Motion design: ken de basics!
Video’s zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Social media staat er vol mee, YouTube is populairder dan ooit en bedrijven investeren steeds meer in video marketing. Dat is ook niet gek, met video kun je een verhaal vertellen dat blijft hangen. Er zijn veel verschillende soorten video en talloze opties qua stijl. Motion design geeft jouw video nét dat beetje extra waardoor je boven je concurrentie uitsteekt. Daarom focussen we in deze blog op de basics van motion design!
Wat is motion design?
Motion design omvat al het bewegende beeld dat niet gefilmd is met een camera. De term motion design is een korte versie van de volledige benaming motion graphic design, ofwel bewegend grafisch ontwerp.
Voorbeelden van motion graphic design zijn de animaties in de intro van een televisieprogramma en de karakters van SpongeBob, maar ook de visuele effecten in films zoals explosies en magie. Motion design brengt de verbeelding écht tot leven!
Populaire motion graphic design technieken
Iedere motion designer heeft zijn eigen stijl en specialiteit. Logisch, want er zijn nogal veel populaire motion design technieken. Bepaalde effecten kunnen de look en feel van je video helemaal veranderen en een statisch beeld transformeren naar een bewegend beeld. Wij hebben de meest indrukwekkende motion design technieken voor je op een rijtje gezet.
Effecten
- Het glitch-effect: dit zijn pixelachtige beelden die je soms de indruk geven dat je naar de tv van je grootmoeder kijkt, anno 1970.
- Morphing: dit is een techniek waarbij de ene afbeelding geleidelijk overvloeit naar de andere. Het wordt veel gebruikt bij motion graphics om een soepele overloop van objecten, tekst en iconen te creëren.
- Self-drawing lines: dit is een techniek waarbij je lijnen getekend ziet worden in een animatie, deze vormen uiteindelijk de gehele animatie.
- Emoji design: we gebruiken emoji’s steeds vaker om gevoelens te communiceren via online communicatiemiddelen. Door emoji’s op een creatieve en fantasierijke manier te gebruiken spreek je je publiek aan en creëer je een vorm van herkenning.
- Liquid motion: dit is een techniek waarbij organische vormen op een vloeibare manier bewegen en beelden geruisloos in elkaar overlopen.
- Een mix van 2D en 3D: er worden steeds meer manieren gevonden om 2D animatie te mixen met 3D animatie. Hiermee creëer je een gestileerde look én kun je complexe beelden ontwerpen. Zo til je de kijkerservaring naar een hoger niveau.
Onderstaande video maakten we in opdracht van gemeente Veenendaal en is een goed voorbeeld van een 2D animatie met 3D elementen.
Kleurgebruik
Een belangrijk element van motion design is het kleurgebruik. Er wordt de laatste tijd veel met kleur geexperimenteerd. Daar weten motion designers wel raad mee! Deze kleurenpallets zijn de laatste jaren erg populair in de animatiewereld:
- Duotone-effect: voor deze trend wordt een beperkt kleurenpallet gebruikt. In principe kies je tijdens het motion design proces twee kleuren waarmee je je animatie laat poppen. Dit is een trend waar Spotify bijvoorbeeld veel gebruik van maakt.
- Kleurverloop: soepele kleurovergangen zijn toonaangevend in de wereld van motion design. Dit staat ook wel bekend als Gradient 2.0 kleuroverloop. Dit pallet creëert een natuurlijke sfeer, diepte én dimensie.
- Gedurfde en heldere tinten: make it pop! Felle kleuren worden geprezen voor hun visuele kracht. Heb lef met kleur en val op tussen de vele video’s die tegenwoordig online te vinden zijn. Denk hierbij bijvoorbeeld aan neonkleuren als felroze of knalgeel.
In opdracht van HelloFresh mochten we deze toffe, kleurrijke uitleganimatie animeren!
Typografie
Typografie wordt beschouwd als het hoofdelement van motion design. Typografie is alles wat met tekst te maken heeft. Ook het lettertype, de grootte en de effecten rondom de tekst moeten goed aansluiten bij wat je als bedrijf graag wilt uitstralen. Er zijn diverse stijlen die jouw animatie op geweldige wijze tot leven wekken:
- Chaos design typografie: deze nieuwe stijl breekt alle regels. De volgorde van de letters wordt gemixt en verschillende groottes van lettertypes worden gecombineerd in hetzelfde woord. Kortom, een chaos waarmee je zeker de aandacht trekt en jezelf kunt onderscheiden van je concurrenten!
- Gelaagde typografie: een tijdloze stijl, waarbij lettertypen en titelafbeeldingen zijn gelaagd met 3D-elementen. De beroemde film King Kong maakte er decennia geleden al gebruik van, maar je ziet het ook in de recentere films zoals de Marvel-film Thor Ragnarok.
- Kinetische typografie: Ook wel bekend als bewegende teksten, waarbij bijvoorbeeld tekst lijkt te worden getypt in real-time. Een visueel effect dat direct impact heeft op de kijker.
Bij motion design draait het dus allemaal om het creëren van de meest aansprekende bewegende beelden voor je video of animatie. Daarnaast is het van belang dat alle elementen van de animatie of video goed bij elkaar aansluiten en één geheel vormen.
Aan de slag met motion design
Wil jij ook aan de slag met motion design? Wij helpen je graag! Leg je vraagstuk aan ons voor en ontvang vrijblijvend advies van onze experts.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan