5 content marketing trends voor 2021

Afgelopen jaar was op z’n zachts gezegd een wervelwind voor bedrijven. Bedrijven ontwikkelden van de een op de andere dag een beleid om alles vanuit huis te doen. Van het verkopen van producten en het onderhouden van volledig digitale klantrelaties. De manier waarop bedrijven zaken doen en communiceren met hun publiek is extreem veranderd. Welke lessen kunnen we hieruit halen? Wat is trending in de wereld van content? Welke veranderingen moeten we omarmen? Kom erachter met deze 5 content marketing trends!

De invloed van COVID

COVID heeft de manier waarop we werken en leven enorm veranderd. In het afgelopen jaar hebben bijna alle werkzaamheden zich verplaatst naar de online wereld. We zetten de grootste veranderingen voor je op een rijtje:

  • Thuiswerken is het nieuwe normaal
    Het vele thuiswerken heeft ervoor gezorgd dat mensen een wat flexibelere levensstijl hebben gekregen. Ze hebben hierdoor meer vrijheid om te kiezen wanneer en hoe ze content consumeren. Dit is precies waar jouw contentmarketingplan op moet inspelen!
  • Digitale adoptie gaat sneller dan ooit
    Door het thuiswerken ontstonden er nieuwe manieren om zaken te doen en om met klanten te communiceren. Nou ja, online meeten was niet zozeer nieuw, maar het werd wel de norm. Dit zorgde voor een enorme snelheid in digitale adoptie. We hebben in de eerste 8 weken van de pandemie een sprong van 5 jaar gemaakt in de manier waarop consumenten en bedrijven omgaan met digitale middelen.
  • Bezuinigingen voor marketeers
    Veel bedrijven en marketeers voelen druk op de ketel door de pandemie. Van steeds meer marketeers wordt gevraagd om meer te doen met minder. In 2020 kreeg 68% van de marketeers te maken met bezuinigingen. Dit zorgt voor veranderingen in de contentstrategie.

thuiswerken

Content marketing trends

1. Toename in de creatie van content

Door de pandemie is persoonlijke interactie weggevallen, hierdoor gebruiken veel bedrijven digitale content om dit gat op te vullen. Uit onderzoek blijkt dat er een toename is in de creatie van content:

  • 67% meer webinars
  • 66% meer social media posts
  • 57% meer blog content
  • 50% meer video content

Tip: produceer persoonlijke content in de vorm van een blog of social media post, op deze manier kun je het persoonlijke contact met je doelgroep onderhouden.

2. Het consumeren van content is toegenomen

Het afgelopen jaar was onze schermtijd hoger dan ooit. We hebben natuurlijk allemaal veel Netflix gekeken, maar hoe zit dit in de marketingwereld? Uit onderzoek van PathFactory blijkt dat het aantal unieke websitebezoeken sinds COVID met 40% gestegen is. Ook is er een toename van 15% in het lezen van online content. Vooral de consumptie van video content is enorm gestegen.

Tip: investeer in een leuke bedrijfsvideo waardoor mensen kennismaken met de gezichten achter je bedrijf. Dit is leuk om te bekijken, én geeft een persoonlijke touch.

3. Meer bedrijven investeren in een video content strategie

Video is een snel en effectief medium om je boodschap over te brengen en je publiek te informeren. Dit was een trend die we ook al zagen vóór de pandemie, maar de verschillende lockdowns hebben het gebruik van video versneld. Er wordt verwacht dat in 2022 82% van alle gecreëerde content uit video bestaat.

4. Podcasts zijn de nieuwe blogs

Sinds de pandemie worden podcasts gezien als de nieuwe blogs. Niet in de zin dat podcasts snel blogs of geschreven content zullen vervangen, maar ze zijn wel een nieuwe manier van investeren voor veel bedrijven. Dit komt omdat het aantal podcastluisteraars in 3 jaar tijd met 37,5% is gestegen. Podcasts zijn daarom een nieuwe, opkomende vorm van entertainment, die hoogstwaarschijnlijk in een stijgende lijn doorgroeit de komende jaren.

Tip: het nieuwe social media platform Clubhouse maakt het mogelijk om live podcasts te maken en te beluisteren, houdt dus zeker de ontwikkelingen rondom dit platform in de gaten!

5. Virtuele evenementen blijven

Evenementen zijn altijd al een big business geweest. Fysieke evenementen bieden een hoop voordelen, maar kunnen ook erg duur zijn vergeleken met andere marketingtools. Door corona zijn een hoop fysieke evenementen gecanceld en vervangen door een online format. Online evenementen zijn betaalbaar en kosten relatief weinig inspanning. Online evenementen zullen in de toekomst blijven in de vorm van korte webinars en series.

Tip: host bijvoorbeeld een online interview met de CEO van je bedrijf via Instagram live waar mensen vragen kunnen stellen.

De pandemie heeft marketing voorgoed veranderd. Het is nu belangrijker dan ooit om de juiste content op het juiste moment bij de juiste mensen te krijgen. Nu je op de hoogte bent van de nieuwste content marketing trends is het tijd om deze toe te passen op jouw marketing strategie!

 

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan