Datavisualisatie uitleg, voorbeelden en tips

Blog image - datavisualisatie

Ieder bedrijf heeft te maken met grote hoeveelheden data. Uit deze data kunnen bedrijven waardevolle inzichten verkrijgen. Het grafisch weergeven van deze data is een goede manier om enorme hoeveelheden informatie op een begrijpelijke en duidelijke manier te presenteren.

Data visualiseren kan op verschillende manieren, zoals met grafieken, diagrammen, tabellen, kaarten of infographics. In deze blog lees je wat datavisualisatie is, waarom datavisualisatie zo belangrijk is en wanneer je het moet gebruiken. Ook delen we datavisualisatie voorbeelden en tips.

Wat is datavisualisatie?

Datavisualisatie is de grafische weergave van complexe informatie om grote datasets op een makkelijke en begrijpelijk manier te presenteren. Het is een goede manier om mensen data beter te laten begrijpen en eventueel ook zelf te laten gebruiken.

Er zijn verschillende soorten visualisaties waar je gebruik van kan maken. Denk aan grafieken, diagrammen, kaarten, infographics en tabellen. Een voorbeeld van datavisualisatie die je vast wel kent, is het weerbericht. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een kaart, een tabel met temperaturen en eventueel een heatmap, om de temperatuur op verschillende plekken weer te geven. Het weerbericht is voor iedereen duidelijk omdat de data op een visueel begrijpelijke manier wordt gepresenteerd.

Waarom is datavisualisatie belangrijk?

In de tijd van big data en kunstmatige intelligentie is het belangrijk om datagestuurde beslissingen te maken door grote hoeveelheden informatie te analyseren. Mensen zijn visueel ingesteld, wat betekend dat we liever ergens naar kijken dan dat we grote stukken tekst met veel informatie lezen. Data visueel weergeven helpt bij het sneller opslaan van de informatie en is een effectieve manier om data met iedereen binnen en buiten je bedrijf te delen.

Datavisualisatie helpt bij het inzichtelijk maken van de grote hoeveelheden informatie en relaties tussen verschillende datasets worden hierdoor een stuk duidelijker. Daarnaast helpt datavisualisatie bij het eenvoudiger maken van het communiceren van data met mensen die hier niet of nauwelijks mee te maken hebben.

Door data te visualiseren kun je inzicht krijgen in verbanden die je misschien op het eerste oog niet gezien had. Visualisaties helpen bedrijven en organisaties om sneller goede weloverwogen beslissingen te maken.

Er zijn verschillende redenen waarom je data zou visualiseren en delen. Datavisualisatie zorgt voor bruikbare inzichten en een helpt bij een goede besluitvorming. Het zorgt voor transparantie, wat helpt bij het opbouwen van vertrouwen bij belanghebbenden. Het delen van data bevordert samenwerking en innovatie binnen een bedrijf. Het helpt bij het identificeren en oplossen van problemen, het verhoogt de efficiëntie, het helpt bij het ontdekken van verbanden en patronen en zo zijn er nog veel meer redenen om data te visualiseren en te delen.

Blog image - datavisualisatie

Wanneer moet je datavisualisatie gebruiken?

Datavisualisatie moet je gebruiken wanneer je grote hoeveelheden data uit verschillende bronnen op een efficiënte en begrijpelijke manier wilt overbrengen. Dit is vooral handig in situaties waarbij de data moeilijk te interpreteren is.

Je kan visualisaties gebruiken om veranderingen, trends over tijd of relaties tussen variabelen te zien. Je kan bijvoorbeeld een lijngrafiek gebruiken om de omzetgroei van een bedrijf over een bepaalde tijd te volgen of een scatterplot maken om te zien of er een verband is tussen de marketinguitgaven en de hoeveelheid verkopen. Daarnaast kun je datavisualisatie gebruiken om inzicht te krijgen in grote datasets, om patronen, trends en afwijkingen op te sporen of om gegevens te communiceren naar een groot publiek.Data visualiseren is daarnaast ook belangrijk bij het maken van beslissingen.

Hieronder delen we verschillende voorbeelden van situaties waarbij het belangrijk is om gebruik te maken van visualisaties.

Datavisualisatie in de marketing en verkoop

Voor marketeers is datavisualisatie erg belangrijk. Marketeers gebruiken steeds vaker tools en tactieken voor het ontwikkelen van datavisualisaties. Zo kunnen bedrijven gegevens verzamelen over hun consumenten. Ze kunnen hun klanten de beste digitale ervaring bieden, leads met hoge potentie binnenhalen en hun concurrenten voorblijven. Daarnaast kunnen marketeers met datavisualisatie snel inzicht krijgen in resultaten van marketingcampagnes.

Ook voor sociale media is het visualiseren van data belangrijk. Marketeers kunnen social media gegevens gebruiken voor bijvoorbeeld doelgroepsegmentatie, om te kijken wat voor content ze op welk social media platform kunnen plaatsen en zo kunnen ze ook inspelen op de nieuwste trends.

Visualisatie geeft een goed inzicht in de verkoopprestaties van je bedrijf. Je kunt zo snel zien in welke maanden of periode je bedrijf piekt en in welke maanden er ruimte is voor verbetering. Daarnaast kun je zien welke producten het beste en slechtste verkopen en kun je klanten segmenteren.

Of je je verhaal nou wilt vertellen aan je stakeholders of eigen werknemers, wij helpen je met het kiezen van de juiste vorm van visualisatie en het duidelijk visualiseren en vertellen van jouw verhaal.

Datavisualisatie in de zorg

Ook in de zorg zijn datavisualisaties erg belangrijk, het helpt om grote hoeveelheden gegevens te begrijpen en te vertalen naar bruikbare inzichten. Door de enorme hoeveelheid data en patiëntgegevens waar zorgverleners mee te maken hebben te visualiseren, kunnen ze een weloverwogen besluit maken.

Visualisaties maken het mogelijk om trends binnen de zorg te ontdekken. Daarnaast kunnen zorgverleners door goede analyse riciso’s sneller herkennen en zo de patiëntenzorg verbeteren. Experts in de zorg werken vaak met grote datasets. Visualisatie helpt om snel conclusies te trekken en moeilijke gegevens te verduidelijken. Denk goed na over wat je wilt visualiseren en aan wie je de gegevens wilt laten zien, zijn dit bijvoorbeeld werknemers of patiënten? We denken graag met je mee.

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Data laten visualiseren?

Neem contact op met Lars voor een vrijblijvend adviesgesprek op +31 (0)76 886 7790 of klik op de knop hieronder om direct een afspraak in te plannen.

Plan afspraak

Voorbeelden van datavisualisaties

Data visualiseren kan op veel verschillende manieren. Welke kies jij voor jouw bedrijf? Hieronder vind je de meest voorkomende datavisualisaties, zo lees je snel waar elke visualisatie geschikt voor is en maak je de beste keuze voor het visualiseren van jouw data.

Diagrammen

Er zijn heel veel soorten diagrammen waar je uit kunt kiezen, maar de meest voorkomende zijn de staafdiagram en de cirkeldiagram (of taartdiagram).

Een staafdiagram is een diagram waarin met staven een waarde wordt weergegeven. Alle staven staan los van elkaar en elke staaf geeft iets anders weer. De lengte van de staaf geeft een hoeveelheid of aantal aan. Een staafdiagram kun je bijvoorbeeld gebruiken om het aantal verkochte producten per provincie met elkaar te vergelijken.

Een cirkeldiagram is verdeeld in sectoren, elke sector is een aantal procent en gezamenlijk moeten de sectoren uitkomen op een percentage van 100%. Met een cirkeldiagram kun je bijvoorbeeld aantonen met welk vervoersmiddel de meeste leerlingen naar school komen.

Tabellen

Een tabel is een manier om veel gegevens op een overzichtelijke manier weer te geven. Een tabel bestaat altijd uit rijen en kolommen. Om een tabel te maken kun je programma’s zoals excel gebruiken en hiermee kun je bijvoorbeeld de opbouw van je verkoopprijs uitrekenen.

Grafieken

Blog image - lijngrafiek

De meest voorkomende grafiek is de lijngrafiek, oftewel de lijndiagram. Deze wordt vaak gebruikt om de ontwikkeling van een variabele in een bepaalde tijd te laten zien. De lijndiagram bestaat uit punten die met elkaar verbonden zijn door een lijn. Met een lijngrafiek kun je bijvoorbeeld de omzet van elke maand visualiseren om zo snel te zien waar in het jaar de piek zit en in welke maand(en) je de minste omzet maakt.

Kaarten

Kaarten worden voornamelijk gebruikt om gegevens over een bepaald geografisch gebied weer te geven. Denk hierbij aan temperatuur in een bepaald gebied of grootste politieke partij per gemeente.

Blog image - Kaart Nederland

Infographics

Een infographic is een visuele representatie van data, informatie of kennis die wordt gemaakt om complexe onderwerpen op een aantrekkelijke en eenvoudige manier te presenteren. Een infographic is een goede manier om data te visualiseren, het maakt gebruik van grafieken, visuele elementen, afbeeldingen en tekst om ingewikkelde informatie begrijpelijker te maken. Je kunt een infographic laten maken om bijvoorbeeld onderzoeksresultaten aan te tonen, zoals we hebben gedaan voor Regio Foodvalley, bekijk de infographic hier.

Blog image - infographic

Je kan een infographic ook maken om bijvoorbeeld een jaarverslag op een leuke manier te presenteren aan je werknemers, stakeholders of andere belanghebbenden.

Bekijk het voorbeeld voor Stichting H3O of lees meer over het presenteren van jaarcijfers met een jaarverslag infographic.

Interactieve datavisualisaties

Een andere toffe manier om je data te visualiseren is door een interactieve infographic te maken. Een interactieve infographic biedt gebruikers de mogelijkheid om actief deel te nemen aan de infographic. In plaats van statische beelden en tekst kan de lezer bij een interactieve infograpic klikken op verschillende elementen, om bijvoorbeeld extra informatie te krijgen. Daarnaast kan een interactieve infographic hover-effecten en animaties bevatten, dit maakt de infographic visueel nóg aantrekkelijker.

Datavisualisatie met video

Je kan je data natuurlijk ook visualiseren in een video. Een video biedt de mogelijkheid om in een korte tijd belangrijke gegevens, resultaten en cijfers te delen met de kijker. Video’s trekken vaak meer aandacht dan statische beelden en bieden de mogelijkheid om een verhaal te vertellen rondom de gegevens. Daarnaast kun je een video makkelijk delen op verschillende social media en communicatiekanalen. Met ons videomarketing pakket verspreiden we je video op de juiste kanalen.

Bekijk hieronder de datavisualisatie video die we hebben gemaakt voor de jaarcijfers van Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD).

Tips voor effectieve datavisualisatie

Tip 1: Kies de juiste vorm van datavisualisatie

Verschillende soorten data vragen om verschillende soorten visualisaties. Het kiezen van de juiste grafiek, tabel of diagram helpt bij het duidelijk vertellen van je verhaal. Vermijd ook zeker het gebruik van te complexe en overbodige grafieken die het juist moeilijker maken om de data te begrijpen.

Bij een infographic kun je gebruik maken van grafieken, tabellen, visuele elementen, afbeeldingen en tekst. Een goede combinatie van verschillende elemenemten om je verhaal duidelijk te maken. Met een video kun je, door middel van bijvoorbeeld een voice-over, makkelijk een verhaal vertellen bij de beelden die de kijker ziet. Geen idee hoe je je data wil visualiseren? Onze experts maken complexe zaken begrijpelijk en geven je graag advies.

Tip 2: Gebruik verschillende kleuren

Kleuren kunnen helpen bij het benadrukken van verschillen, patronen en belangrijke gegevens. Kies een consistent en logisch kleurenschema en zorg er ook voor dat je niet te veel kleur gebruikt. Ook mensen die kleurenblind zijn moeten de verschillen kunnen herkennen, denk dus goed na over welke kleuren je gebruikt. Rood-groen en geel-blauw kleurenblindheid komen het vaakst voor, vermijd dus deze kleurencombinaties. Maak in plaats daarvan gebruik van grote contrasten zoals blauw en oranje of paars en geel, let er wel op dat de kleurencombinatie ook voor mensen zónder kleurenblindheid prettig moet zijn om naar te kijken.

Tip 3: Gebruik labels en titels

Zonder labels, titels en een goede beschrijving heeft de kijker geen idee waar hij of zij naar kijkt. Duidelijke labels, titels en beschrijvingen zorgen ervoor dat kijkers meteen doorhebben wat de data precies laat zien.

Zorg voor een titel waar meteen uit blijkt wat er wordt weergegeven. Grafieken en diagrammen moeten duidelijke labels hebben en voeg een toelichting, beschrijving of legenda toe als dit nodig is, om het voor de lezer begrijpelijker te maken.

Weet je niet hoe je moet beginnen of hoe je de data het beste kan orderen? Wij kijken graag met je mee en helpen je met het orderen en visueel aantrekkelijk presenteren van je data.


Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan