call to action voor website verbetering

7 typen call to action voor website verbetering

Iedereen heeft er vast weleens op geklikt: een call to action. ‘Klik hier’ of ‘Lees verder’ zijn veelvoorkomende calls to action (CTA’s) op websites. Toch zijn effectieve CTA’s complexer dan dit. Je hebt op je website te maken met verschillende soorten publiek; denk aan klanten, promoters, leads, werkzoekenden en zelfs concurrenten. Iedereen komt met een ander doel op je website. Het is daarom verstandig om verschillende CTA’s te maken. Wij delen 7 calls to action waarmee jij jouw website verbetert.

1. Leads genereren

Zoals menig marketeer weet, zijn calls to action cruciaal om conversies te verhogen en waardevolle leads hieruit te halen. Daarom is het vooral belangrijk om op je belangrijkste pagina’s van je website CTA’s te plaatsen op de pagina’s die veel bezoekers trekken. Bijvoorbeeld op je blogpagina. Om succes te garanderen moeten deze CTA’s opvallend zijn en er ‘clickable’ uitzien. Om zo’n klik te stimuleren is het ook belangrijk dat bezoekers aan de CTA een beetje kunnen zien wat er komt nadat zij erop geklikt hebben.

leads genereren met call to action

2. Formulier invullen

Voordat een bezoeker als lead geregistreerd wordt, moet hij nog twee dingen te doen:

  1. Een formulier invullen met persoonlijke info.
  2. Klikken op een CTA-button om deze informatie bij jou achter te laten.

Je bezoeker is nu zó dichtbij om een lead te worden. Je wilt natuurlijk niet dat diegene ontglipt. Maak de bevestigingsknop actief en specifiek voor de marketingaanbieding waarvoor ze zich registreren. Zie hieronder een voorbeeld.

contactformulier invullen cta

3. Lees meer!

Wil je zoveel mogelijk informatie op je homepage kwijt, maar geen lappen tekst neerzetten? Geen probleem!  Zorg ervoor dat de bezoekers van je homepagina op individuele berichten klikken door een ‘lees meer’ CTA op te nemen. Dit biedt de volgende voordelen:

  • Je kunt zo meer content kwijt op je homepagina
  • Je kunt het verkeer van elke individuele beter meten, omdat deze losstaat van de homepagina.

cta lees meer

4. Ontdekking van producten of diensten

Wanneer een bezoeker op je website rondsnuffelt, wil je dat het voor diegene zo makkelijk mogelijk is om meer te weten te komen over wat jij aanbiedt. Een simpele tekst op een knop kan het trucje al voor je doen. Zorg wel dat de CTA opvalt tegen de achtergrond.

Leuk feitje: oranje is dé magische kleur in de online wereld en wordt ook wel BOB genoemd: Big Orange Button. En laten wij daar nou net gebruik van maken!

5. Delen op social media

Een van de eenvoudigste calls to action is een knop die de bezoeker aanspoort om de content of het product te delen op zijn of haar social media kanalen. Het grootste voordeel van deze CTA is dat het makkelijk aan te passen is. Logische plaatsen voor dit soort buttons zijn onder andere onder blogposts en op landingspagina’s.

Een pagina waar mensen hun persoonlijke informatie afgeven, zoals een contactformulier of een offerteaanvraag is daarentegen een slechte plek voor een ‘share’-knop. Je wilt ook niet te veel van je bezoekers vragen!

6. Lead nurturing

Wat doe je als iemand een lead wordt, maar nog niet over gaat op kopen? Verleid hem dan met een ander soort aanbod. Bijvoorbeeld gratis offertes, gratis proefversies, vrijblijvend advies of productdemo’s. Deze lead-koesterende CTA’s kun je opnemen in een blogpost of aan de onderkant van een bedankpagina van een andere aanbieding. Zo ‘verzorg’ je de relatie met je lead.

cta vrijblijvend advies

7. Sluit de verkoop

Zodra de leadgeneratie en de lead nurturing zijn voltooid, probeer je van leads klanten te maken. Dit type call to action is heel erg gericht op verkoop: je wilt namelijk potentiële klanten aanzetten tot kopen. Als je slimme CTA’s inzet kun je ze tevens gebruiken aan het einde van blogposts, maar je kunt ze ook op productpagina’s plaatsen. Dat laatste is een slimme optie, omdat veel potentiële klanten vaak nog een beetje onderzoek doen naar het product voordat ze overgaan tot verkoop.

Tags: