijkse basis. Denk aan Harry Potter, Game of Thrones en Lord of the Rings. Er is altijd een groter aandeel dat alleen de film of serie heeft bekeken vergeleken met het aandeel dat eerst de boeken heeft gelezen.
Een alinea met tekst is moeilijker te verwerken voor je hersenen dan een afbeelding. Dat is eigenlijk met alle visuele communicatie zo. 90% van de informatie die ons brein verwerkt is namelijk visueel. Datavisualisatie, illustraties, video, GIFs, memes, grafieken, symbolen, logo’s, welke visuele content vorm je ook bedenkt; het overtreft tekst. En ook al zou je tekst prefereren boven beeld dan onthoud je het een stuk minder goed. Je onthoudt namelijk slechts 10% van wat je hoort, 20% van wat je leest en maar liefst 80% van wat je ziet.
Hoe versterkt informatie ontwerp je campagne?
Voor marketeers maakt informatie design het ze makkelijker om (complexe) informatie te delen met hun publiek. Informatie ontwerp is gericht op het creëren van een verhaallijn die door het brein makkelijk kan worden verwerkt. Dit maakt het aantrekkelijk om te consumeren voor het publiek. Het voorkomt dat men verdwaalt in alle informatie door de (digitale) chaos van nu. Maar informatie ontwerp kan op verschillende manieren. Wat is dan de beste keuze voor jouw marketingstrategie?
Welke typen informatie design zet je in voor welk doel?
1. Video
Bij video heb je natuurlijk een onderscheid tussen animatie en film, maar het overkoepelende concept van video kun je voor tientallen doeleinden inzetten. Waarom onze klanten voor informatie ontwerp in de vorm van video kiezen? Voornamelijk om uitleg te geven over hun product, merk of dienst. Daarnaast zien we bij veel klanten die voor film kiezen dat zij het gebruiken voor recruitmentcampagnes. Wat we minder vaak zien, maar waar zowel animatie als film zich perfect voor leent, is e-learnings.
Bovendien mogen we het belangrijkste niet vergeten: social media. We maken veel korte, social ‘snack’ video’s die immens veel bereik en betrokkenheid vanuit de doelgroep kunnen genereren. Met de features op de platforms is video dé hoofdcontentvorm van bijna elk sociaal medium.
Metrics waar we naar kijken zijn o.a. bereik (in weergeven en impressies), betrokkenheid, kijkersloyaliteit en websitebezoeken.
AnyStory in samenwerking met DHL – Welke invloed heeft jouw bestelgedrag op het milieu?
2. Afbeeldingen en illustraties
Foto’s en illustraties vertellen verhalen op zichzelf. Kijk maar naar de schilderkunst van bekenden als Da Vinci of Salvador Dali. Het belangrijkste hierbij is dat veel social media platforms dit ook ondervinden en daarom de voorkeur geven aan images in hun algoritme. Zo maakte Instagram afbeeldingen zijn core business met als resultaat meer dan $20 miljard omzet en maandelijks 2.3 miljard actieve gebruikers in 2023.
3. Infographics
Infographics zijn ideaal voor datavisualisatie. Rapporten, jaarverslagen en campagneresultaten. Alles wordt gevisualiseerd in één overzicht. Niet enkel ruwe data wordt getoond, maar ook conclusies, ijkpunten en andere belangrijke informatie die bondig wordt weergegeven.
Metrics waar we naar kijken zijn sessieduur (hoe lang kijkt men naar je infographic?), downloads, open rates, click-through rates (CTR) en websitebezoeken.
4. Microanimaties
HTML5-banners of microanimaties zijn ideaal om instructies te geven bij het navigeren in interactieve pdf’s en op websites. In één oogopslag maak je duidelijk waar de lezer/kijker bepaalde informatie kan vinden. Dit gaat al zo simpel als een contactbutton. Het is enorm UX-friendly en je verhoogt daarmee je site health. Zo verbeter je indirect ook je ranking in zoekmachines als Google.
Hierbij kijk je naar metrics als klikfrequentie, CTR, downloads, websiteverkeer en websitegedrag.
5. Memes en GIFs
Hoewel memes en GIFs vaak in informele context worden gebruikt, zijn ze ideaal om impact te maken en om met weinig tekst veel te zeggen. Memes zijn het ultieme voorbeeld van ‘beelden spreken meer dan duizend woorden’. Je ziet daarom ook dat veel organisaties en beïnvloeders op zakelijke platforms als LinkedIn hier gretig gebruik van maken. Je stopt toch even met scrollen en je wordt op een luchtige manier aangesproken. Ideaal om je naamsbekendheid op pijl te brengen en een indruk bij het grote publiek achter te laten.
Wat zijn de voordelen van informatie ontwerp voor je marketing?
Visueel overtreft tekst, dat had je misschien zelf ook kunnen bedenken, maar informatie ontwerp heeft meer voordelen dan dat het beter wordt onthouden:
- Het verhoogt de betrouwbaarheid van je informatie (eerst zien dan geloven);
- Het verhoogt emotionele response;
- Het grijpt de aandacht en verhoogt betrokkenheid;
- Het maakt impact en verhoogt de kans op reactie;
- Het maakt je marketing flexibel en universeel: informatie design die schaalbaar is, is perfect voor grote doelgroepen waarin verschillende talen, culturen en tijdzones samenkomen.
Lees ook onze blog over het algoritme van Instagram.
4 stappen voor succesvol informatie design
Succesvol informatie design voldoet aan bepaalde vereisten. Sommige zag je eerder in dit artikel al kort terugkomen in de eigenschappen van informatie ontwerp. Hieronder nog een kort overzicht om je concept alvast goed op te starten:
1. Onderzoek je publiek: wie moet je informatie gaan begrijpen? Hoe oud zijn ze? Welk digitaal apparaat gebruiken ze? Dit zijn vragen die eigenlijk bij elk marketingconcept aan bod komen, maar vooral als je content moet produceren. In deze fase krijg je inzichten die je een richting geven naar een succesvol resultaat van je informatie ontwerp.
2. Definieer het kernprobleem: werk altijd vanuit een kapstok waar je verschillende concepten aan kan hangen die samen tot de kernboodschap komen. Zo behoud je de directheid die informatie ontwerp zo kenmerkt en elimineer je overbodige informatie.
3. Kom gezamenlijk tot een creatief concept: informatie ontwerp is geen eenmansklus. Betrek mensen erbij en bedenk samen hoe je de informatie in een vorm kan gieten die voor verschillende mensen goed te interpreteren is. Brainstorm over verschillende mogelijkheden en overleg welke representatie de meeste – en meest gewenste – impact maakt.
4. Creëer en experimenteer: zodra je concept tot leven is gekomen in een contentvorm, zoals een video of infographic, is het tijd om het verspreiden aan je publiek. Een contentstrategie zorgt er hierbij voor dat je op het juiste moment de juiste mensen benadert.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan