Met succes je bounce rate verlagen: 6 tips 

Het aantal websitebezoekers dat je website verlaat zonder door te klikken, wil je zo veel mogelijk reduceren. Deze mensen gaan in het beste geval pas weg van je website als ze zoveel mogelijk informatie over jouw bedrijf hebben. Zo zegt je bounce rate of het bouncepercentage veel over je website. Dit geeft het aantal websitebezoekers weer dat na het bekijken van slechts één pagina de website verlaat. Een zo laag mogelijke bounce rate is dus je streven en met deze 6 tips kun jij dit realiseren.

Wat zegt een bounce rate?

Je bounce rate verlagen kan alleen met inzicht in wat de bounce rate is. Een term die nauw verbonden is aan de bounce rate is de exit rate. De exit rate geeft aan hoeveel bezoekers na bekijken van een specifieke pagina je website verlaten, ongeacht hoeveel pagina’s zij hiervoor bekeken hebben. Beide percentages laten je zien waar je bezoekers precies op afhaken. Met dit inzicht kun jij deze pagina’s optimaliseren, zodat ze beter presteren. Zo houd jij je bezoekers gegarandeerd langer op je website!

Weetje: er wordt gezegd dat een bouncepercentage onder de 25% niet haalbaar is. Zelfs de beste en grootste bedrijven zitten hierboven. Een gemiddelde bounce rate wordt daarom geschat tussen 35-45%. Het is daarbij wel noodzakelijk om rekening te houden met wie je doelgroep is en in welke branche je je bevindt. Deze factoren hebben invloed hebben op je bounce rate.

Zo verlaag je je bounce rate

Gelukkig, zijn er talloze tips om je bounce rate te verlagen. Wij lichten 6 makkelijke en belangrijke voor je uit.

1. Wees kritisch

Kijk eens kritisch naar de bounce rates van verschillende pagina’s en de doelen van die pagina’s. Bij sommige doelen is een hoge bounce rate positief. Ik hoor je denken: hoezo? Nou, bijvoorbeeld wanneer je als doel hebt om websitebezoekers contact te laten opnemen voor informatie. Dan bestaat de mogelijkheid dat zij alleen op je contactpagina komen en vervolgens de telefoon pakken om je op te bellen. In dit geval zijn bezoekers meteen op de juiste pagina terechtgekomen. Het is dan waarschijnlijk dat je bounce rate hoog is voor deze pagina. Toch bereik je wél je doel.

  • Wanneer is het niet positief?
    Wil je inspirerende content delen die de interesse van je websitebezoekers in jou vergroot? Dan wil je juist wél dat zij doorklikken. Je wilt immers dat bezoekers zo lang mogelijk op je website blijven en zoveel mogelijk informatie vinden die hen nog enthousiaster maakt. Een zo laag mogelijke bounce rate is dan wenselijk.
  • Hoe pak je het aan?
    Kijk goed naar wat je precies wilt bereiken met verschillende webpagina’s. Kijk daarbij ook naar de bounce rate per individuele pagina. Je weet nu dat niet voor iedere pagina geldt dat hoe lager de bounce rate is, hoe succesvoller de pagina. Op deze manier bepaal je wat een realistische bounce rate is voor iedere specifieke pagina.

2. Visuals

Zorg ervoor dat de visuals en het design van je website overzichtelijk, duidelijk, makkelijk te verwerken en aantrekkelijk zijn. Je genereert meer websitebezoekers en behoudt deze wanneer je content interessant is. Toch is dit slechts één ding. Je kunt je bezoekers van de tofste content voorzien, maar als het design een rommeltje is, blijft niemand graag op je website. Je bounce rate verlagen wordt dan bijna onmogelijk.

Maak weinig gebruik van veel tekstuele content. Less is more. Bezoekers zullen niet al je teksten lezen. Zij scannen je pagina’s op zoek naar de meest interessante informatie. Doe dit als volgt:

  • Grote titels;
  • Breek een grote lap tekst op in verschillende alinea’s;
  • Vervang stukken tekst door een infographic of een video.

Een voorbeeld van een infographic is die Mondiaal FNV over de sociale dialoog in Peru:

Infographic Mondiaal FNV

Met duidelijke koppen, video’s en klikbare visuals zijn je bezoekers eerder geneigd verder te kijken op je website. Zo verlaag je je bounce rate.

3. Call to action

Calls to action (CTA’s) zetten websitebezoekers aan tot actie. Deze knoppen zijn niet alleen belangrijk om bezoekers op je website te krijgen, maar vooral ook om ze op je website te houden en hen over te laten gaan tot actie. Zo kun je heel gemakkelijk je . Daarbij werk je ook aan een lagere bounce rate, je stimuleert met CTA’s bezoekers immers om door te klikken. De onderstaande suggesties kun je gebruiken om effectief calls to action en links in te zetten:

  • Verwijs naar andere pagina’s: stuur websitebezoekers naar andere relevante webpagina’s waar ze meer informatie kunnen vinden, zoals een ‘lees meer’-knop.
  • CTA in het midden van je webpagina: bezoekers die halverwege je pagina hun aandacht verliezen worden met een CTA in het midden van de pagina geprikkeld om verder te kijken.
  • CTA op het einde van je webpagina: als je bezoeker een volledige pagina heeft bekeken zonder af te haken, dan heb je zijn aandacht te pakken. Voorkom dat je hier de aandacht van de bezoeker verliest door het plaatsen van een CTA onderaan de pagina. Deze CTA kan de bezoekers naar andere interessante content leiden.

4. Het belang van video

Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat consumenten veel liever een productvideo kijken dan dat ze een tekst lezen over het product.  Het gebruik van video helpt je dus om je bounce rate te verlagen.  Video’s kunnen je boodschap krachtig, duidelijk en effectief overbrengen aan je publiek. Daarnaast helpt video om bovenaan in de zoekresultaten te komen van zoekmachines, zoals Google. Ook zullen bezoekers je content beter begrijpen en zich meer verbonden voelen met je bedrijf na het kijken van een video. Op deze manier worden zij eerder getriggerd om verder rond te kijken op je website.

Zie hier een voorbeeld van een onze showreel voor 2021. Deze wordt ingezet op onze landingspagina om te laten zien aan welke projecten we hebben gewerkt.

5. Verwijs naar links

  • Interne links: Mensen komen niet altijd via de juiste pagina binnen op je website. Als ze niet gelijk vinden wat ze willen, vertrekken ze weer. Voorzie hen van relevante content waar ze naar op zoek zijn met op iedere pagina duidelijke interne links. Zo zien bezoekers wat je nog meer te bieden hebt en verlaag je je bounce rate.
  • Externe links: Ook al verschillen je webpagina’s enorm qua inhoud, probeer dan toch om in iedere pagina een link naar een andere te verwerken. Het linken naar externe webpagina’s van jezelf of van andere personen of bedrijven helpt echter niet in het verlagen van je bounce rate. Wel kan dit voordelig zijn voor je plek in de zoekresultaten. Wees daarom kritisch betreft externe links en maak vooral gebruik van interne links.

6. Een goede gebruikerservaring

Een goede gebruikerservaring voor je bezoekers is enorm belangrijk voor het verlagen van je bounce rate. Ga na of het voor de websitebezoekers makkelijk is om vanuit de ene webpagina naar een andere te navigeren. Wanneer dit niet makkelijk gaat, leidt dit gegarandeerd tot een bounce. Ook wanneer je landingspagina heel langzaam laadt, informatie moeilijk te vinden is of niet mobielvriendelijk is loop je kans dat je bezoekers ongeduldig worden en wegklikken.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan