“Doe dan maar een infographic…” horen we te vaak wanneer iemand niet kiest voor een animatie. Maar eigenlijk is dat hetzelfde als een kookwinkel inlopen voor een oven en vertrekken met een pannenset. Met beide kun je koken maar toch is het niet hetzelfde. Wat is precies de functie van een infographic? Hoe gebruik je een infographic in combinatie met een animatie? En volgens welke werkwijze kan ik een infographic laten maken? Je leest het hier!
Laten we beginnen bij de definities. Een infographic is een stuk tekstuele informatie, opgemaakt met illustraties en meestal in langwerpig formaat of op A4. Het doel van een infographic is om van een stuk tekst een interessant ontwerp te maken dat de kijker door de informatie heenleidt. En een uitleganimatie is een video met bewegende illustraties, ondersteund door een stem (voice-over), geluidseffecten en muziek.
Functie van animatie & infographic
Bijna 50% van onze hersenen zijn ingericht op het verwerken van beelden (Marieb en Hoehn, 2007) en geven dus de voorkeur aan illustraties boven tekst. Dat is veel als je er bij stil staat dat de andere 50% het voelen, ruiken, horen en proeven op zich moet nemen. Daarbij bevinden 70% van onze gevoelsreceptoren zich in de ogen. Dat zorgt er voor dat we een omgeving binnen een tiende van een seconde kunnen bevatten. Ja, zien is dus belangrijk. Dat wil zeggen dat we graag naar infographics kijken, maar ook naar video’s
Een infographic helpt je om de belangrijkste informatie te laten zien in één oogopslag en verleid de kijker de tekst te lezen. Het is dus een slimme manier om te zorgen dat saaie feiten en cijfers aantrekkelijk worden voor de lezer. Daarnaast dwingt een infographic de maker to the point te zijn; er is slechts een beperkte hoeveelheid ruimte voor je tekst en dus kan je maar beter hout snijden met je woorden. Een infographic is geschikt voor feitelijke informatie, overzichten, opsommingen en andere “bijsluiterinformatie”.
Een animatie richt zich meer op het kort en krachtig overbrengen van de gedachte achter een idee, dienst of product. Op een zo duidelijk mogelijke manier worden principes uitgelegd die een “aha” moment bij de kijker creëren; het verschil tussen iets wel en niet snappen. Dit alles gebeurt bij voorkeur in 75 seconden of minder. Animaties gaan voornamelijk over gevoel, identiteit, visie, waarom, wat, hoe en praktische functies van iets.
Een gouden combinatie voor je animatie
In een animatie kan je alles uitleggen, mits je durft te snijden in de informatie. Soms is het principe uitleggen niet genoeg en wil je wat meer feiten, cijfers en achtergrond geven. Bijvoorbeeld wanneer je iets beweert, maar daar ook veel bronnen voor hebt. In je animatie kun je verwijzen naar je bronnen en er misschien één uitlichten maar je complete bronvermelding past er simpelweg niet in. Dan biedt een infographic uitkomst. Vertel je verhaal en de hooflijn in je animatie en versterk je verhaal met feiten en cijfers in de infographic. Je verwijst in je animatie naar de infographic en andersom. Zo zorg je voor een compleet plaatje en vertel je alles wat je wilt vertellen in 75 seconden en geef je bewijslevering in een oogopslag. Een ander belangrijk onderdeel hiervan is dat je met een infographic in staat bent een fysiek product (of een download) aan de lezer mee te geven. Let wel op, het een kan het ander niet vervangen. Met een oven kan je geen eitje bakken en met een pan geen brood bakken (Lifehack stunts daargelaten). Echt goede maaltijden maak je met beiden.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan