Muziek gebruiken in video op social media: waar let je op?

Dat er auteursrechten en copyright rusten op muziek is je vast wel bekend. Maar wist je dat deze regels ook gelden voor berichten op social media? Dit wordt namelijk nogal eens vergeten, waardoor video’s met rechtenbehoudende muziek gemutet of zelfs verwijderd worden. Maar wat is er dan wel mogelijk als het gaat om muziek gebruiken in video op social media? Het belangrijkste: gebruik bronnen voor rechtenvrije muziek. Waar je op let, welke bronnen je kunt gebruiken en wat rechtenvrije muziek precies inhoudt, lichten we voor je uit. Ready, set, action!

Wanneer is het rechtsvrije muziek?

Je kunt niet zomaar een willekeurig nummer kiezen en deze muziek in je video gebruiken of in een social media post plaatsen. Een eerste optie om niet in de knoop te komen met auteursrechten is rechtsvrije muziek. De term klopt niet helemaal. Muziek is nooit 100% rechtsvrij omdat het juridisch gezien niet rechtsvrij kan zijn. Wanneer muziek wordt gemaakt, bepaalt de auteur of producer wat er wel en niet mag met de muziek. Rechtsvrije muziek is muziek waarvoor de maker toestemming heeft gegeven dat anderen de muziek mogen gebruiken. Binnen rechtsvrije muziek wordt er ook nog onderscheid gemaakt tussen betaalde en gratis rechtsvrije muziek. Ook dit bepaalt de auteur of producent van het muziekstuk zelf.

Zelf muziek gebruiken voor video

Stel je bent een vlogger, influencer of videomaker en produceert je eigen films, dan plaats je er vaak ook muziek onder. Wanneer je muziek onder een video plaatst, heb je twee opties: kiezen voor rechtsvrije muziek of voor rechthoudende muziek.

Zoals eerder in deze blog beschreven is rechtsvrije muziek vrij te gebruiken. Ben jij op zoek naar dit type muziek? Gratis, rechtsvrije muziek is er online veel te vinden. Wij verzamelden diverse websites waar je gratis muziek voor video kunt downloaden:

  • Audiojungle
  • Epidemic Sound
  • YouTube Audiolibrary
  • Incompetech
  • Artlist
  • Bensound
  • CC Mixter

Wil je toch dat ene populaire nummer of de muziek van jouw favoriete artiest onder je video, dan is de kans groot dat het om rechthoudende muziek gaat. In dit geval moet je toestemming vragen aan de auteur of producer van het muziekstuk. Wanneer je dit niet doet, maak je illegaal gebruik van muziek en ben je hier zelf verantwoordelijk voor. De kans is groot dat je je video niet kan uploaden of dat deze direct verwijderd wordt. Als je video zonder rechtsvrije muziek al op YouTube blijft staan, worden er vóór of na deze video’s geen advertenties afgespeeld. Zo kan de maker van de video er ook geen geld mee verdienen.

Maar oké, toestemming vragen aan grote sterren is nou ook niet bepaald een makkelijke optie. Dus hoe zorg je dan voor toestemming van de artiest? In Nederland zorgen CBO’s (collectieve beheersorganisaties) voor licenties. Vaak kom je hier terecht om toestemming te vragen. Wanneer een artiest zijn of haar muziek niet via een CBO heeft ondergebracht, kan het zijn dat je bij de artiest zelf moet aankloppen. Het Ondernemersplein geeft meer informatie over het aanvragen van muzieklicenties.

Kies voor de muziekbibliotheek

Zojuist hebben we het gebruik van rechtsvrije muziek toegelicht, maar er is nog een derde optie. Namelijk muziek uit een muziekbibliotheek binnen het social media platform. Denk aan platforms als YouTube, TikTok en Instagram waarbij muziek en geluiden essentieel zijn voor het gebruik. Wanneer een platform een muziekbibliotheek bevat, is het verantwoordelijk en aansprakelijk voor de toestemming van artiesten. Zo ben jij er als gebruiker zeker van dat je geen boete aan je laars hebt hangen.

Ook op deze platforms zorgen CBO’s voor de licentieovereenkomsten tussen artiesten en het social medium in kwestie. Zij zorgen ervoor dat gebruikers van deze platforms gratis gebruik kunnen maken van muziek voor video’s en andere mediavormen. Het enige nadeel van licenties is dat artiesten hun licenties kunnen intrekken. Wanneer je een video online hebt staan met een nummer van deze artiest, is de kans groot dat je video’s offline wordt gehaald. Hier kun je helaas niets tegen doen.

Europese richtlijnen

Sinds 7 juni 2021 is er een nieuwe richtlijn in werking, namelijk de Europese Auteursrichtlijn. Het is een aanvulling op de bestaande Europese regels, maar het sluit nu beter aan bij het groeiende gebruik van digitale content. De nieuwe regels bestaan uit drie onderdelen. Een van deze onderdelen is de aansprakelijkheid. Waar je voorheen enkel de gebruikers aansprakelijk kon stellen, kun je nu ook het platform aansprakelijk stellen.

Wil je geen risico lopen? Dan kun je het beste een professioneel videoproductiebedrijf inschakelen. Zij zijn op de hoogte van alle bestaande regels en hebben vaak een grote database aan geluiden en muziek die zij kunnen gebruiken. Heb je hulp nodig bij muziek gebruiken in video op social media? Neem dan contact met ons op en wij helpen je verder!

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan