Motion design: ken de basics!

Video’s zijn niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Social media staat er vol mee, YouTube is populairder dan ooit en bedrijven investeren steeds meer in videocampagnes. Nu zijn er veel verschillende soorten video en talloze opties qua stijl. Motion design geeft jouw video nét dat beetje extra waardoor je boven je concurrentie uitsteekt. Daarom focussen we in deze blog op de basics van motion design!

Om te beginnen: wat is motion design?

Motion design is een verkorte versie van de term motion graphic design. Deze term bestaat uit drie woorden, hierdoor omvat het ook drie losse elementen:

  1. Beweging
  2. Grafische vormgeving
  3. Ontwerp

In het kort focust motion design zich op het grafisch ontwerpen van bewegende illustraties. Maar wat verstaan we onder bewegende illustraties (ofwel ‘graphics’)? Zijn dit de animaties in de intro van een tv-programma? Zijn het de karakters uit Spongebob? Of zijn het visuele effecten in films zoals explosies en magie? Eigenlijk zijn alle bovenstaande voorbeelden onderdeel van motion graphic design. Alles wat niet echt gefilmd is met een camera plaatsen we onder het begrip motion design.

Populaire motion design technieken

Er zijn veel verschillende motion designers, ieder met een eigen specialiteit. Logisch, want er zijn veel populaire motion design technieken! Wij hebben de meest indrukwekkende voor je op een rijtje gezet:

Effecten

  • Het glitch-effect: dit zijn pixelachtige beelden die je soms de indruk geven dat je naar de tv van je overgrootmoeder kijkt, anno 1970. Het is een veelgebruikte techniek voor hedendaagse bedrijven.
  • Morphing: dit is een techniek waarbij de ene afbeelding geleidelijk overvloeit naar de andere. Het wordt veel gebruikt bij motion graphics voor de overloop van objecten, typografie en iconen.
  • Self-drawing lines: dit is een techniek waarbij  lijnen getekend ziet worden in een animatie, deze vormen uiteindelijk de gehele animatie.
  • Een mix van 2D en 3D: er worden steeds meer manieren gevonden om 2D animatie te mixen met 3D animatie. Hiermee creëer je een gestileerde look én kun je complexe beelden ontwerpen. Zo til je de kijkerservaring naar een hoger niveau.
  • Emoji design: we gebruiken emoji’s steeds vaker om gevoelens te communiceren. Door emoji’s op een creatieve en fantasierijke manier te gebruiken spreek je je publiek aan en creëer je een vorm van herkenning.
  • Liquid motion: dit is een techniek waarbij organische vormen op een vloeibare manier bewegen en beelden geruisloos in elkaar overlopen. De onderstaande video is hier een goed voorbeeld van.

Kleurgebruik

Een belangrijk element van motion design is het kleurgebruik. En daar weten motion designers wel raad mee! Deze kleurenpallets zijn de laatste jaren erg populair in de animatiewereld:

  • Duotone-effect: voor deze trend wordt een beperkt kleurenpallet gebruikt. In principe kies je twee kleuren waarmee je je animatie laat poppen. Dit is een trend waar Spotify veel gebruik van maakt.
  • Kleurverloop: soepele kleurovergangen zijn toonaangevend in de wereld van motion design. Dit staat ook bekend als Gradient 2.0 kleuroverloop. Dit pallet creëert een natuurlijke sfeer, diepte én dimensie.
  • Gedurfde en heldere tinten: make it pop! Felle kleuren worden geprezen voor hun visuele kracht. Heb lef met kleur en stand out from the crowd. De onderstaande video is hier een goed voorbeeld van, hierin zie je tevens een van de bovengenoemde effecten in terug, namelijk de mix van 2D en 3D.

Typografie

Typografie wordt beschouwd als het hoofdelement van motion graphics. Er zijn diverse stijlen die jouw animatie op geweldige wijze tot leven wekken:

  • Chaos design typografie: deze nieuwe stijl voor typografie breekt alle regels. De volgorde van de letters wordt gemixt en verschillende grootte van lettertypes worden gecombineerd in hetzelfde woord. Kortom, een chaos waarmee je zeker de aandacht trekt en jezelf kunt onderscheiden van je concurrenten!
  • Gelaagde typografie: een tijdloze stijl voor typografie, waarbij lettertypen en titelafbeeldingen zijn gelaagd met 3D-elementen. De beroemde film King Kong maakte er decennia geleden al gebruik van. Maar je ziet het ook in de recentere Marvel-film Thor Ragnarok:
  • Kinetische typografie: ook bekend als bewegende teksten. Denk aan tekst die in real time lijkt te worden getypt. Een visueel effect met onmiddellijk effect op de kijker. Deze graphic motion van Apple is daar een goed voorbeeld van:

Aan de slag met motion design

Wil jij aan de slag met motion design? Wij helpen je graag! Leg je vraagstuk aan ons voor en ontvang vrijblijvend advies van onze experts.

[av_button_big label=’Vrijblijvend advies’ description_pos=” icon_select=’no’ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello’ link=’manually,http://https://www.coolermedia.nl/contact/’ link_target=” title_attr=” color=’theme-color’ btn_custom_grad_direction=’vertical’ btn_custom_grad_1=’#000000′ btn_custom_grad_2=’#ffffff’ btn_custom_grad_3=” btn_custom_grad_opacity=’0.7′ custom_bg=’#444444′ color_hover=’theme-color-highlight’ custom_bg_hover=’#444444′ color_font=’theme-color’ custom_font=’#ffffff’ color_font_hover=’white’ custom_font_hover=’#ffffff’ border=” border_width=” border_width_sync=’true’ border_color=” border_radius=” border_radius_sync=’true’ box_shadow=” box_shadow_style=’0px,0px,0px,0px’ box_shadow_color=” hover_opacity=” sonar_effect_effect=” sonar_effect_color=” sonar_effect_duration=’1′ sonar_effect_scale=” sonar_effect_opac=’0.5′ id=” custom_class=” template_class=” av_uid=’av-srwrku’ sc_version=’1.0′ admin_preview_bg=”][/av_button_big]
Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan