Wuhan: de plek waar het allemaal begon, is naar eigen zeggen ‘coronavrij’. Ondertussen dealt het overgrote deel van Europa met een stijging in het aantal besmettingen, worstelen ondernemers nog steeds en kampen we met de grootste economische krimp ooit gemeten.
Hoe je het wendt of keert, van ‘normaal’ kunnen we al een tijdje niet spreken. Maar leven met het virus, is iets waar we langzaam maar zeker aan gewend raken, en dat biedt ook kansen. Vooral kansen voor online marketing.
Coronamarketing… wat?
In deze uitdagende tijden, waarin de economie op internationale en nationale schaal een flinke deuk oploopt, is financiële onzekerheid een van de meest voorkomende problemen die ondernemers nu ervaren. Oftewel, geld besparen waar kan wordt voor velen een prioriteit. Begrijpelijk, maar toch jammer dat dit vaak afdoet van het marketingbudget. Terwijl online marketing tijdens coronatijd juist zijn vruchten kan afwerpen.
Zo is er een tweetal effecten die het schrappen van het marketingbudget heeft op de marketingwereld:
- Korte-termijn denken: waar we voorheen plannen maakten voor de lange termijn, zijn we massaal onze strategieën gaan aanpassen aan de korte termijn. Niemand weet immers wanneer deze pandemie eindigt. Daarom passen we onze strategieën aan en kijken we nog niet verder dan de coronatijd.
- Verschuiving: doordat veel budgetten worden verkleind, gaan marketeers op zoek naar goedkopere alternatieven die in dat kortetermijndenken passen. Offline communicatie wordt verruild voor online kanalen, zoals social media en online video.
Nieuwe crisis, nieuwe kansen
Wat we moeten onthouden is dat er tijdens een crisis ook nieuwe mogelijkheden worden gecreëerd:
- Zo kijken mensen nu meer naar het nieuws dan ooit tevoren. Dus als adverteerder wil je je ad op die pagina’s tonen aan je doelgroep. Zo krijg je natuurlijk de meeste exposure.
- Mensen blijven ook makkelijker thuis. Bedrijven in branches die de mens lekker laten hobbyen kunnen hier enorm van profiteren. Bijvoorbeeld een bouwmarkt of een Bol.com konden tijdens de intelligente lockdown dus vrij makkelijk inspelen op de situatie.
- Tevens vraagt de huidige crisis vaak om veel verduidelijking vanuit organisaties, zoals bij Ziekenhuis de Gelderse Vallei. Er ontstaan vaak nieuwe protocollen, processen en werkwijzen in zo’n coronatijd die gecommuniceerd moeten worden met belanghebbenden. Online marketing is hierbij dé oplossing zijn om snel, effectief en doelgericht crisiscommunicatie uit te voeren.
Maar ook al bevindt jouw bedrijf zich niet in een branche waarbij je direct aan ‘coronamarketing’ kunt doen dan zijn er nog steeds kansen voor online marketing tijdens corona waar iedereen gebruik van kan maken:
De nieuwe consument
Beter gezegd: de nieuwe behoeften van de consument. Online marketing tijdens corona vergt nieuwe inzichten in het zoekgedrag en de levensstijl van je doelgroep. Een pandemie en de bijbehorende gevolgen hebben voor de meeste mensen het dagelijks leven er heel anders doen uit laten zien. Ga na wat je doelgroep nu relevant vindt, wat zij willen zien en hoe je het beste met ze kunt communiceren.
Bovendien leidt deze crisis voor de consument ook tot ander gedrag online. Naast dat de behoeften en het zoekgedrag veranderen, verandert ook het moment waarop zij online aanwezig zijn. Wanneer mensen meer thuiszitten, zullen ze ook eerder overdag het web opgaan. Ook deze verschuiving is essentieel om je online marketing tijdens corona het waard te maken.
SEO
Hoewel er vooral aan de korte termijn wordt gedacht, is de lange termijn uiteindelijk onvermijdelijk. SEO is een perfect voorbeeld van een online marketingkans die je tijdens corona prima kunt inzetten. Schrap je budget op SEA? Maak van de vrijgekomen tijd dan goed gebruik om je SEO-strategie aan te scherpen. Kostenbesparend, goed voor de lange termijn en ideaal om een solide SEO-strategie te ontwikkelen die niet alleen tijdens, maar ook na de crisis voor veel traffic zorgt.
Minder concurrentie online
Bovendien valt er ook op SEA-gebied wat te halen. Ondanks de verschuiving van offline naar online, wordt ook veel budget bespaard bij het beheren van online campagnes. Dat betekent dat er dus minder online wordt geconcurreerd tussen adverteerders op bepaalde zoektermen. Oftewel, een daling (van zo’n 47% blijkt uit onderzoek) in de CPM (kosten per duizend advertentievertoningen) en de CPC-prijzen (kosten per klik op je advertentie). Daarbij komt er ook veel meer advertentieruimte vrij. Hiermee kunnen we niet alle zoektermen waarop wordt geadverteerd over één kam scheren, maar het levert voor sommige merken wel een voordelige positie op. Zeker om nieuwe klanten aan te trekken die normaal voor de concurrent hadden gekozen. Verdiep je dus in het huidige advertentielandschap, krijg inzicht in wat je concurrenten doen en pas je SEA-strategie aan aan je bevindingen.
A/B testen
Mensen zoeken wel, maar ze kopen minder. In andere woorden: de traffic is er nog, maar de conversies blijven uit. Een manier om te kijken wat de meest converterende content is, is door middel van a/b-testen. Bijvoorbeeld door diverse versies van een video ad in te zetten. Of door twee versies van een landingspagina te publiceren. Vervolgens kijk je welk deel van de pagina mensen het beste aanzet tot actie. Kortom, welke button, video, tekst, formulier, enzovoorts, levert jou meer conversies op? Een methode die ook buiten een crisis voor goede inzichten zorgt, maar die in de huidige vaak wordt vergeten.
Het coronavirus laat nu al zijn sporen achter en dat blijft het voorlopig nog wel doen. Ook in de onlinemarketingwereld. Zolang fysiek contact niet hoort bij ‘het nieuwe normaal’ blijven digitale oplossingen key voor de communicatie tijdens corona. Kijk waar je kunt optimaliseren en waar je nu kansen vindt die je in ‘normale’ tijden niet hebt en grijp ze!
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan