tips goede nieuwsbrief

10 Tips voor een goede nieuwsbrief

Je bent lekker aan het online shoppen en er popt een scherm op met ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang 10% korting op je bestelling.’ Veel van ons doen dat, want korting! Maar voor die ene keer korting, zit je nu opgescheept met meerdere van die webshop.

Nieuwsbrieven: je mailbox zit er vol mee, maar lees je ze ook echt? Lang niet allemaal. Toch vind je er vaak wel nuttige informatie – als je er dan toch eentje leest. Het is de plek om als allereerst meer korting of exclusieve deals van je favoriete webwinkel te vinden of om sneak peeks te krijgen van de nieuwste films die binnenkort in de bioscopen draaien. Een nieuwsbrief is daarom handig voor de consument én voor de markteer als deze gelezen wordt. Dus hoe zorg je daarvoor?

Er zijn verschillende elementen die een goede nieuwsbrief maken en die van jou helpen opvallen in een overvolle mailbox. Benieuwd? Gebruik deze 10 tips!

1. Vraag jezelf af of je wel een nieuwsbrief nodig hebt

Een nieuwsbrief schrijf je niet zomaar, start met een doel! Wil je bijvoorbeeld;

  • meer leads;
  • meer omzet;
  • een nieuw product lanceren;
  • kennis delen;
  • of heb je een heel ander doel?

Onderzoek binnen jouw organisatie of het verspreiden van een nieuwsbrief bijdraagt aan de doelstellingen. De effectiviteit van een nieuwsbrief is bijvoorbeeld afhankelijk van het type bedrijf, de branche waarbinnen je opereert en de periode van het jaar. Zet de verschillende marketingstrategieën op een rijtje en bepaal welke op dat moment het beste bij jouw bedrijf past. Periodiek een nieuwsbrief ontwikkelen kost veel tijd en energie. Het zou dus zonde zijn als achteraf blijkt dat een andere marketingstrategie beter zou werken. Het helder opstellen van doelen helpt later ook bij het bepalen van de inhoud van de nieuwsbrief. Bedenk ook of je doelgroep wel gebruikmaakt van e-mail en of dit het kanaal is waarop ze van jouw bedrijf willen horen. Nieuwsbrieven en andere e-mailmarketing efforts werken vooral goed voor webwinkels en b2b-bedrijven, maar niet om  bijvoorbeeld tieners te vertellen dat ze maar beter niet kunnen gaan roken later.

2. Verleid de lezer

Jouw bedrijfsdoelstellingen zijn belangrijk, maar de lezer van de nieuwsbrief staat centraal. Wanneer de lezer jouw boodschap niet belangrijk of interessant genoeg vindt, luistert hij er ook niet naar. Verleid de lezer om jouw boodschap te lezen door de mail direct te beginnen met een interessant nieuwtje of een aantrekkelijk aanbod. Maak de lezer nieuwsgierig naar de inhoud van de e-mail door in de titelregel al een korte teaser of vraag te zetten. Ontdek met een A/B-test welke onderwerpregel het beste werkt.

tips goede nieuwsbrief

 

3. Deel relevante content

Allereerst, heb je over jouw nieuwsbrief aanmeldingen? Gebruik dit om de doelgroep te segmenteren! Op basis van bijvoorbeeld leeftijd, locatie of beroep kun je de inhoud van je nieuwsbrief aanpassen en zo relevant mogelijk maken voor iedere groep.

Ten tweede, wanneer iemand zich voor onze nieuwsbrief inschrijft, krijgt diegene de keuze om verschillende interesses aan te klikken. Met deze informatie over het interessegebied kunnen wij onze nieuwsbrieven relevanter maken voor onze doelgroep. Er kan gekozen worden uit:

  • Spotlight – een maandelijkse update met blogs, Cooler Client video’s en nieuws uit onze studio;
  • AnyStories – creatief vrij werk dat wij creëren om de wereld een stukje begrijpelijker te maken;
  • Video Strategy – tips, trics & tutorials die helpen om het beste resultaat te bereiken met video;
  • Marketing & Products – updates over nieuwe producten en eventuele kortingen.

Ten slotte, kun je informatie over het gebruiken om de nieuwsbrief relevanter te maken. Is de ingeschreven persoon bijvoorbeeld al klant, voor hoe lang al en wanneer heeft diegene voor het laatst een aankoop gedaan? Vooral in E-commerce wordt deze informatie optimaal gebruikt om (potentiële) klanten over de streep te trekken om een aankoop te doen.

4. Zorg voor een goede en aantrekkelijke lay-out

Verwerk huisstijlelementen in de lay-out van de nieuwsbrief voor een herkenbare uitstraling. Door aandacht te besteden aan het ontwerpen van een unieke vormgeving, creëer je een exclusieve nieuwsbrief. Wissel tekst af met afbeeldingen en video’s. Let wel op de bestandsgrootte van de visuele content; grote bestanden zorgen voor een slechtere laadtijd. Zodra je een stijl voor de nieuwsbrief ontwikkeld hebt, kun je deze hergebruiken bij volgende nieuwsbrieven zodat merkherkenning bij iedere mail gestimuleerd wordt.

5. Kies een duidelijk zichtbare uitschrijflink

Hoewel je het liefst zo veel mogelijk inschrijvingen op je nieuwsbrief wil behouden, is het belangrijk om mensen ook de kans te geven om zich uit te schrijven. Het toevoegen van een zichtbare link om uit te schrijven is volgens de AVG-wetgeving verplicht voor iedere commerciële e-mail. Daarnaast is het voor ontvangers ook prettig dat zij zich eenvoudig uit kunnen schrijven wanneer een nieuwsbrief niet (meer) relevant voor hen is. Een uitschrijving is natuurlijk nooit leuk, maar je kunt deze wel iets leuker maken met behulp van tekst. Daarnaast kan het bieden van persoonlijke e-mailvoorkeuren een volledige uitschrijving voorkomen.

tips voor een nieuwsbrief

6. Personaliseer voor een betere klantervaring

Niets is zo irritant als een onpersoonlijke of zelfs onjuiste aanhef. Maak je nieuwsbrief dus persoonlijk! Dit soort e-mails vallen meer op in de inbox en worden daardoor vaker geopend dan onpersoonlijke e-mails. Daarnaast vinden ontvangers een persoonlijke nieuwsbrief ook beter dan wanneer je het algemeen houdt. Personalisatie kan op verschillende manieren:

  • Gebruik de voor- en/of achternaam van de ontvanger in de aanhef;
  • Deel persoonlijke aanbiedingen gebaseerd op interesses en het koopgedrag van de klant;
  • Haak je content in op actualiteiten en feestdagen;
  • Stuur je klanten een felicitatie-mail op hun verjaardag of wanneer X-aantal jaar klant zijn.

Let op dat persoonlijk niet perse vriendschappelijk of emotioneel betekent, ook aan een zakelijke e-mail kunnen persoonlijke elementen toegevoegd worden. Kies afhankelijk van de stijl van jouw bedrijf en de verhouding tot de e-mail lezers voor de juiste tone-of-voice.

7. Zorg voor een lage bounce ratio

De bounce ratio zegt iets over het aantal aangekomen e-mails ten opzichte van het aantal verstuurde e-mails. Er is sprake van een ‘bounce’ als de e-mail niet aangekomen is in de inbox van de ontvanger. Wanneer dit komt door een tijdelijke fout, wordt het een soft bounce genoemd en is het mogelijk dat de e-mail later nog aankomt. Als de mail definitief niet aankomt, bijvoorbeeld door een onjuist of geblokkeerd e-mailadres, wordt het een hard bounce genoemd.

Eerder deelden wij al 6 marketingtips voor het verlagen van je bounce rate op je website, nu delen we er nog eens 3 voor een goede nieuwsbrief:

  • Controleer je e-maillijsten regelmatig en verwijder foutieve of geblokkeerde e-mailadressen;
  • Maak géén gebruik van gekochte lijsten. Dit in strijd met de privacy wetgeving en daardoor illegaal. Kies voor kwaliteit boven kwantiteit. Dit is voor e-mailmarketing vele malen effectiever;
  • Zorg ervoor dat je nieuwsbrief niet als spam wordt gedetecteerd. Vermijd té commerciële teksten als ‘koop nu!’ en ‘actie’ in de titel.

8. Denk aan mobiele gebruikers

Ruim twee derde van alle e-mails wordt geopend op een smartphone of tablet. Het is dus belangrijk om je nieuwsbrief ook te optimaliseren voor mobiele gebruikers. Let er op dat alle tekst leesbaar is, visuele content geladen wordt en er geen onderdelen wegvallen.

9. Voeg video content toe

Video maakt nieuwsgierig! Het toevoegen van een video aan je nieuwsbrief vergroot de kans dat ontvangers jouw mail openen. Daarnaast zorgt het ervoor dat mensen langer in de mail blijven hangen. Uit een onderzoek van 22 Times bleek dat de leestijd met 44% steeg wanneer de e-mailcampagne een video bevatte. Ten slotte, kan video de klikconversie van een e-mail verhogen. In een onderzoek van Wista zorgden video thumbnails in hun e-mails voor 12-40% meer interactie dan afbeeldingen. Overtuigd? Check dan ook onze blog voor 6 digitale tips voor video in e-mail.

10. Durf te experimenteren

Last but not least: experimenteer en optimaliseer! Geef niet op als jouw nieuwsbrief de eerste keer niet succesvol is. Stuur voor elke nieuwsbrief een test-nieuwsbrief uit naar bijvoorbeeld collega’s of een kleine groep abonnees. Zo kunnen de laatste foutjes eruit gehaald worden en kun je jouw nieuwsbrief optimaliseren voor de ‘echte’ launch.

Hulp nodig bij het inzetten van je video’s voor e-mailmarketing? Of benieuwd hoe wij je nog meer kunnen helpen op het gebied van marketing? Vraag het een van onze experts vrijblijvend!

Tags: