Betrokkenheid vergroten op social media: 4 tips

Het hebben van veel volgers op social is natuurlijk leuk, maar als deze volgers niet betrokken zijn, leveren ze niets voor je op. Dit is precies waar het bij engagement om gaat; de betrokkenheid van je volgers. Maar hoe zorg je ervoor dat je volgers meer likes en reacties achterlaten onder je post? Wij delen 4 tips voor het vergroten van betrokkenheid op social media.

Het belang van engagement

Engagement is de mate van verbondenheid tussen een bedrijf en, in dit geval, zijn volgers op social media. Betrokkenheid op social media meet je via likes, comments, shares, nieuwe volgers, of kliks naar een website.

Engagement is een belangrijke maatstaf, omdat dit een goed beeld geeft van je prestaties op social media. Bijvoorbeeld als je veel content post, maar weinig social engagement hebt, kun je je afvragen of de content die je post wel aansluit bij je doelgroep. Engagement laat dus zien hoeveel interesse je volgers hebben in wat je post. Ook is engagement een manier om als bedrijf te kijken hoe je ervoor staat met het behalen van je doelen. Heb je als doel om een groter netwerk op te bouwen? Houd dan bij hoeveel volgers je er iedere maand bij krijgt. Wil je graag meer verkeer naar je website? Dan zijn kliks voor jou een belangrijke maatstaf.

Engagement is bovendien ook belangrijk vanwege het algoritme op social media. Berichten met veel engagement, worden door het algoritme aan nog meer mensen getoond. Kort gezegd leidt betrokkenheid tot nog meer betrokkenheid.

4 tips voor meer engagement

Je weet nu waarom engagement belangrijk is, maar hoe vergroot je het? Wij geven je 4 praktische tips:

  • Stel een vraag: een van de meest gebruikte manieren om engagement te verhogen, is door je volgers iets te vragen in je post. Je wil niet alleen informatie zenden naar je publiek, maar juist interactie met je volgers. Door vragen te stellen stimuleer je je volgers om te reageren of het bericht te delen.
  • Post op het juiste moment: er is tegenwoordig ontzettend veel content te vinden op social media. Om nog een beetje op te vallen is het belangrijk dat je op het juiste moment post. Zo kun je bijvoorbeeld woensdagochtend om 11:00 uur het beste posten voor meer engagement op Instagram.
  • Gebruik visuele content: door foto’s en video’s te gebruiken in je social media post geef je je volgers wat afwisseling in content. Bovendien trekt visuele content de aandacht waardoor je nog meer opvalt en je dus meer betrokkenheid genereert.
  • Zorg voor interactie: door zelf als bedrijf ook actief te zijn op social media ontstaat er meer interactie met je publiek. Denk hierbij aan het reageren op comments van je volgers. Je kunt hier weer een vraag stellen in je post. Waardoor vervolgens weer te reageren op de reacties van je volgers geef je hen ook echt het idee dat ze gehoord worden.Een winactie zorgt ook voor interactie. Hierbij spoor je mensen aan om te liken, delen of te reageren om kans te maken op de prijs. Pas hier wel mee op! Dit soort winacties kunnen ervoor zorgen dat je slechts tijdelijk social engagement hebt puur voor de winactie. Gebruik het daarom eerder als boost voor de korte termijn dan als strategie voor de lange termijn.

Meer uit je (video) marketingstrategie halen? Boost naast je engagement ook je views, naamsbekendheid en conversies. Onze experts helpen je graag direct.

betrokkenheid vergorten social media

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan