how to guide hashtag onderzoek

How to guide hashtag onderzoek: zo kies je relevante hashtags

Ruim 14 jaar geleden werd de #hashtag voor de allereerste keer gebruikt op Twitter. De ‘uitvinder’ was de Amerikaanse blogger en spreker Chris Messina. Vandaag de dag is het hekje niet meer weg te denken uit de online wereld. Maar wat is of doet een hashtag nou precies? En hoe kun je deze tool inzetten om jouw content online te bootsen?

Wat is een hashtag?

First things first; wat is een hashtag? Hashtag is de benaming voor de term die komt na het hekje-symbool (#). Hashtags worden op social media platforms gebruikt om content met een specifiek onderwerp te groeperen en terug te vinden. Wanneer je een hashtag toevoegt aan je bericht, bijvoorbeeld #animatie, wordt de hashtag een klikbare link.

Door op de hashtag te klikken, krijg je een overzicht met alle andere berichten met diezelfde hashtag. Verschillende platforms, waaronder Instagram en Twitter, hebben zelfs een zoekfunctie om op hashtags te zoeken. Wanneer je dan zoekt naar een bepaalde term, verschijnen er berichten met die term in de hashtag. Je zou het dus kunnen zien als een soort social media SEO-tool; gebruikers die jouw pagina nog niet kennen of volgen kunnen via een hashtag toch bij jouw content terechtkomen. Hierdoor spelen hashtags een belangrijke rol bij het verhogen van betrokkenheid tussen publiek en merk en het boosten van je socialmedia-aanwezigheid. Maar goed, niet iedere hashtag betekent automatisch dat je berichten beter gevonden worden. Ook hierbij zijn tactieken te gebruiken om de meest relevante hashtags onder je posts te plaatsen. . Net als iedere andere strategie begint ook de juiste hashtag vinden met onderzoek.

How to: hashtag onderzoek

Het vinden van de juiste hashtags kan lastig zijn, maar er zijn een aantal handige tactieken die jou helpen het klusje te klaren. De eerste stap: het ontdekken en verzamelen van nieuwe hashtags die mogelijk bij jouw bedrijf of product passen. Schrijf woorden op die met jouw bedrijf te maken hebben, kijk welke hashtags concurrenten gebruiken en onderzoek welke taal jouw doelgroep gebruikt in hun communicatie over jouw merk, product of dienst.

Vervolgens is het belangrijk om te kijken naar de relevantie van een hashtag. Stel jezelf bij iedere mogelijke hashtag de volgende vragen:

  • Is de hashtag relevant voor de doelgroep?
  • Is de hashtag relevant voor de content?
  • Is de hashtag niet meer gerelateerd aan ander soort berichten?

Een relevante hashtag vergroot de kans dat jouw doelgroep de juiste content vindt. Vaak zie je dat hashtags dubbelzinnig zijn. Daarom is het altijd goed om te kijken wat er precies tevoorschijn komt bij bepaalde hashtags. Heb je verschillende relevante hashtags gevonden? Dan is het tijd voor onderzoek. Analyseer de volgende data om het succes van een hashtag in te schatten:

  • Het aantal posts die de hashtag gebruiken;
  • De populariteit van de hashtag op het platform;
  • De frequentie van de posts die de hashtag gebruiken;
  • De betrokkenheid van de posts die de hashtag gebruiken;
  • Gerelateerde hashtags.

Check de cijfers

Wanneer een hashtag miljoenen keren gebruikt wordt, heb je een groot bereik. Alleen  is de kans wel klein dat jij opvalt tussen al die berichten. Een hashtag met slechts honderd berichten is niet erg populair, maar daarmee bereik je misschien wel jouw specifieke doelgroep. Stel je voor je verkoopt auto’s. De hashtag #auto heeft op Instagram ruim 21 miljoen berichten. Je kunt je voorstellen dat niet iedereen dan jouw #auto-post onthoudt. Daarnaast weet je niet of die mensen daadwerkelijk een auto willen kopen, of slechts op zoek zijn naar mooie afbeeldingen van auto’s. De hashtag #autokopenonline heeft daarentegen slechts 135 berichten. Met deze hashtag heb je minder bereik, maar wel interessanter bereik.

Promoot je hashtags

Onderzoek afgerond? Mix & match dan populaire en/of niche hashtags voor een optimaal resultaat. Op deze manier kun je meeliften op populaire trends voor een groter bereik én jouw specifieke doelgroep bereiken voor meer interactie. je kunt ze natuurlijk ook zelf promoten om de herkenbaarheid van je eigen hashtags te promoten. Er zijn verschillende vormen van herkenbare hashtags die jij kunt gebruiken:

  • Branded hashtag: een of meerdere vaste hashtags van een merk, bijvoorbeeld #CoolerMedia.
  • Campagne hashtag: een tijdelijke hashtag rondom een campagne, winactie of event, bijvoorbeeld #kenjeborsten.
  • Trending hashtag: geeft een onderwerp of evenement aan dat binnen een bepaald tijdsbestek zeer populair is, bijvoorbeeld #BreastCancerAwarenessMonth.

Bovenstaande voorbeelden hebben wij gebruikt bij het delen van de uitleganimatie voor de #kenjebortsen-campagne van Stichting Breast Care Foundation.

hashtag analyse op Instagram

 

Hashtags op social media

Hieronder delen we een overzicht van enkele ‘hashtag vuistregels’ per social media platform. Houd er rekening mee dat dit slechts richtlijnen zijn. Gebruik je eigen inzicht om te bepalen of één hashtag meer of minder voor jouw misschien wél van toegevoegde waarde is.

Facebook hashtags

  • Gebruik nooit meer dan 2 hashtags, dan wordt het bericht als ‘spammy’ en irritant ervaren;
  • Advertentie berichten zonder hashtag halen een hogere betrokkenheid dan berichten met hashtag;

Instagram hashtags

  • De belangrijke manier om gevonden te worden op Instagram is via hashtags;
  • Gebruik 9-12 hashtags voor de meeste betrokkenheid en interactie. Het maximale aantal is 30 hashtags;
  • Op Instagram is het ook mogelijk om een hashtag te volgen. Volgers krijgen dan alle berichten te zien die met deze tag gedeeld worden.

Twitter hashtags

  • Gebruik bij een organische post 1 of 2 hashtags voor meer betrokkenheid. Meer dan 2 hashtags zorgen voor lagere betrokkenheid en interactie;
  • Hashtags met 3, 18 of 19 karakters behalen de hoogste betrokkenheid;
  • Gebruik bij advertenties geen hashtags! Advertenties zonder hashtags behalen meer klikken.

LinkedIn hashtags

  • Gebruik 2 of 3 hashtags voor een hogere betrokkenheid, gebruik er maximaal 5;
  • Ook op LinkedIn kun je hashtags volgen om op de hoogte te blijven van een bepaald onderwerp;
  • Voeg hashtags toe aan het bedrijfsprofiel.

TikTok hashtags

  • Gebruik 4-5 hashtags per bericht;
  • TikTok is het platformen van de trends, probeer hier op in te spelen en gebruik trending hashtags voor meer bereik.

Ten slotte, delen we nog drie tools die je op weg helpen bij je zoektocht naar nieuwe hashtags.

  1. All Hashtag

All Hashtag is een simpele tool om nieuwe hashtags te genereren. Boven aan de pagina kan je een woord invullen en op basis van ‘top’, ‘random’ of ‘live’ hashtags genereren die aan dat woord gerelateerd zijn. De tool geeft verder geen achtergrondinformatie over de hashtags.

  1. Tagsfinder

Tagsfinder biedt naast het genereren van hashtags ook inzicht in achtergrondinformatie over waar de hashtag het vaakst gebruikt wordt en hoe vaak deze gebruikt wordt.

  1. Hashtagify

Hashtagify is een tool waarmee je kan onderzoeken hoe populair een hashtag is. Naast een score voor de populariteit worden er ook gerelateerde hashtags gegeven, kun je zien in welke landen de hashtag het meest gebruikt wordt en worden varianten met een andere spelling weergegeven. Hashtagify is gratis te gebruiken voor bovengenoemde informatie op Twitter. Wil je meer weten over je hashtag of inzicht in hashtags op Instagram? Dan kun je een abonnement afsluiten.

Iedere maand bruikbare tips voor je online marketing of ben je graag op de hoogte van alle laatste (video) marketing trends? Schrijf je in voor de nieuwsbrief of stel je vraag aan een van onze uitlegexperts. 

Tags: