Broad match modifier verdwijnt: 4 tips om je campagnes aan te passen

Als je campagnes lopen via Google Ads dan heb je in februari waarschijnlijk een e-mail ontvangen van Google over het verdwijnen van de Broad Match Modifier (BMM) in juli 2021. Een belangrijke update die gevolgen heeft voor alle adverteerders en hun campagnes. Maar waarom verwijdert Google het eigenlijk? Wat is het alternatief en hoe bereid je je hierop voor?

No stress. Wij vertellen wat je te wachten staat. En met onze 4 tips bereid jij je campagnes en online (video) marketing voor op het verdwijnen van de Broad Match Modifier.

Wat verandert er, wanneer en waarom?

In de SEA-wereld zijn we gewend dat het advertentiesysteem van Google ons 4 zoekwoordtypes biedt:

  • Broad match (breed zoekwoord)
  • Phrase match (zinsdeel)
  • Exact match
  • Broad match modifier

En die laatste is sinds 18 februari 2021 aan het verdwijnen. De Broad Match Modifier, zoals we die nu kennen, wordt in zekere zin overgenomen door een uitgebreidere Phrase Match. Deze veranderingen gebeuren in drie fases:

  1. Half februari 2021: BMM zoekwoorden worden geüpdatet en functioneren hetzelfde als Phrase Match-zoekwoorden. Phrase Match zelf wordt verder uitgebreid. Dit geldt voor de talen Nederlands, Engels, Duits, Spaans, Frans, Italiaans, Portugees en Russisch.
  2. Vanaf juni 2021: alle overige talen krijgen dezelfde update.
  3. Juli 2021: wanneer alle bovenstaande updates volbracht zijn kunnen er geen nieuwe BMM-zoekwoorden meer worden ingevoerd/geüpload in Google.

Waarom stopt Google met Broad Match Modifier?

Broad Match Modifier is dus niet meer vanaf juli 2021 en wordt overgenomen door Phrase Match. Waarom doet Google dit, vraag je je misschien af. Google heeft de afgelopen jaren zijn algoritmes verbeterd, waardoor de intenties van een zoekterm beter begrepen worden. Met deze update wil Google adverteerders helpen om betere keuzes te maken om makkelijker de juiste bezoekers naar hun website te halen.

Als je voorheen bijvoorbeeld zocht op ‘animatie laten maken in Breda’, dan kreeg je vaak ook animatiestudio’s in andere steden te zien in je zoekresultaten door BMM. Door BMM over te laten nemen door Phrase Match zorgt Google ervoor dat je minder irrelevante informatie te zien krijgt doordat het algoritme de relevantie van de woordvolgorde begrijpt.

waarom stopt google met broad modifier

4 tips om je campagnes aan te passen

Je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat je campagnes up-to-date zijn wanneer Google deze verandering doorvoert. Met deze 4 tips bereid jij je campagnes voor op het verdwijnen van de Broad Match Modifier:

  1. Nog niet overstappen: laat je BMM zoekwoorden tot juli staan, ze functioneren tot die tijd namelijk hetzelfde als de Phrase Match­-zoekwoorden. Nu al overstappen naar Phrase Match heeft dus geen zin.
  2. Search automation-software: overweeg search automation-software om het beheren van je campagnes eenvoudiger te maken. Je kunt hier verschillende campagnes en advertentiegroepen samenvoegen waardoor je betere resultaten behaalt in combinatie met smart bidding.
  3. Smart bidding: overweeg om smart bidding toe te passen. Hiermee kun je proportioneel bieden op zoektermen die je zelf nog niet eerder bent tegengekomen of waar je nog niet aan gedacht had.
  4. Zoekwoordgroepen: vanaf juli 2021 moet je brede zoekwoorden invullen als ‘zoekwoordgroep’ in je campagnes in plaats van Broad Match Modifier. Je voert je zoekwoordgroepen dus in met aanhalingstekens, bijvoorbeeld “Online Marketing”.
Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan