Saaie, traditionele jaarverslagen van tientallenpagina’s zijn verleden tijd! Met een jaarverslag infographic presenteer je de jaarrekening, bedrijfsactiviteiten en ontwikkelingen van het afgelopen jaar op een aantrekkelijke én begrijpelijke manier. In deze blog vertellen we je alles over het visualiseren van je jaarcijfers en delen we verschillende voorbeelden zodat jouw jaarverslag vanaf nu écht gelezen wordt.
Wat is een jaarverslag infographic?
Een jaarverslag infographic is een visueel document waarin je de belangrijkste gegevens uit een jaarverslag presenteert aan een breed publiek. In tegenstelling tot traditionele, tekstuele jaarverslagen maakt een infographic gebruik van grafieken, afbeeldingen en andere visuele elementen om complexe informatie op een beknopte en begrijpelijke manier over te brengen. Het doel van een jaarverslag infographic is het samenvatten van de belangrijkste gegevens uit een jaarverslag, zoals de jaarcijfers en grote ontwikkelingen. Zo geef je medewerkers, aandeelhouders of andere stakeholders op een begrijpelijke manier een goed beeld van je organisatie in het afgelopen boekjaar.
Tip: dit type infographic werkt niet alleen voor jaarverslagen, maar ook voor het presenteren van jaarplannen! Meer weten over een jaarplan infographic? Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden of plan direct een inspiratiesessie in.
Waarom een jaarverslag visualiseren in een infographic?
De belangrijkste voordelen van het visualiseren van jaarverslagen zijn de visuele aantrekkingskracht, het verbeteren van de informatieoverdacht en het versterken van de corporate branding.
Visuele aantrekkingskracht
Zeg nou zelf, jij bekijkt toch ook liever plaatjes dan dat je 100+ pagina’s aan tekst gaat lezen? Je bent niet de enige! Doordat het menselijke brein visueel is ingesteld, geven we automatisch de voorkeur aan informatie die op een visuele manier gepresenteerd wordt. Het vertalen van je data naar beeld maakt je jaarverslag een stuk aantrekkelijker. Daarnaast zorgen die leuke plaatjes ook nog eens voor een hogere betrokkenheid tijdens het lezen. Win-win!
Verbeteren van de informatieoverdracht
Infographics maken complexe informatie toegankelijker voor een breed publiek. Doordat er visuele elementen gebruikt worden, kunnen belangrijke gegevens snel worden overgebracht. Grafieken en pictogrammen helpen de lezer om in één oogopslag de belangrijkste resultaten te zien zonder dat zij hoeven te spitten door lange teksten. Zo wordt jouw boodschap beter begrepen én onthouden.
Versterken van de corporate branding
Ter slotte draagt een visueel jaarverslag ook bij aan het versterken van de corporate branding. In een infographic jaarverslag kun je veel meer creativiteit kwijt dan dat in een traditioneel jaarverslag gaat lukken. Door het gebruik van beeld in je content kan de lezer de informatie beter onthouden. Zo blijven belangrijke standpunten beter hangen en bouw je aan een sterke connectie met stakeholders.
Wanneer kun je jaarverslag infographics gebruiken?
Het ideale moment om een jaarverslag infographic te gebruiken is na de afsluiting van het boekjaar van jouw organisatie. Dit is het moment waarop je als bedrijf de financiële resultaten, strategische doelstellingen en plannen voor het nieuwe jaar wil delen met je stakeholders. Je kunt kiezen voor een publicatie aan het einde van het jaar, zodat je terug kan blikken op de behaalde resultaten. Wil je de focus leggen op plannen of veranderingen in het nieuwe jaar? Kies dan voor een publicatie in januari of februari voor frisse aandacht van je publiek. Specifieke situaties waarbij een infographic jaarverslag extra waarde toe kan voegen zijn aandeelhoudersvergaderingen, perconferenties, kwartaalmeetings of strategische, interne besprekingen.
Lars Weijers
Accountmanager
Hulp nodig bij een jaarverslag infographic maken?
Neem contact op met Lars voor een vrijblijvend adviesgesprek op +31 (0)76 886 7790 of klik op de knop hieronder om direct een afspraak in te plannen.
Plan afspraakHoe kun je je jaarcijfers visualiseren in een infographic?
Het visualiseren van je jaarcijfers in een infographic kan in 5 stappen. Infographics maken is een vak apart en best complex, dus we adviseren om dit altijd samen met anderen te doen.
Stap 1: Bepaal je doelstellingen en doelgroep
Allereerst is het belangrijk om te bepalen met welke doelstellingen en voor welke doelgroep je een infographic van je jaarverslag gaat maken. Wil je interne ontwikkelingen en behaalde prestaties presenteren aan medewerkers? Of wil je potentiële investeerders op de hoogte brengen van de financiële ontwikkelingen? Wordt de infographic intern of extern gepubliceerd?
Stap 2: Verzamel alle gegevens
Zijn je doelen helder? Formuleer dan een boodschap en verzamel alle relevante informatie en cijfers die deze boodschap ondersteunen. Deze gegevens kun je bijvoorbeeld halen uit interne reportages, financiële rapporten, interviews of resultaten uit onderzoeken.
Stap 3: Maak een schets
Nu je alle gegevens bij elkaar hebt verzameld, is het tijd om de eerste versie van jouw visuele verslag te ontwerpen. Bepaal de definitieve inhoud en volgorde waarin je de informatie wil presenteren. Hou bij deze stap ook rekening met de volgende onderdelen:
-
Designstijl: in welke stijl en met welke kleuren worden de illustraties gemaakt?
-
Lengte: wordt het een poster of document met meerdere pagina’s?
-
Boodschap: kan je de informatie beter visualiseren of overbrengen met woorden?
Tip: wees creatief en gebruik storytelling, zo neem je de lezer écht mee in je verhaal.
Stap 4: Ontwerp jouw visuele verslag
In deze fase ga je alle data verwerken en vertaal je het eerste concept naar een definitief ontwerp. Vergeet niet om een collega of iemand uit je doelgroep het infographic jaarverslag tussentijds te laten lezen, zodat je zeker weet dat de content aansluit bij je doelstellingen én de interesse van de lezer.
Stap 5: Deel het jaarverslag
Het is tijd om je jaarverslag infographic te verspreiden! Afhankelijk van je doelstellingen kies je voor je juiste kanalen voor een zo groot mogelijk bereik. Zo kun je het document intern delen met je eigen werknemers of collega’s via een intranet. Of je deelt het verslag extern, met bijvoorbeeld aandeelhouders, investeerders, andere organisaties, klanten of leveranciers, door deze te uploaden als pdf op de website, te delen via een (online) nieuwsbrief of te printen als een fysieke poster.
Voorbeelden van jaarverslag infographics
Inspiratie nodig voor het visualiseren van je jaarverslag? Wij delen drie infographic jaarverslag voorbeelden.
Infographic jaarverslag voor KinderRijk
Met deze infographic voor KinderRijk presenteren we het jaarverslag op één A4’tje. Voor ieder thema hebben we een uniek icoon onworpen in een maatwerk designstijl. Deze visuele elementen versterken de bijbehorende tekst en cijfers. Zo maken we alle informatie begrijpelijk en behapbaar voor iedereen.
Infographic jaarverslag voor Stichting H3O
Het jaar 2023 stond voor Stichting H3O in het teken van het ontwikkelen van een nieuw strategisch beleid. In dit infographic jaarverslag besteden we aandacht aan de financiën en vier kernthema’s voor de koers van de organisatie. Onze uitlegexperts hebben geholpen om alle hoogtepunten uit het orginele jaarverslag van 120 pagina’s samen te vatten tot deze 5 pagina’s.
Duurzaamheidsrapport voor Caru Containers
Een jaarverslag infographic kan ook perfect gebruikt worden om ontwikkelingen op het gebied van één thema uit te lichten, bijvoorbeeld in dit duurzaamheidsrapport voor Caru Containers. In het rapport presenteert Caru Containers alle cijfers, trends en belangrijke gebeurtenissen van 2023 op het gebied van duurzaamheid binnen de organisatie. Wij hebben geholpen met het creëeren van een maatwerk stijl, het visualiseren van de data en het vormgeven van het hele rapport.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan