Wat is een infographic?

Infographics zijn ontzettend effectief. Onze ogen zijn namelijk ons sterkste zintuig. Uit onderzoek is gebleken dat mensen 80% onthouden van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. Niet zo gek dus dat ruim 65% van alle B2B-marketeers infographics gebruikt om belangrijke informatie te delen met hun doelgroep. Wil je zelf een infographic gebruiken? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten!

Wat is een infographic?

First things first! Wat is een infographic eigenlijk? Een infographic is een visuele weergave waarin je complexe informatie op een begrijpelijke manier presenteert. Deze weergave bestaat uit illustraties in combinatie met tekst.

Infographics worden gebruikt door bedrijven in alle branches. Logisch, want met een infographic kun je complexe informatie versimpelen in een toffe visuele weergave. Denk aan cijfers uit een jaarverslag of een ingewikkeld productieproces. In feite, kun je voor alles een infographic gebruiken!

Infographic voorbeelden

Bekijk hieronder zes voorbeelden van infographics die wij voor onze klanten gemaakt hebben. Klik op de infographic voor een grotere weergave.

regiodeal foodvalley voorbeeld
stichting alliantie infographic portfolio
Infographic - Mondiaal FNV
infographic portfolio hoffmann
Infographic - Fontys Hogescholen
Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Infographic laten maken?

Neem contact op met Lars voor een vrijblijvend adviesgesprek op +31 (0)76 886 7790 of klik op de knop hieronder om direct een afspraak in te plannen.

Plan afspraak

De voordelen van infographics

Infographics zijn dus ontzettend effectief, maar wat zijn precies de voordelen? Allereerst verduidelijk je op visuele en creatieve wijze ingewikkelde zaken. Daarnaast dragen infographics direct bij aan je bedrijfsoptimalisatie. Hieronder ontdek je hoe!

1. SEO, SEO en nog eens SEO

Een goede infographic verbetert de SEO van je website. Doordat infographics er vaak visueel aantrekkelijk uit zien wordt er vaak op geklikt. Link de infographic naar je website en voilà; meer bezoekers! Plaats de infographic ook op je eigen website en geef een duidelijke omschrijving. Zoekmachines als Google maken gebruik van crawlers om het internet af te speuren naar nieuwe content en webpagina’s te indexeren. Door een duidelijke omschrijving bij je infographic weten crawlers wat er in je infographic wordt getoond én kunnen ze de infographic koppelen aan relevante zoekopdrachten.

2. Meer tijd voor klanten

FAQ’s, ook bekend als veelgestelde vragen: een must om je klanten te helpen en tevreden te houden, maar enorm tijdrovend. Met de inzet van een infographic is dit verleden tijd! Geef je belangrijkste informatie in een creatieve en indrukwekkende visualisatie weer en plaats deze op je website. Zo blijft er meer tijd over voor  het behandelen van andere vragen.

3. Intern duidelijkheid scheppen

Infographics zijn fan-tas-tisch voor interne communicatie. Ze maken lastige informatie makkelijker te begrijpen en worden sneller positief ervaren dan een ellenlange tekst. Belangrijke ontwikkelingen in je bedrijf? Infographic! Veranderingen in de organisatie? Infographic!

Geen taaie teksten in jaarverslagen of langdradige vergaderingen, maar een infographic waarin je informatie overzichtelijk deelt. Ideaal.

Wat is een infographic?

Zelf een infographic maken

Ben je visueel ingesteld en kun je complexe informatie kort & krachtig samenvatten? Dan kun je proberen om zelf een infographic te maken. Let daarbij op het volgende:

  • Vectoren: maak gebruik van vectoren in plaats van jpg’s of png’s. Een vectorbestand is een grafische afbeelding die oneindig vergroot of verkleind kan worden zonder dat deze kwaliteit verliest.
  • Schetsen: vereenvoudig het ontwerpproces door vooraf een schets te maken van je infographic. waar je de teksten en de visuele content wilt plaatsen.
  • Kleurenschema: gebruik een kleurenschema, zo kun je kleuren op elkaar afstemmen en creëer je rust en duidelijkheid. Kleuren die vloeken zijn nu eenmaal niet prettig om naar te kijken.
  • Weinig tekst: kies voor zo min mogelijk tekst. Hoe meer tekst, hoe minder snel de informatie wordt opgeslagen door je doelgroep. En dat is niet wat je wilt, toch? Gebruik dus alleen tekst om visuals te verrijken. Kortom, als ondersteunende factor in je infographic.

Zo haal je meer uit je infographic

Is je infographic ready to go? Wacht niet langer en gooi dat meesterwerk online! Met deze 3 tips zorg jij ervoor dat jouw infographic vaak wordt bekeken:

  1. Schrijf content om je infographic heen: een blog verbeterd de vindbaarheid van jouw infographic. Gebruik relevante zoekwoorden om hoger te ranken in zoekmachines. Daarnaast is de blog een mooie ondersteuning van de infographic doordat je er meer over kunt vertellen.
  2. Maak je infographic interactief: een interactieve infographic verwijst naar andere pagina’s en/of bestanden. Ook pop-ups zijn mogelijk. Zo kun je nóg meer informatie kwijt.
  3. Delen op social media: gebruik een advertentiebudget om de infographic bij een specifieke doelgroep onder de aandacht te brengen. Hoe meer budget je inzet, hoe vaker je infographic wordt bekeken.

Wil je graag de zorg van de creatie van een infographic uit handen geven? Of heb je vragen over wat de mogelijkheden zijn voor een unieke infographic voor jouw bedrijf? Laat hieronder een berichtje achter! 

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij
Online Marketer

Lars Weijers - Cooler Media

Lars Weijers
Accountmanager

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger
Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher
Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan