Voor het zevende jaar op rij duiken wij in de kosten van online adverteren met video en op tv. Want wat is nou voordeliger: een tv reclame of toch een online advertentie?
De kosten van reclame maken zijn opgebouwd uit twee onderdelen:
- De productie van de reclamevideo;
- De zendtijd die je inkoopt bij een televisiezender of de advertentieruimte die je betaalt bij een online platform.
Omdat de productiekosten van een video hetzelfde zijn, ongeacht of je de video via tv of online verspreidt, laten we deze kosten in dit overzicht buiten beschouwing. Wil je toch meer weten over video productie en bijbehorende kosten? Bezoek dan onze pagina’s over een commercial laten maken of online video marketing en neem contact op met onze specialisten.
Wat kost een TV reclame?
Om te bepalen wat een tv reclame kost is het belangrijk te kijken naar de volgende factoren:
- Dag en tijdstip van het uitzenden
- Lengte van de commercial
- Televisiezender
De kosten voor een reclame op tv zijn sterk afhankelijk van de dag en het tijdstip waarop de commercial uitgezonden wordt. De kosten voor een tv reclame liggen op maandag vroeg in de morgen een stuk lager dan zaterdagavond tijdens prime time. Dit komt doordat het aantal mensen dat tv kijkt op maandagochtend een stuk lager ligt dan in het weekend. Daarnaast wordt de prijs bepaald door vraag naar en aanbod van zendtijd. Rond de kerstperiode willen veel bedrijven adverteren, er is dus veel vraag naar zendtijd op tv. Commerciële televisiezenders mogen volgens de Mediawet 2008 maar maximaal 20% van de totale zendtijd reclame uitzenden, voor publieke zenders geldt een maximum van 10%. Het aanbod gaat dus niet omhoog, terwijl de vraag wel vergroot. Hierdoor stijgen de prijzen van tv commercials in december.
Daarnaast zijn de kosten van een tv reclame afhankelijk van de lengte van de reclame video. Hoe langer de commercial duurt, hoe meer zendtijd je nodig hebt en hoe hoger de kosten dus liggen.
Ten slotte worden de kosten beïnvloed door de televisiezender waarop je de commercial wil uitzenden. Het uitzenden van een commercial op een grote, landelijke televisiezender is duurder dan het uitzenden van diezelfde commercial op een kleine, lokale zender. Bedenk dus goed wie je doelgroep is en via welke zender je deze mensen het beste kan bereiken.
Kosten uitzenden tv commercial
30 seconden | Regionale zender | Vanaf €85,- |
30 seconden | Kleine zender of tijdstip met weinig kijkers | Vanaf €3.000,- |
30 seconden | Grote, landelijke zender tijdens prime time | Vanaf €30.000,- |
30 seconden | Voetbalwedstrijd Nederlands elftal tijdens het WK | €40.000,- tot €50.000,- |
Het belangrijkste voordeel van adverteren op televisie is het grote, brede bereik. In 2022 keken Nederlanders gemiddeld 2 uur en 18 minuten per dag televisie (kijkonderzoek). De totale schermtijd, inclusief het terugkijken van programma’s, lag nog iets hoger op 3 uur en 1 minuut.
Een nadeel van adverteren op televisie is dat je je advertentie niet op een specifieke doelgroep kan richten. Hoewel je een redelijke schatting kan maken van het type persoon dat bepaalde programma’s kijkt, weet je het nooit met 100% zekerheid.
Julie van Rooij
Online Marketeer
Video marketing uitbesteden?
Neem contact op met Julie voor een vrijblijvend adviesgesprek op +31 (0)76 886 7790 of klik op de knop hieronder om direct een afspraak in te plannen.
Plan afspraakWat kost online adverteren met video?
Je kunt online adverteren met ieder budget! Een van de voordelen van online adverteren is dat je het zo goedkoop of duur kan maken als je zelf wil. Online adverteren met video kan op verschillende manieren, platformen en vormen. Om het overzichtelijk te houden delen we het op in twee gebieden: adverteren in zoekmachines en adverteren op social media.
Wat kost adverteren in zoekmachines?
Met jouw website gevonden worden in zoekmachines als Google, Bing of Yahoo is het doel van iedere online marketeer. Zoekmachines zijn een handige tool waar mening modern mens niet meer zonder kan. Maar hoe zorg je er nou voor dat je daadwerkelijk gevonden wordt? Een manier is door te adverteren. Adverteren in zoekmachines betekent letterlijk dat je betaald voor een goed zichtbare plek in of naast de zoekresultaten. Dit zijn vaak de eerste drie of laatste twee links in de resultatenlijst. Een andere manier is het plaatsen van headers of banners aan de rand van een website. Deze headers en banners zijn ook de plekken waar jouw video weergegeven kan worden.
Zoekmachines werken met een veilingsysteem voor het verdelen van de advertentieruimten: degene die het hoogst biedt op een bepaald zoekwoord, wint de veiling en krijgt daarmee de advertentie. Dit zorgt ervoor dat de kosten van adverteren in zoekmachines enorm fluctueert en erg afhankelijk is van je concurrenten. Wel is het mogelijk om een maximaal dag- en maandbudget in te stellen. Wanneer het budget op is, wordt jouw advertentie die dag of maand niet meer weergegeven en geef je dus ook geen extra geld uit. Google adviseert een gemiddeld dagbudget van €10,- tot €50,- wanneer je start met adverteren.
Wat kost adverteren op social media?
Ook hier is niet één antwoord op te geven. Er zijn verschillende social media platforms met ieder hun eigen mogelijkheden en bijbehorende kosten voor social media advertising. Wij zetten de kosten van de vijf grootste en meest gebruikte social media platformen op een rijtje.
Adverteren op Facebook
Hoeveel kost adverteren op Facebook? Facebook biedt drie verschillende advertentiedoelen met ieder hun eigen acties en kosten. Als eerste biedt Facebook de advertentieoptie met als doel merkbekendheid. Voor deze advertenties betaal je voor het aantal weergaven dat jouw advertentie krijgt. De kosten hiervoor zijn vanaf €0,005 per weergave. Met een budget van slechts €5,- zou jij jouw boodschap dus al 1000 keer kunnen laten zien. Het tweede advertentiedoel is traffic, ofwel verkeer naar de website. De kosten hiervoor liggen iets hoger, namelijk vanaf €0,25 per klik. Voor diezelfde €5,- zou jij dus 20 website bezoekers via Facebook krijgen. De derde en laatste optie is adverteren voor conversie. Hierbij betaal je vanaf €2,- per lead. Verkoop je producten via Facebook? Dan zijn je advertentiekosten afhankelijk van de prijs van je product of dienst.
Let op dat de bovengenoemde prijzen de vanaf-prijzen zijn. De kosten kunnen hoger uitvallen wanneer bijvoorbeeld veel aanbieders dezelfde doelgroep willen bereiken. Facebook werkt namelijk net als Google met een veilingsysteem; degene die het hoogste biedt voor een advertentie krijgt de beste plaats.
Adverteren op Instagram
Adverteren op Instagram is effectief omdat de gebruikers van het platform erg actief en betrokken zijn vergeleken met sommige andere social media platforms. Mensen gaan naar Instagram voor inspiratie over mode, reizen, koken, interieur en nog veel meer. Als jij deze gebruikers kan inspireren met jouw video advertentie, dan is het raak!
Instagram, onderdeel van hetzelfde moederbedrijf als Facebook, is net iets duurder dan het oudere broertje Facebook. Zo betaal je voor 1000 weergaven minimaal €6,50. Voor een klik ben je gemiddeld tussen de €0,10 en €2,- kwijt en een lead kost je minimaal €3,-. Ook op Instagram is het mogelijk om vooraf een maximum budget in te voeren.
Tip! Voor ieder social media kanaal heb je een ander formaat video nodig. Bij Cooler Media helpen we je graag met video’s in ieder formaat, zo kun je bijvoorbeeld ook een verticale video laten maken.
Adverteren op YouTube
Hoewel YouTube onderdeel is van Google, kiezen wij er toch voor om dit platform te zetten in het rijtje social media kanalen. Dit omdat YouTube andere advertentie mogelijkheden biedt; namelijk voor, na en tijdens YouTube video’s. Aangezien YouTube een platform is met focus op video, is dit een van de meest gebruikte platforms om te adverteren met video.
Het voordeel van YouTube advertenties is dat je pas betaald wanneer jouw advertentie helemaal of voor minimaal 30 seconden is bekeken. Gemiddeld kost een YouTube-advertentie tussen de €0,10 en €0,30 per view. Ook hier kunnen de kosten beïnvloed worden door je campagnedoelen, de concurrentie en de doelgroep die je wil bereiken.
Kosten adverteren op LinkedIn
Wil je met jouw campagne een zakelijke doelgroep bereiken? Dan is LinkedIn het platform voor jou! Ook LinkedIn werkt met een advertentieveiling die bepaalt hoeveel jij voor je advertentie betaalt. Je biedt tegen adverteerders die dezelfde doelgroep willen bereiken. Afhankelijk van je bod en de populariteit van je doelgroep worden de kosten van je advertentie bepaald.
De prijzen op LinkedIn zijn gebaseerd op doelen. Is jouw advertentiedoel bijvoorbeeld videoweergaven, dan wordt je alleen in rekening gebracht als jouw video minimaal 3 seconden bekeken is. Afhankelijk van de campagnedoelstellingen biedt LinkedIn advertentiemogelijkheden met bijbehorende kosten.
LinkedIn is gemiddeld gezien iets duurder dan de andere social media kanalen. Hier tegenover staan dan wel kwalitatief publiek door zeer gerichte targetmogelijkheden. De kosten van 1000 weergaven of één klik zijn op LinkedIn minimaal €2,-. Het gemiddelde ligt voor advertenties in Nederland echter tussen de €3 en €10,- per klik, rond de €20,- voor 1000 weergeven en tussen de €50,- en €100,- per lead. Het is verplicht om per campagne minimaal €10,- per dag uit te geven. Voor een campagne van een maand (30 dagen) heb je dus altijd een minimaal budget van €300,- nodig.
Kosten adverteren op TikTok
TikTok is het jongste platform in het rijtje en biedt pas sinds een paar jaar advertentiemogelijkheden. Ook op TikTok heb je als adverteerder de keuze uit drie verschillende doelstellingen: conversie, kliks en bereik. Het aanmaken van een campagne kost minimaal €50,-. Daarnaast betaal je standaard minimaal €20,- voor iedere advertentiegroep. TikTok is het enige social media platform waarbij dit geldt. De kosten zijn afhankelijk van je doelstellingen, de concurrentie en de periode waarin je advertentie loopt. De prijzen gaan vanaf €10,- voor 1.000 weergaven, vanaf €1,- per klik en vanaf €10,- per lead.
Gemiddelde advertentiekosten Facebook | |
Merkbekendheid (1000 weergaven) | Vanaf €5,- |
Websiteverkeer (per klik) | Vanaf €0,25 |
Leadgeneratie (per lead) | Vanaf €2,- |
Verkoop | Afhankelijk van de productprijs |
Gemiddelde advertentiekosten Instagram | |
Merkbekendheid (1000 weergaven) | Vanaf €6,50 |
Websiteverkeer (per klik) | €0,10 tot €2,- |
Leadgeneratie (per lead) | Vanaf €3,- |
Gemiddelde advertentiekosten YouTube | |
Merkbekendheid en websiteverkeer | €0,10 tot €0,30 per weergave |
Gemiddelde advertentiekosten LinkedIn | |
Merkbekendheid (1000 weergaven) | Vanaf €20,- |
Websiteverkeer (per klik) | €3,- tot €10,- |
Leadgeneratie (per lead) | €50,- tot €100,- |
Gemiddelde advertentiekosten TikTok | |
Aanmaken campagne | €50,- |
Advertentiegroep | €20,- |
Merkbekendheid (1000 weergaven) | Vanaf €10,- |
Websiteverkeer (per klik) | Vanaf €1,- |
Leadgeneratie (per lead) | Vanaf €10,- |
Heb je een vraag over de kosten voor jouw online advertentie? Neem dan contact met ons op! 👇
Helen Berger
Creative Producer
Lars Weijers
Accountmanager
Julie van Rooij
Online Marketer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan