Hoe werkt het Instagram algoritme?

Algoritmes zijn de beste vriend en grootste vijand van veel marketeers en bedrijven. Aan de ene kant kan het algoritme je content boosten, waardoor het je bereik vergroot en je nieuwe potentiële klanten bereikt. Aan de andere raakt je content besneeuwd onder alle andere berichten. Dat wil je natuurlijk niet! Inzicht in de werking van het Instagram algoritme helpt bij het kiezen van content en de beste tijd om te posten.

Hoe werkt een algoritme?

We kennen het woord waarschijnlijk allemaal, maar wat is een algoritme precies? Een algoritme is een stuk code bestaande uit een reeks instructies. Deze code is opgebouwd uit componenten die met behulp van een wiskundige constructie een specifiek probleem oplossen. De maker van het algoritme bepaalt van tevoren wat er gebeurt in bepaalde situaties, waarna het systeem zich continu aanpast aan nieuwe gebeurtenissen.

Dit klinkt ingewikkeld, dus lichten we het toe aan de hand van een eenvoudig voorbeeld. Stel je voor dat je een enorme hondengek bent. Je volgt op Instagram diverse accounts met honden, liket en deelt alleen foto’s of video’s met honden en zoekt regelmatig naar termen die met honden te maken hebben. Het Instagram algoritme leert dan dat jij graag content met honden consumeert en biedt je nog meer honden-content aan. Wanneer je plotseling ook een kattenfilmpje leuk vindt en deelt, past het algoritme zich aan en krijg je ook meer katten-content op je tijdlijn.

hoe werkt het instagram algoritme

Waarom worden algoritmes gebruikt?

Algoritmes worden gebruikt om informatie sneller te verwerken en ingewikkelde keuzes te maken. Ook Artificial Intelligence wordt mogelijk gemaakt door algoritmes. Op social media wordt het algoritme voornamelijk ingezet om de content te personaliseren. Door gebruikersdata te verzamelen kunnen platforms als Facebook, YouTube en Instagram specifieke content aanbieden op basis van persoonlijke interesses.

Het Instagram algoritme in 2021

Instagram gebruikt pas sinds 2016 een algoritme over het hele platform. Tot 2016 toonde Instagram alle geplaatste berichten in chronologische volgorde in de tijdlijn van gebruikers. Toen het platform steeds populairder werd, nam het gebruikersaantal en het aantal berichten dat per dag geplaatst werd enorm toe. Het bijhouden van de tijdlijn werd hierdoor een dagtaak en gebruikers misten veel berichten als zij een paar uur niet online waren. Dat moest anders!

Om de content te personaliseren voor Instagram-gebruikers, is een algoritme ontwikkeld. Maar hoe werkt dit algoritme?

Algoritme Instagram Feed

Er zijn zeven belangrijke factoren die beïnvloeden wat jij te zien krijgt in je Instagram Feed:

  • Engagement: de betrokkenheid van gebruikers bij een bericht;
  • Usage: de gemiddelde instagram gebruik van een gebruiker;
  • Following: het aantal mensen dat een gebruiker volgt;
  • Interest: de interesses van een gebruiker;
  • Relationship: de relatie die een gebruiker heeft met andere Instagram gebruikers;
  • Frequency: hoe vaak een gebruiker de Instagram app opent en gebruikt;
  • Timeliness: hoe lang geleden een bericht gepost is.

Engagement

Voor ieder bericht op Instagram onderzoekt het algoritme de populariteit. Er wordt gekeken naar het aantal likes, reacties en hoe vaak het bericht gedeeld of opgeslagen wordt. Hoe populairder het bericht, hoe hoger deze in de tijdlijnen verschijnt. Daarnaast wordt op basis van het toegevoegde onderschrift, de , de locatie en de tags ingeschat wat er op de afbeelding of in de video te zien is.

Usage

Check jij in 5 minuten je feed of scrol je urenlang door je tijdlijn? Op basis van hoeveel tijd je gemiddeld spendeert op het platform, bepaalt het algoritme welke content je te zien krijgt. Allereest krijg je de hoogtepunten te zien, gebaseerd op eerdere interactie en je interesses. Blijf je door scrollen, dan krijg je de minder relevante content te zien van accounts die je volgt. Heb je zo lang gescrold dat je alle berichten in je tijdlijn al hebt gezien? Dan toont Instagram je gerelateerde berichten van accounts die je nog niet volgt, maar waar je mogelijk wel in geïnteresseerd bent.

Following

Afhankelijk van hoe veel mensen je volgt, filtert het Instagram algoritme de berichten. Volg je bijvoorbeeld maar 25 mensen, dan is de kans groot dat je alle berichten ziet. Volg je 2.500 accounts, dan lukt het je nooit om alles te bekijken en maakt het algoritme een selectie van de meest relevante berichten. Hoe meer mensen je dus volgt, hoe selectiever het algoritme is.

Interest

Naast wie je volgt kijkt Instagram ook naar welke typen accounts je volgt, welke berichten je leuk vindt en met welke accounts je de meeste interactie hebt. Wanneer het algoritme denkt dat je een bepaald bericht leuk zal vinden, verschijnt dit bericht hoog in je tijdlijn.

Relationship

Het algoritme van Instagram geeft prioriteit aan berichten van mensen waar je een relatie mee hebt. Dit kunnen vrienden of familieleden zijn, maar ook artiesten of bedrijven waar je enorm fan van bent. Om jouw relatie tot een ander account te achterhalen wordt niet alleen gekeken naar likes, maar bijvoorbeeld ook naar de accounts die je tagt in je eigen berichten, naar wie je zoekt in de zoekbalk en het DM-contact.

Frequency

Hoe vaker je de Instagram-app opent, hoe chronologischer je tijdlijn er uitziet. Bij ieder nieuw bezoek aan het platform zorgt Instagram ervoor dat je nieuwe content te zien krijgt. Check jij de app maar één keer per week, dan selecteert het algoritme de meest relevante berichten voor jou.

Timeliness

Net als vóór de tijd van het algoritme speelt het moment waarop een bericht geplaatst wordt nog steeds een rol. Nieuwere berichten worden als relevanter gezien en verschijnen dus hoger in de tijdlijn dan oudere berichten.

Algoritme Instagram Stories

Bij de Instagram Stories speelt het moment van posten een grotere rol. Het algoritme toont jou graag de allernieuwste verhalen. Accounts waar je veel contact mee hebt krijgen wel voorrang boven accounts waar je weinig of geen contact mee hebt.

Algoritme Instagram Explore page

In de Instagram Explore tab krijg je als gebruiker content te zien van accounts die je nog niet volgt. Deze content wordt beoordeeld op basis van populariteit, interactie en jouw activiteit. Hoe populairder een bericht is, hoe groter de kans dat dit bericht op de Explore pagina verschijnt. De invloed van deze factor is hier groter dan bij de Feed of Stories. Wanneer jij of mensen die jij volgt al eens interactie hebben gehad met een account, is de kans groter dat dit account in jouw Explore pagina verschijnt. Ten slotte gelden er speciale Community Guide Lines voor content die op de Explore Page wordt geplaatst, die niet gelden voor de Feed of Stories content. Deze richtlijnen heeft Instagram opgesteld om de gebruikers te beschermen tegen beledigende of haat zaaiende content.

Instagram strategie

Algoritmes worden steeds slimmer en sneller. Maak er dus geen dagtaak van om dit algoritme te begrijpen of te omzeilen. Blijf up-to-date over de ontwikkelingen, maar baseer je strategie niet enkel op de regels van het algoritme. De werking van het algoritme is immers persoonlijk; wat voor jouw account werkt is anders dan wat voor een ander werkt.

Op de hoogte blijven van alle updates rondom video marketing, animatie en social media? Schrijf je dan snel in op onze nieuwsbrief en mis niets! 👇

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan