Zo adverteer je op snapchat

Hoe bereik je de jongere doelgroep die dagelijks uren aan hun telefoon geplakt zitten? Met Snapchat adverteren! Dit is voor bedrijven met een jonge doelgroep dé manier om deze te bereiken. De focus van Snapchat ligt op het delen van vluchtige, realistische content. Hiermee onderscheidt het platform zich van andere social media, zoals Facebook en Instagram.

Benieuwd wat de voordelen zijn van Snapchat advertising en hoe jij het kunt inzetten voor je bedrijf? Lees dan snel verder!

adverteren op snapchat

 

De geschiedenis van Snapchat

Snapchat is in 2011 opgericht. De afgelopen 10 jaar is het platform enorm gegroeid. Op dit moment heeft de app ruim 2,6 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 1,5 miljoen gebruikers dagelijks snaps versturen.

Vanaf 2017 is Snapchat zich meer gaan richten op bedrijven met Snapchat advertising. Doordat het platform een duidelijk afgebakende doelgroep heeft, biedt het enorme kansen voor adverteerders die vooral jongeren aan willen spreken. De grootste doelgroep van Snapchat bevat 15 tot 19-jarigen. 72% van deze doelgroep gebruikt het platform. Naarmate de leeftijd oploopt, neemt het gebruik af. Maar wat maakt Snapchat adverteren zo ideaal?

5 redenen om te adverteren op Snapchat

Snapchat adverteren behoort vaak nog niet tot de social-marketingmix van de meeste bedrijven. Toch biedt adverteren op dit platform verschillende voordelen:

Gerichte targeting

Snapchat heeft vier verschillende manieren om je doelgroep te targeten. Hierdoor bereikt je advertentie de juiste, specifieke doelgroep:

  • Demografisch: in dit geval target je je doelgroep op basis van leeftijd, geslacht en taal.
  • Geografisch: hier target je je doelgroep op basis van locatie. Je gebruikt hier geografische data, zoals een provincie, postcode of woonplaats.
  • Interesses en gedrag: hierbij target je mensen op basis van hun aankopen, waar ze interesse in hebben, waar ze naar kijken of waar ze zijn geweest (bijvoorbeeld een bepaald evenement).
  • Zelf-samengestelde doelgroep: op Snapchat kun je ook zelf je target group samenstellen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor een doelgroep die bij je vorige advertentie het meest betrokken was. Maar ook een ‘lookalike audience’ is mogelijk, hierbij maak je een doelgroep die lijkt op je huidige doelgroep om zo een nieuwe groep mensen te bereiken.
  • Full-screen advertenties: Een van de grootste voordelen van Snapchat ads is dat de advertenties verticaal zijn. Het vult het volledige smartphonescherm van gebruikers. De advertentie eist daardoor meer aandacht op, waarmee de impact van je advertentie verhoogt.  Bovendien blijkt uit onderzoek van Snapchat dat er bij verticale advertenties 9x meer wordt doorgeklikt dan bij horizontale advertenties.

Kort maar krachtig

Snapchat advertenties mogen maximaal 10 seconden duren. Het grote voordeel hiervan is dat er op deze manier weinig irritaties of frustraties bij kijkers ontstaan, omdat de advertentie is afgelopen voordat ze het weten.

Multifunctioneel

Snapchat advertenties kun je inzetten in de gehele customer journey. Zo kun je conversie te verhogen, bewustwording creëren of meer traffic te generen. Snapchat adverteren is daarom een echte toevoeging aan je video strategie.

Snapchat en video

Omdat Snapchat zo’n visueel platform is, laat het video advertenties goed tot hun recht komen. Voornamelijk, omdat je advertentie kort moet zijn en full-screen in beeld is. Het is daarom een goed platform om te adverteren met een productfilm of promo video.

5x mogelijkheden voor snapchat adverteren

Snapchat adverteren biedt verschillende advertentiemogelijkheden. We hebben de 5 meest voorkomende mogelijkheden voor je op een rijtje gezet:

1. Snap ads

Dit is de meeste simpele vorm van adverteren op Snapchat. Het gaat hier om video’s van maximaal 10 seconden met een mogelijkheid om omhoog te swipen voor meer info. Als adverteerder kun je ervoor kiezen om achter deze swipe-up langere content te plaatsen, een linkje naar je website, een artikel, etc.

Deze snap ads verschijnen tussen de stories op de discover page, of tussen stories van je connecties. In principe betaal je voor dit soort advertenties zo’n 15 euro per 1000 views.

2. Gesponsorde filters

Snapchat staat natuurlijk bekend om haar verschillende filters, ook wel ‘lenses’ genoemd. Naast de bestaande honden- en unicorn-filter, kun je als adverteerder ook zo’n filter creëren en promoten. Snapchat gebruikers gebruiken dan jouw filter gebruiken wanneer ze een foto maken. Hiermee breng je jouw merk ook meer onder de aandacht.

Dit is een leuke en creatieve manier van adverteren. Echter, hangt er wel een prijskaartje aan. De prijzen voor een zelf gemaakte filter starten vanaf 100.000 euro. Je hebt dus een groot budget nodig om zo’n filter in te zetten.

3. Geo-filters

Geo-filters zijn gekoppeld aan de GPS-locatie van je gebruikers. Je kunt als adverteerder een locatie kiezen en hiervoor een filter ontwikkelen. Dit heet een location tag. Wanneer mensen de desbetreffende locatie bezoeken, kunnen ze gebruik maken van jouw geo-filter en deze over hun foto plaatsen. Geo-filters worden voornamelijk ingezet voor branding en blijken erg nuttig te zijn met een bereik van meer dan 40%.

Je kunt al een geo-filter ontwikkelen vanaf zo’n 7 euro per dag. De prijs is wel afhankelijk van het bereik van de filter en de dag/dagen waarop de filter actief is. In ieder geval een goedkoper alternatief voor de gesponsorde filter.

4.  Snap-to-unlock

Bij het gebruik van deze functie stop je een zogenaamde ‘Snapcode’ in je advertentie. Deze Snapcode werkt hetzelfde als een QR-code. Mensen kunnen deze code scannen met hun camera en krijgen op die manier meer informatie te zien.

5. Story take-over

Deze laatste advertentiemogelijkheid is niet perse gelinkt aan een functie binnen Snapchat, maar daardoor zeker niet minder effectief. In het geval van een story take-over laat je iemand (bij voorkeur een bekend/relevant persoon) jouw Snapchat-account overnemen voor een bepaalde periode. Deze manier van adverteren is niet alleen leuk voor je volgers, maar geeft ook nog eens een boost aan jouw bedrijf!

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan