SEO vs PPC

SEO vs. PPC: wanneer kies je wat?

Stel je voor: je hebt een marketingbudget beschikbaar om een gloednieuw product op de markt te zetten of een bestaand product een boost te geven. Hoe zet je je budget dan slim en tactisch in? Vaak wordt er gekozen tussen twee marketingstrategieën: search engine optimization (SEO) of pay per click (PPC). Oftewel, onbetaald versus betaald. Welke methode is beter? Ga je voor organische zoekresultaten, of levert betalen toch meer op? Wij zochten het voor je uit!

Wat is SEO en PPC?

Search engine optimization

Met de term search engine optimization, ook wel SEO, is menig marketeer bekend. Maar wat betekent SEO? Middels SEO probeer je in de kern de vindbaarheid van je website in zoekmachines als Google te verhogen door middel van slimme tactieken die geen geld kosten. Denk aan het verwerken van belangrijke zoektermen op je website om je organische positie in de zoekresultaten te verhogen. Naast het verwerken van zoekwoorden zijn er nog tal aan manieren om je vindbaarheid te vergoten. Allereerst is het belangrijk dat de inhoud van een webpagina relevant is en dat de tekst foutloos is geschreven. Daarnaast vergroot je de vindbaarheid door aan iedere webpagina een meta-omschrijving toe te voegen. Deze omschrijving beschrijft kort waar de pagina over gaat en verschijnt onder de paginalink tussen de zoekresultaten van zoekmachines.

Pay per click

Wat is PPC? Pay per click is een manier van adverteren via onder andere Adwords Google Ads. Met pay per click betaal je – ja ja – voor elke bezoeker die op een advertentie klikt. Zie hieronder onze advertentie. Wanneer er ‘advertentie’ staat weet je dat bedrijven hiervoor betalen. Staat dit er niet bij? Dan zijn het organische zoekresultaten.

SEO vs. PPC

Feiten & cijfers over SEO en PPC

  • Voor 2021 wordt verwacht dat er maar liefst $170 biljoen (!) wordt uitgegeven aan advertising. Das nie niks zeggen wij dan op z’n Brabants.
  • Mensen hebben een hekel aan scrollen. 15% van de mensen klikt namelijk op de tweede link in de zoekresultaten en maar 10% op de derde link. SEO is daarom zeker aan te raden als jij goed vindbaar wilt zijn, en bovenaan wilt staan.
  • Maar liefst 52% Nederlanders t/m de 40 jaar maken gebruik van een adblocker op hun laptop. Dit heeft impact op je inzet van advertenties.

Wat zijn de voor- en nadelen van SEO en PPC?

Voordelen SEO

  • (Vaak) een goedkopere investering: SEO kost tijd en tijd is geld. Maar op de korte termijn is een SEO strategie goedkoper dan de pay per click Wanneer een bezoeker op je webpagina klikt vanuit een organisch zoekresultaat, kost dit geen geld. Terwijl je bij pay for click – the name says it all – per klik betaalt. Vooral start-ups die vaak met weinig advertentiebudget te maken hebben, biedt een SEO-strategie dus een goede uitkomst.
  • Zoekverkeer is stabieler: zo lang jij met de juiste kennis je website en pagina’s up to date houdt en optimaliseert, ben je zeker van gratis verkeer naar je website. Daarbij heb je bij een budget. Is je budget op, dan kom je ook niet meer naar boven in de resultaten. Omdat SEO gratis is en altijd ‘aan’ blijft staan, is dit een stuk stabieler. Wel belangrijk om te beseffen, is dat SEO altijd een ongoing proces is. Je bent er nooit mee ‘klaar’.
  • Target verschillende fasen in de customer journey: je doelgroep bevindt zich in verschillende fases van de online marketing funnel. Je doelgroep bevindt zich in verschillende fases van de online marketing funnel. Speel hier slim op in. Maak verschillende soorten content dat past bij de fase van de funnel waarin een potentiële klant zicht bevindt.

Nadelen SEO

  • Algoritmes veranderen: Google verandert regelmatig zijn algoritmes en wordt alsmaar intelligenter. Wist je dat zelfs niet alle regeltjes bekend zijn en Google dit geheim houdt? 2Bfoud is op onderzoek uitgegaan en heeft ruim 200 (!) rankingsfactoren van Google weten te noteren. Verschillende ranking factoren zijn wel bewezen door marketeers, maar worden door Google niet bevestigd of zelfs afgedaan als een mythe. Bijvoorbeeld Google Dance. Hierbij husselt Google de rankings door elkaar om te kijken welke website het algoritme probeert te omzeilen. Doordat Google dit verandert en geheim houdt moet je een oogje in het zijl houden dat je organische zoekresultaten nog wel resultaat boeken.
  • Het duurt een tijdje voordat je resultaat ziet: het is onwaarschijnlijk dat je meteen hoog en goed scoort in Google. Vooral als je net een nieuwe website hebt gelanceerd. Er zijn meerdere factoren die je ranking bepalen en dat kost tijd.
  • Je moet je website regelmatig optimaliseren: je rankt goed op Google en denkt ‘I’m done!’. In dit geval moeten we je helaas teleurstellen. Je website moet je regelmatig optimaliseren en up-to-date maken. Anders gaat je ranking gegarandeerd omlaag. Zorg ervoor dat je oude artikelen bijvoorbeeld verwijdert en recente artikelen waar nodig een opknapbeurt geeft.

Voordelen PPC

  • Het levert snel resultaat op: waar SEO op de lange termijn vooral goed scoort, levert pay per click binnen enkele uren (!) al resultaat.
  • Je kunt snel een A/B test uitvoeren: A/B-testen is het testen van 2 verschillende campagnes om te kijken welke beter werkt. Verander kleine elementen en test beide ads voor een bepaalde tijd. Afhankelijk van de resultaten ga je verder met 1 of 2 advertenties en maak je wat (kleine) aanpassingen.
  • PPC-advertenties staan boven de organische rankings: dit zorgt ervoor dat je doelgroep eerst de advertenties ziet en daarna pas de organische zoekresultaten. Bij ieder zoekwoord komt de hoogste bieder bovenaan te staan.

Nadelen PPC

  • PPC-advertenties zijn vaak duurder: heb je geen budget beschikbaar? Dan wordt het lastig om met pay per click te adverteren. Voor iedere click op jouw advertentie moet je namelijk betalen. Hoeveel iedere click kost is afhankelijk van de branche van je bedrijf. Zo is de online concurrentie in de advocatuur en verzekeringswereld enorm groot, terwijl dit voor lokale bedrijven, zoals kappers en schoonheidsspecialisten, veel lager ligt. Ook rond feestdagen zijn PPC-advertenties duurder dan op andere dagen in het jaar, doordat veel bedrijven stunten met aanbiedingen.
  • PPC-advertenties zijn minder creatief: doordat Google bepaalde richtlijnen en regels instelt voor advertenties, heb je hier vrijwel geen controle over. Jouw advertentie – op de inhoud na – ziet er hetzelfde uit als die van concurrenten. Om toch op te vallen met jouw advertentie is een pakkende en relevante tekst het allerbelangrijkste.
  • Lage winstmarge: op de korte termijn levert het snel resultaat. Omdat je per click betaalt, worden de kosten steeds hoger, terwijl je product of dienst dezelfde prijs blijft behouden.

SEO vs. PPC: wat is beter?

En dan nu de prangende vraag, wat is beter? Search engine optimization of toch pay per click? Dit is een lastige vraag, net zoals wat voor weer het volgende week wordt (dat weet je in Nederland immers nooit). Zo werkt het ook een beetje met SEO en PPC. Gebruik SEO met name als je marketingbudget laag is, je op de lange termijn resultaat wil boeken en wanneer je je doelgroep in verschillende fases van de marketing funnel wilt bereiken. Wil je toch liever snel resultaat, promoot je een tijdelijk actie (bijv. producten voor mee op vakantie) en wil je je doelgroep meteen op je website hebben? Kies dan voor PPC. Uiteindelijk is een combinatie van beide, goud waard!

Hulp nodig bij het verbeteren van je SEO of de inzet van advertentie? Naast animatie en film hebben wij ook in-house experts die de fijne kneepjes van het marketingvak weten. Benieuwd? Neem vandaag nog vrijblijvend contact op.

 

Tags: