Micro influencers vs. macro influencers vs. mega influencers

Influencers: you love them or you don’t. We zien ze tegenwoordig overal. Van Instagram, YouTube en tot aan LinkedIn. Ook van de marketingmix van veel bedrijven is influencer marketing vaak onderdeel. Er zijn verschillende soorten influencers, je hebt micro, macro en mega influencers. Ben je een groentje op dit gebied? Dan is het soms lastig te bepalen met welke soort influencer het beste resultaat te behalen valt. Wij zochten het voor je uit, zodat jij het kan verwerken in je marketing of video strategie.

Verschillende soorten influencers

Er zijn verschillende soorten influencers. Van klein naar groot (in volgers aantallen) bespreken we ze als de micro, macro en mega influencers.

Micro influencers

Micro influencers behoren tot de ‘kleinste’ vorm van influencers en hebben tussen de 1.000 en 100.000 volgers. Doordat de hoeveelheid volgers van micro influencers niet te hoog is, kunnen zij goed contact houden met hun volgers. Omdat micro influencers persoonlijk kunnen reageren op de berichten van volgers, hebben zij vaak een sterkere band met hun following. Dit levert een hoger engagement op.

Macro influencers

Macro influencers behoren tot de groep influencers die een hoog aantal volgers hebben op verschillende social media kanalen. Het volgers aantal van deze influencers varieert tussen de 100.000 en 1 miljoen. Macro influencers zijn qua werkwijze vaak een stuk professioneler dan micro influencers. Zij werken niet alleen maar hebben vaak een heel team achter zich. Nienke Plas (631.000 volgers) is een goed voorbeeld van een macro influencer op zowel YouTube en Instagram.

Voorbeeld macro influencer

Mega influencers

Mega influencers behoren tot de grootste vorm van influencers, zij hebben meer dan 1 miljoen volgers. In deze categorie influencers vind je vaak celebrities (Beyonce met 194 miljoen volgers op Instagram) en bekende sporters (Christiano Ronaldo met 316 miljoen volgers op Instagram).

Voorbeeld mega influencer Ronaldo

Voor- en nadelen micro, macro, mega influencer

Nu je weet hoe de verschillende soorten influencers zich van elkaar onderscheiden, is het tijd om de voor- en nadelen per influencer te bekijken. Zo weet jij precies met welke soort influencer jij de beste resultaten behaalt.

Micro influencers

Voordelen:

  • Meer authenticiteit: micro influencers worden vaak als meer authentiek en zelfs meer geloofwaardig gezien dan ‘grotere’ influencers. Dit komt omdat mensen zichzelf meer spiegelen aan een micro influencer omdat deze voor hun gevoel dichterbij staan. Ze hebben een soortgelijke levensstijl in plaats van de pure luxe die mega influencers vaak laten zien.
  • Goedkoper: doordat micro influencers minder volgers hebben dan macro-, of mega influencers is dit vaak de goedkoopste vorm van influencer marketing.
  • Hoog engagement: doordat micro influencers een goede band hebben met hun volgers ligt het engagement vrij hoog, gemiddeld vaak boven de 10%.

Nadelen:

  • Beperkte zichtbaarheid en bereik: elk voordeel heeft zijn nadeel. Doordat micro influencers een kleinere hoeveelheid volgers hebben zijn ze goedkoper, maar hierdoor hebben ze ook minder bekendheid. Dit zorgt ervoor dat het bereik en de zichtbaarheid van hun content ook een stuk lager ligt ten opzichte van macro en mega influencers.
  • ROI is moeilijk te bewijzen: zichtbaarheid en betrokkenheid zijn vaak makkelijk te meten. Directe beïnvloeding van een influencer is echter een stuk moeilijker te bepalen. Vooral omdat je onder Instagram posts geen link kunt plaatsen, wordt websiteverkeer vaak nauwelijks vergroot met een influencer samenwerking.

Macro influencers

Voordelen:

  • Hoog bereik: macro influencers hebben aanzienlijk meer volgers dan micro influencers. Daarom zorgen samenwerkingen met dit soort influencers ervoor dat je merk, product of dienst door meer mensen gezien wordt. Vooral als je een brede doelgroep wilt bereiken zijn macro-influencers the way to go!
  • Professioneel: waar micro influencers vaak nog een baan hebben naast het ‘influencer zijn’, is dit bij macro influencers vaak niet het geval. Zij hebben hierdoor vaak meer ervaring met het presenteren van zichzelf. Hierdoor zijn deze influencers een betrouwbare ambassadeur voor je merk.

Nadelen:

  • Minder authenticiteit: de professionaliteit van macro influencers heeft ook een nadeel. Doordat influencer zijn hun enige bron van inkomsten is, kan dit ervoor zorgen dat er een focus ligt op samenwerkingen uitdragen in plaats van op authenticiteit. Hierdoor daalt de geloofwaardigheid van de influencer.
  • Hoge kosten: macro influencers vragen vaak een stuk meer voor een campagne dan micro influencers. Dit is afhankelijk van de status van de influencer en de hoeveelheid volgers. Vraag je daarom goed af, is het noodzakelijk dat ik voor deze campagne een macro influencer nodig heb, of kun je met een micro influencer hetzelfde bereiken?

Mega influencer

Voordelen:

  • Extreem bereik: doordat mega influencers vaak miljoenen volgers hebben, hebben zij een extreem groot bereik. Hierdoor zijn mega influencers vooral geschikt om als merk je zichtbaarheid en herkenbaarheid te vergroten. Vooral voor internationale merken zijn mega influencers vaak een goede optie.
  • Bekendheid: mega influencers zijn vaak enorm bekend en dragen echt een naam met zich mee. Wanneer je zo’n mega influencer kunt koppelen aan je merk, profiteer je dus niet alleen van het bereik, maar ook van de bekendheid.

Nadelen:

  • Laag engagement: hoewel mega influencers miljoenen volgers hebben is de afstand tussen de influencer en de volgers vaak groter. Dit zorgt ervoor dat mensen minder snel een like geven of een comment plaatsen. Dus hoewel mega influencers veel mensen kunnen bereiken, is het engagement vrij laag.
  • Pay Per Post: mega influencers werken vaak met een vast bedrag per post. Een volledige campagne op zetten met zo’n influencer brengt daardoor vaak de nodige kosten met zich mee.

 

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan