We willen allemaal zoveel mogelijk resultaat halen uit onze trainingen, niet waar? Wanneer je aan een HR training denkt, denk je misschien niet gelijk aan dikke pret, maar leuk kan het wel zijn! Video kan je helpen om je trainingen effectiever en leuker te maken. Hoe dat in zijn werk gaat, vertellen we je in deze blog.
Zo doe je dat
Heb je de verantwoordelijkheid om nieuwe effectieve trainingsprogramma’s samen te stellen voor je medewerker, individu en of organisatie? Dan hebben we 5 tips om rekening mee te houden bij het ontwerpen van het programma.
- Wij mensen leren het meest effectief op ons eigen tempo. Denk niet zelf te weten wat de beste vorm is voor iedere medewerker. Vraag het en laat je medewerker de vorm en de route zelf uitschrijven.
- Betrek je medewerkers in het proces. Niet iedere medewerker is geïnteresseerd of getalenteerd op hetzelfde gebied. Zet het programma niet vast in standaard uitgeschreven trainingsvormen.
- Gebruik beelden in plaats van woorden. Denk bijvoorbeeld aan infographics, video’s en grafieken. Gooi alles in de strijd om de groep interactief te betrekken, de training leuk te maken en je verhaal te verduidelijken.
- De vraag naar goed getrainde medewerkers is hoog. De mensen die je hebt aangenomen hebben ongetwijfeld al een zeker talent, anders had je niet voor ze gekozen. Help je medewerkers om nog beter te worden op dat gebied!
- Zorg voor naslagwerk na iedere training. Maak bijvoorbeeld een video waarin alles nog eens wordt samengevat en zorg er voor dat je medewerker die overal en altijd kan bekijken wanneer hij of zij de stof weer even wil opfrissen. Wanneer een training voor het eerst gegeven wordt heeft dit 10% impact op de medewerker, 20% is coaching en 70% is herhaling. Herhaling is dus onmisbaar voor het opslaan van nieuwe informatie.
Het ‘wij’ gevoel
Het meest cruciale aspect van HR trainingen: zonder het ‘wij gevoel’ bereik je nooit het resultaat dat je voor ogen hebt. Dat wil zeggen dat het belangrijk is dat jouw medewerkers het gevoel hebben samen ergens aan te werken en de verantwoordelijkheid voor het eindresultaat te delen. Daarbij verhoogd het de werksfeer, inzet en de discipline. Laat in je training dus naar voren komen dat jullie het samen doen. Verklein de afstand tussen de verschillende functies en laat je medewerkers zelf meedenken aan het plan van aanpak. Nu kun je natuurlijk een video gebruiken om dit alles aan je medewerkers duidelijk te maken, maar we gaan nog een stapje verder. Waarom laat je je medewerkers niet zelf een video maken die het desbetreffende onderwerp uitlegt? Zie hier het voorbeeld van Traffic and More.
Ken de kwaliteiten
Door je medewerkers zelf te laten werken aan een tastbaar eindresultaat als een video kun je veel leren over je medewerkers. Waar je vertrouwen geeft, krijg je inzicht terug. Wie van de medewerkers pakt de leiding? Wie gaan er serieus mee aan de slag? Wie behoudt het overzicht en wie is de inspirator richting de groep? Allemaal competenties die lastig te beoordelen zijn in een standaard vaardigheidstraining waar een trainer voor de groep staat en bepaalt wat er wel en niet gaat gebeuren. Daarbij verhoogt een samenwerking als deze het ‘wij gevoel’ waardoor er meer inzet ontstaat en een betere werksfeer.
Daarbij zullen je medewerkers zich de materie eigen maken doordat ze deze nu zelf moeten gaan uitleggen. En laten we ook niet vergeten dat het een tastbaar eindproduct op levert waar je (hopelijk) iets aan hebt. Een ander groot bijkomend voordeel is dat de video als een dolle verspreid zal worden onder je medewerkers en het zakelijke netwerk wanneer deze klaar is. De medewerkers die de video gemaakt hebben zijn natuurlijk trots en willen het resultaat delen. De overige medewerkers zijn ongetwijfeld benieuwd wat hun collega’s er van gebakken hebben. Op deze manier wordt de video gelijk onder de aandacht gebracht binnen en buiten je organisatie. De video gaat reacties en meningen uitlokken wat aanspoort om de leerervaring te herhalen en beleving vast te houden.
Geïnspireerd? Willen jullie ook iets anders met de HR trainingen? Neem contact op met Cooler Media. We komen graag langs om samen te bespreken wat de oplossing met de grootste impact voor jouw organisatie is!
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan