Marketeers hebben het constant over de Click Through Rate (CTR), maar wat betekent dit? En waarom is dit zo belangrijk voor zoekmachinemarketing? Enkel een goede en mooie website is niet voldoende voor meer bezoekers. De sleutel? Het verhogen van je CTR! Wij geven je 6 tips.
Wat is CTR?
Allereerst hebben we even wat op te helderen. De Click Through Rate is in de marketingwereld een bekende term. De CTR wordt ook wel de doorklikratio of de klikfrequentie genoemd. Het is het getal dat het doorklikpercentage van een website aangeeft. Stel dat maandelijks 200 mensen op het zoekwoord animatie laten maken in Google zoeken en dat daarvan 40 mensen op jouw zoekresultaat klikken, dan heb je een Click Through Rate van 20% (40/200 * 100%). Dit houdt in dat 1 op de 5 mensen die het zoekwoord intypen, via CTR SEO op jouw website belandt. Ter verduidelijking: CTR SEO is organische onbetaalde content.
Naast CTR SEO en heb je ook CTR SEA. Dit komt voornamelijk voor op social media, YouTube of in het zoek- en display netwerk van Google. In dat laatste geval, zie je bijvoorbeeld via AD.nl een advertentie. Dit is dan weer betaalde content.
Maar de echte vraagt rest: hoe verhoog je nou die CTR?
1. Verwerk het hoofdzoekwoord in de URL
Dat Google van zoekwoorden in de URL houdt en daar veel waarde aan hecht, is bekend, maar wist je dat (potentiële) bezoekers hier ook veel waarde aan hechten? Een potentiële bezoeker bepaalt zo namelijk of jouw website interessant is en eventueel antwoord geeft op hun vraag. Zorg er dus voor dat de URL zo kort mogelijk is. Een potentiële bezoeker ziet in één oogopslag of de website boeiend is, of niet.
2. Maak gebruik van afbeeldingen en video’s
Heb je de mogelijkheid om afbeeldingen en/of video’s in te zetten voor bijvoorbeeld advertenties? Wij zeggen doen! Er zijn namelijk een aantal aspecten van beeldmateriaal die voor betere prestaties en een hogere CTR zorgen:
- Heb je een witte achtergrond? Verander dit naar een opvallende kleur die bij je huisstijl past.
- Plaats een knop of een CTA in je afbeelding. Tip: lees in deze blog 7 CTA’s waarmee jij jouw website verbetert.
- Maak gebruik van foto’s met echte mensen.
- Gebruik activerende en motiverende afbeeldingen en video’s.
Let op: voeg enkel beeldmateriaal toe dat van hoge kwaliteit én van toegevoegde waarde is voor de tekst.
3. Gebruik power words
Power words zijn woorden waardoor een (potentiële) bezoeker een bepaalde handeling (sneller) uitvoert. Denk aan woorden als ‘gratis’, ‘per direct’ en ‘kracht’. Uit onderzoek bleek dat wanneer er gebruikt wordt gemaakt van power words, de CTR 13.9% hoger was dan titels zonder power words. Wij doen dit bijvoorbeeld ook! Zo kun je op onze website contact opnemen voor vrijblijvend advies.
4. Zorg voor een responsive (web)design
De CTR verhogen kun je ook door het design van je website te optimaliseren. Bijvoorbeeld met een responsive webdesign. Dit is een design dat zich aanpast aan apparaten, zoals tablets en smartphones. De gebruikerservaring wordt hierdoor een stuk prettiger. Omdat je webdesign zo ook helemaal top werkt op mobiele apparaten, verhoogt het je Click Through Rate. Wanneer je geen responsive webdesign hebt, moeten bezoekers met hun vingers in- en uitzoomen. Dit kan irritaties opwekken en uiteindelijk voor een lagere CTR zorgen.
5. Stel een vraag in de page title
Wanneer je aan het Googelen bent, ben je op zoek naar antwoorden. Bijvoorbeeld: ‘Wat is de ideale lengte van een video op socia medial?’ Of ‘Hoe zorg ik voor een effectieve YouTube upload?’ Door een vraag in je page title te verwerken, zeg je je potentiële bezoekers dat jij het antwoord hebt! Gebruik voor het formuleren van een vraag de welbekende 5W’s en 1H: wie, wat, waarom, wanneer, waar en hoe
6. Thumbnail
Last but not least: de thumbnail. Een thumbnail is de cover/afbeelding van jouw (YouTube) video die potentiele kijkers als eerste zien. Zie het als een soort visitekaartje van je video. Een goede thumbnail trekt meteen de aandacht waardoor potentiele kijkers geneigd zijn om op jouw video te klikken. YouTube maakt automatisch een thumbnail van je video. Dit is een random shot uit je video. Vaak is het beter om zelf te bepalen welk shot je gebruikt als thumbnail. Tip: Pak een shot dat vragen oproept; een beeld dat nieuwsgierig maakt. Of een shot dat wat later in de video terugkomt. Mensen kijken vaak tot ze het beeld van de thumbnail tegenkomen. Het blijft natuurlijk een soort herkenningspunt!
Fun fact: een thumbnail is letterlijk zo groot als een duimnagel. Zorg er daarom voor dat je thumbnail een close-up is, bijvoorbeeld van een gezicht waarop emoties te zien zijn.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan