De toekomst van animatie: AI

Artificial Intelligence, Augmented en Virtual Reality. Het klinkt allemaal als iets uit de toekomst, bijna buitenaards. Je hoort er tegenwoordig van alles over. Het gaat de wereld veranderen, mensen vervangen in hun werk en iedereen verslaafd maken aan gamen. Maar wat is het nu precies, hoe kun je deze nieuwe technieken inzetten binnen jouw organisatie? En kan een AI bijvoorbeeld creatief werk uitvoeren, zoals animatie? In de komende blogs nemen we je mee in de wereld van AI, VR en AR. We starten deze maand met de meest ingewikkelde, namelijk AI!

Artificial Intelligence

Sommigen denken bij Artificial Intelligence, ook wel AI, aan angstgaanjagende robots die de wereld overnemen (terminator). Of het doet je denken aan die gelijknamige film uit 2001 met Jude Law. Maar wist je dat AI’s al diep geïntegreerd zijn in ons dagelijks leven? Denk aan Siri op je iPhone en Cortana van Microsoft Windows 10. Daar krijgen de meeste mensen geen rillingen van. AI wordt regelmatig ingezet om mensenwerk uit handen te nemen, nauwkeurig data te vergaren of zelfs te chatten met website bezoekers. Meestal zonder dat je er bewust van bent. De beste uitleg over waar AI nu al voor gebruikt wordt en kan worden, zie je in onderstaande video van Microsoft.

Wat kun je ermee in jouw organisatie?

AI wordt binnen veel bedrijven ingezet om saaie, standaard en repetitieve taken uit te voeren. Zo bleek uit recent onderzoek onder 835 bedrijven wereldwijd dat 44% van deze bedrijven AI inzetten voor de beveiliging van computersystemen en het ontdekken van indringers op je computer of netwerk. 15% van deze bedrijven zet zelfs kunstmatige intelligentie in voor geautomatiseerde beantwoording van vragen voor de klantenservice.

In bijna elk vakgebied kun je je wel voorstellen hoe een AI saaie, repetitieve processen zal vervangen. Met AI kan je bijvoorbeeld ook geavanceerde, voorspellende analyses toepassen op jouw sales activiteiten. Je kan voorspellen welke leads de grootste kans hebben om te converteren in een verkoop of precies uitrekenen wat de beste deals zijn tegenover je inspanning. Maar wat betekent zo’n analyse concreet voor jouw bedrijf?

  • Een AI identificeert klanten binnen je CRM systeem die het beste bij jouw organisatie passen. Maar vindt ook nieuwe prospects, die met jouw profiel overeenkomen.
  • Een AI scoort leads op basis van onder andere gedrag. Hierbij ontvang je ook de slagingskans voor verkoop.
  • Met een AI is het mogelijk hyper-personalisatie toe te passen voor je Account Based Marketing-strategie.

Bovenstaande is slechts een voorbeeld van wat een supercomputer voor je sales kan doen op basis van statistiek. Maar hoe zit het met creativiteit, kunst en gevoel?

Je animatie laten maken door een AI?

DeepMind, een onderdeel van Google wat zich volledig focust op de ontwikkeling van AI, lanceerde twee weken geleden onderzoek waarin de AI zijn eigen manier van voortbeweging moest bedenken in een digitale wereld. De regels van die wereld waren gelijk aan onze fysieke wereld. Het bedrijf creëerde verschillende AI figuren, zoals een soort vierpotige spin, Quadruped genaamd, een karakter met benen, maar zonder torso, Planar Walker genaamd, en een volledig karakter, Humanoid genaamd. Elk van deze figuren zijn zo geprogrammeerd dat ze weten hoe hun lichaam is gepositioneerd en bekend zijn met hun restricties en vaardigheden. Daarna kreeg de AI de opdracht van A naar B te bewegen. Om dit te doen moest de AI leren lopen, zonder te stoppen. De manier waarop een AI dit leert is door het uitvoeren van honderdduizenden simulaties, net als een mens, maar dan duizenden keren sneller. Bekijk hieronder de video waarin te zien is hoe een Humonoid leert springen, bukken en klimmen over de verschillende ondergronden en obstakels.

Nu is het laten lopen van een karakter toevallig een van de moeilijkere onderdelen van het maken van een animatie. Wij voorzien in de toekomst dan ook wel hoe we een AI kunnen inzetten in de productie van animaties. Ter vergelijking: het kost een animator al snel een 4 tot 8 uur om een karakter van punt A naar B te laten lopen. Uiteraard ziet het er in bovenstaande video nog helemaal niet goed uit. De animator zal zich in het begin dus zeker nog moeten focussen op detailwerk. Maar flash-forward 10 jaar verder en de uitwerking is geen mensenwerk meer… Daarentegen is het vertellen van een samenhangend visueel verhaal (storyboarding) nog wel erg belangrijk en iets waar een AI op dit moment nog veel moeite mee heeft. In onderstaande video zie je de tweede film ooit geregisseerd en geschreven door een AI. Waarom deel 2 als voorbeeld? Omdat deel 1 zonder en deel 2 mét David Hasselhoff is.

Als je het onze creatieve Cooler Media geesten vraagt zullen ze je zeggen dat dit een warrige verhaallijn is zonder al te veel suspense of emotie in het verhaal. Dit is precies waarom op dit moment een AI ons hier nog niet kan vervangen. Maar wanneer je kijkt naar hoe een AI een film kan analyseren om er vervolgens een trailer van te maken, verandert dat 180 graden. De filmtrailer hieronder is gemaakt door IBM’s Watson computer, één van de verder ontwikkelde AI’s in de wereld:

Maar niet alleen bij het laten maken van een animatie kan AI helpen. Zo kan het je ook helpen bij het verkrijgen van belangrijke metadata uit video’s. Het doel is om metadata eenvoudiger te verzamelen, gezichten te herkennen en de inhoud met daarbij de belangrijkste onderwerpen van de video te herkennen. Hoe meer metadata een video bevat, hoe makkelijker het voor een zoekmachine is om de video te koppelen aan relevante zoekresultaten. Dit is iets waar YouTube of Google momenteel nog grote moeite mee heeft. Zonder metadata kan een zoekmachine simpelweg niet zien wat er precies in een video gebeurt.

Met het kunnen analyseren van een video, zoals een mens dat zou doen, maar in fracties van de tijd, kun je met AI video’s veel beter categoriseren. Wanneer jij één of meerdere video’s hebt bekeken binnen bijvoorbeeld YouTube, zal de AI ervoor zorgen dat er video’s worden aanbevolen die je interessant zult vinden. Hierdoor zal je publiek langer blijven kijken en ook beter reageren op de inhoud van de video. Of advertentie…

Nu weet je alles over de basics van AI, hoe een AI verschillende taken over kan nemen en wellicht in de toekomst en volledige film kan regisseren. Dit is de eerste blog in een reeks blogs over de toekomst van animatie. Volgende maanden komen Augmented Reality en Virtual Reality aan bod. Wil je meer weten over deze technologieën? Neem contact op met een van onze uitlegexperts.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan