start-up tips

Start-up tips: hoe zet je jezelf op de kaart als beginnend bedrijf

Een eigen bedrijf beginnen is spannend, maar voor velen een droom die uitkomt. Zodra je je bezoekje aan de Kamer van Koophandel hebt gemaakt, begint het harde werk als ondernemer. Dus krijg je grote vragen voor je kiezen als ‘hoe zet je jezelf op de kaart als beginnend bedrijf?’ Waar moet je beginnen? Hoe zit het met adverteren als start-up en hoe maak je jezelf online zichtbaar? Daarom maakten wij een overzicht van de meest nuttige start-up tips die je móet weten!

Online je bedrijf op de kaart zetten

Voordat je begint met adverteren en klanten werven, is het belangrijk dat je een plan hebt en online goed zichtbaar bent. Een van de eerste doelen die je voor jezelf mag stellen, is het creëren van naamsbekendheid. Vooral de volgende twee dingen zijn daarbij enorm belangrijk:

  • Marketingplan
    De eerst online marketing tip: start altijd met een marketingplan. In dit plan omschrijf je jouw ideale klant, welke meerwaarde je producten bieden, hoe de markt er uitziet en op welke manier je mensen en potentiële klanten (online) kunt bereiken. Ook omschrijf je in dit plan je concurrenten en hoe zij bepaalde zaken, zoals hun social media, website, werkwijze, klantwerving en advertising inrichten. Hier leer je enorm veel van. Zij hebben immers al het een en ander geëxperimenteerd. Breng dus hun strategie uitgebreid in kaart en bekijk vooral hoe jij je kunt onderscheiden en het nóg beter gaat doen. Daarnaast is het belangrijk dat je je marketingdoelen op papier zet en beschrijft hoe je deze hoopt te bereiken. Met een marketingplan heb je een stevige basis om te zorgen dat je bedrijf online een succes wordt.
  • Wees zichtbaar op social media
    Als start-up is het ook ontzettend belangrijk dat je socials op orde zijn. Dit is vandaag de dag dé plek waar mensen gaan zoeken als ze meer willen weten over jouw bedrijf. Zorg dat je een bedrijfspagina hebt op LinkedIn, Facebook en Instagram (tenminste, als je doelgroep hier gebruik van maakt natuurlijk). Deel relevante informatie en nieuws over jouw start-up. Beginnen met social media is immers gratis, dus in dit geval is niet geschoten, altijd mis!

tips startup online

Start-up tips voor content creatie

Goede content is goud waard voor een beginnend bedrijf. Door goede content te produceren ben je beter zichtbaar voor (potentiële) klanten en bouw je aan je merkidentiteit. Content productie is vooral aantrekkelijk voor start-ups omdat er vaak geen enorm budget voor nodig is. Er zijn een aantal dingen belangrijk om in je achterhoofd te houden:

  • Post consistent
    Wat enorm belangrijk is bij het posten van content, is dat je consistent bent. Dit geldt niet alleen voor content die je post op je socials, maar ook voor content op je website. Door regelmatig te posten merk je dat mensen telkens terugkeren naar jouw website of platform voor nieuwe content. Ook is het dé manier om zichtbaar te blijven en nieuwe mensen aan te trekken.
  • Begin een bedrijfsblog
    Als je als start-up een website hebt, dan is het een goed idee om met een bedrijfsblog te beginnen. Op deze blog kun je op een laagdrempelige manier informatie delen over je bedrijf, producten, diensten en tegelijkertijd laat je zien welke kennis je in huis hebt.
  • Visuele content
    Niet alleen blogs zijn een goede vorm van content om te delen, visuele content, zoals illustraties en video’s vallen zeker in de smaak bij je publiek. Je kunt je visuele content laag in kosten houden door bijvoorbeeld zelf een vlog te maken waarin je de werkzaamheden van je bedrijf laat zien, of een kijkje achter de schermen geeft. Mocht je een groter budget hebben dan adviseren we je om een mooie productfilm, uitleganimatie of bedrijfsfilm te laten maken. Vul je gelijk je website aan met toffe content die én werkt én zorgt voor een beter scorende pagina’s!

Adverteren voor start-ups

Als beginnend bedrijf heb je vaak geen miljoenenbudget klaarliggen om mensen, via advertenties, naar jouw website of social media profiel te lokken. In de praktijk blijkt gelukkig vaak dat er niet heel veel geld nodig is om efficiënt te adverteren.

  • Adverteren via Facebook en Instagram
    Adverteren via social media platforms als Facebook en Instagram kan vaak al voor een paar euro per dag. Je kunt op deze platforms je doelgroep heel specifiek targeten op basis van interesses, woonplaats, of andere demografische gegevens. Op deze manier kun je voor een klein prijsje mensen bereiken die hoogstwaarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf. Dit zorgt uiteindelijk voor een groter bereik.
  • LinkedIn marketing
    Als je doelgroep voornamelijk bestaat uit bedrijven, dan is LinkedIn een goede plek kom te adverteren. Ook dit platform biedt een hoop gratis tools aan voor meer bereik. Door zelf een succesvolle LinkedIn post te creëren kun je eenvoudig je bereik verhogen. Op LinkedIn kun je, net als op Facebook en Instagram, je berichten promoten onder een door jou samengestelde doelgroep.
  • Adverteren via Google
    Google is de meest gebruikte zoekmachine wereldwijd. Adverteren via Google Ads is daarom niet alleen effectief, maar ook relatief goedkoop. Dit komt, omdat je betaalt per klik op je advertentie en niet per vertoning. Dit is daarom ook een goede manier van adverteren voor een start-up.
  • Ga samenwerkingen aan
    Influencers zijn tegenwoordig meer aanwezig dan ooit tevoren. Hoewel grote influencers flinke bedragen vragen voor een gesponsorde post, is dit bij micro influencers vaak niet het geval. Wij raden je daarom aan om het internet af te gaan en te kijken of er een micro influencer is die aansluit op dat wat jij wilt uitstralen als bedrijf. Je kunt deze persoon vervolgens een berichtje sturen om eens te spreken of hier een samenwerking uit voort kan komen. Vaak vallen micro influencers binnen een bepaalde niche markt. Als deze markt aansluit bij je bedrijf dan heb je een gouden combi te pakken!

 

Tags: