Video content en marketingvideo’s moeten kijkers boeien en aanzetten tot actie. Bijvoorbeeld, wanner ze je website bezoeken, zich inschrijven voor een nieuwsbrief of je product aankopen. Dit houdt in dat het script van je video sterk, fascinerend en bovenal merkgebonden moet zijn. Omdat je niet enkel content wilt maken, maar ook wilt converteren, is investeren in copywriting een mogelijkheid! Twijfel je nog of ben je gewoon nieuwsgierig? Wij geven je in dit blog 5 praktische tips om zelf mee aan de slag te gaan en waarom je eventueel kun investeren in copywriting.
Waarom investeren in copywriting?
Je hoort het vaak voorbijkomen, maar wat is copywriting precies? Copywriting is het schrijven van teksten met een commercieel doel. Denk aan advertenties, slogans, mailingen, nieuwsbrieven, websiteteksten, blogs en natuurlijk video content! Yes, ook dat schrijf je (hint: scripts)! Tegenwoordig is met name online copywriting een hot topic. Met zo weinig mogelijk woorden moet een copywriter ervoor zorgen dat alle nodige informatie over bijvoorbeeld een product of dienst in een tekst is verwerkt. Dit is soms een uitdaging. Zeker, wanneer je te maken hebt met een video script. Helaas, is het niet herschrijven en klaar is Kees. Er komt meer bij kijken dan je denkt. Wanneer je bijvoorbeeld zonder script werkt, kan je video langer worden dan gepland en dwaal je misschien af van het onderwerp. Investeren in een goede copywriter met copywriter skills kan daarom zeker de moeite en investering waard zijn.
1. Specialisten op hun plek
Vaak wordt copywriting gedaan door je marketing- of communicatieafdeling. Maar huur je een copywriter in, dan hebben je marcom-medewerkers ook meer tijd voor andere projecten. En omdat je een copywriter met de benodigde skills en ervaring inzet, hoeven jij en/of collega’s geen taken uit te voeren die niet in jullie taakbeschrijving behoren. Dit zorgt voor niet alleen voor beter resultaat, maar op lange termijn ook voor een betere werktevredenheid.
2. Frisse wind!
Last but not least, wanneer je een copywriter inhuurt, betekent dit een externe kritische en nieuwe blik op jouw merk of bedrijf. Het zorgt ervoor dat je je merk verder kan bouwen met een frisse blik. Jij werkt natuurlijk elke dag hard aan je merk, waardoor je misschien kansen (online) over het hoofd ziet. Een copywriter kan je dus ook helpen met het invullen van ontbrekende details.
5 praktische copywriting tips
Copywriting wordt steeds moeilijker en goede kwaliteit video content wordt steeds waardevoller. Omdat het consumeren van content is toegenomen, is het des te belangrijker dat je content nuttig is en waarde heeft. Toch liever zelf aan de slag gaan als copywriter? Deze tips helpen jou op weg bij het worden van een succesvolle content copywriter.
1. Maak gebruik van search engine optimalization (SEO)
Ieder communicatiekanaal vraagt om andere content, maar ook om verschillende schrijftechnieken en -vaardigheden. Zo hoef je bij het schrijven van offline content geen rekening te houden met SEO tips en richtlijnen, terwijl dit voor online content key is voor online zichtbaarheid. Maar waar dien je onder andere rekening mee te houden?
- Geef je tekst een juiste titel
- Verwerk zoekwoorden in je tekst
- Voeg visuals toe aan je tekst, zoals video’s en afbeeldingen
- Maak een sitemap
- Gebruik interne en externe links in je tekst
- Gebruik videotranscripties
Pssst.. lees hier meer over tactische video SEO tips.
2. Gebruik de juiste tone of voice en schrijfwijze
Ook is het belangrijk om rekening te houden met de juiste tone of voice en schrijfstijl. Ga bij jezelf de volgende punten na om erachter te komen wat voor jouw bedrijf werkt:
- Wil je informeel schrijven? Spreek je doelgroep dan aan met ‘je’. Wil je liever formeler schrijven? Spreek je doelgroep dan met ‘U’ aan.
- Kies voor een actieve of passieve voice.
- Schrijf in de verleden of in de tegenwoordige tijd
- Spreek je mensen met de eerste, tweede of derde persoon aan?
Maak verder gebruik van een B1-schrijfstijl. Dit zijn makkelijke woorden die bijna iedereen gebruikt. Hierdoor is je video breed inzetbaar. Verder bestaat content in deze schrijfstijl uit korte, actieve en eenvoudige zinnen.
3. Ben vooral lekker lui
Iedere copywriter heeft deadlines. Dat maakt het werk niet altijd makkelijker. Het vertellen van een goed verhaal schud je niet zomaar uit je mouw. Dus soms werkt het ook om gewoon even achterover te leunen. Door het uitstellen van het schrijven van een artikel of script kun je alleen maar langer nadenken over het idee. Ben je eenmaal zover? Dan hoef je tenminste niet meer na te denken over wat je precies wilt opschrijven. Én als de deadline dichter bij komt – en er een klein tikkeltje stress bij komt kijken – schrijf je de woorden misschien wel sneller op papier, zonder te veel te aarzelen.
4. Wees kort van stof
Houd het vooral lekker kort en bondig. Het vasthouden van de aandacht is al moeilijk, omdat kijkers snel afgeleid zijn. Maar de aandacht van kijkers weten te trekken is nóg moeilijker. Vergelijk het met opvallen tussen een grote menigte als je je vriendengroep kwijt bent. Zeker geen pretje! Een script heeft gemiddeld zo’n 8 woorden per zin. Wanneer je meer dan 8 woorden aanhoudt, wordt je tekst vaak te langdradig. Misschien dat de kijker niet meer kan onthouden wat jij precies te vertellen hebt. Vind je het lastig om korte zinnen te maken? Probeer lange zinnen dan te splitsen in kortere zinnen.
5. Writersblock
Heb jij wel eens last van een writersblock? Helemaal niet gek of raar, ook wij hebben daar wel een last van. Schrijven kan soms gewoon helemaal S$#!!@ zijn. Ja, dat dus. Wat te doen? Schrijf puntsgewijs – in bijvoorbeeld je notities – op wat je wilt vertellen. Bij elke ‘ja maar’ of twijfel, gewoon doorgaan en niet uren gaan twijfelen over ditjes en datjes. Taalgebruik en correcte spelling is ook niet belangrijk. Kijk later nog eens terug. Schuif met zinnen om het meer tot een script te vormen. Hoewel dit natuurlijk nog geen ‘echt’ script is, heb je nu wel je verhaal wat je wilt vertellen.
Je bedrijf succesvol laten groeien
Ongeacht hoe groot jouw bedrijf is, of hoelang je al in een bepaalde branche werkt, copywriting is noodzakelijk om met beide benen op de grond te blijven staan. Ook verhoogt goede copywriting je omzet. Als je gebruikt maakt van call-to-actions en zinnen die activeren en prikkelen, heb jij een streepje voor op de concurrentie. En wellicht trek jij je klanten wel over de streep om over te gaan tot verkoop!
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan