Door te focussen op de verkeerde digitale marketing metrics kun je veel tijd verliezen. Dit door het analyseren van informatie waar je uiteindelijk niets aan hebt. Wij nemen aan dat je dat natuurlijk niet wilt! Tegenwoordig zijn er heel veel verschillende digitale marketing metrics. Hierdoor kun je maanden bezig blijven met het analyseren van jouw resultaten. Maar waar kun je je nu het beste op focussen? Lees snel verder!
1. De bounce rate van een individuele pagina
Bekijk jij de bounce rate van je website in zijn geheel? Dan zou het zomaar kunnen dat je in een grote valkuil trapt. De bounce rate van je website is het percentage bezoekers dat weer weggaat nadat ze één pagina hebben gezien. Dit wordt vaak als iets negatiefs gezien, want iedereen wil natuurlijk dat bezoekers ook doorklikken naar andere webpagina’s. Maar wat als de eerste pagina die mensen bezoeken de contactpagina is? Dan hebben ze binnen één klik de informatie die ze nodig hebben om meteen contact op te nemen met je bedrijf. Dit is juist iets positiefs. Kijk daarom altijd naar de bounce rate van individuele pagina’s. Waar klikken bezoekers door en bij welke pagina’s verlaten mensen je website? Verbeter juist die pagina’s om meer personen op je website te houden. Of in het geval van de contactpagina hoef je niets te verbeteren. Bezoekers hebben dan binnen één klik al een bepaalde actie ondernomen.
2. De digitale marketing metrics voor video engagement
Je kunt je blindstaren op het aantal views van je video content, maar ook dit kan problemen opleveren. Facebook en Twitter tellen bijvoorbeeld al een view als iemand drie seconden heeft gekeken. Bij YouTube is dit minimaal 30 seconden. Natuurlijk is het belangrijk om veel mensen te bereiken met je video. Maar het is verstandiger om je te focussen op engagement. Waar het aantal views focust op kwantiteit, meet engagement kwaliteit. Engagement bestaat onder andere uit hoe lang mensen blijven kijken naar je video, of dat ze bijvoorbeeld hebben gereageerd, geliket, of je video hebben gedeeld.
3. Conversion rate
Het geeft een goed gevoel wanneer je veel bezoekers hebt op je website, maar zorgen deze ook voor verkoop van je product of dienst? Je kunt duizenden bezoekers hebben, maar wanneer niemand iets koopt, doen al die bezoekers er niet toe. Conversion rate betekent het percentage bezoekers van je website dat een gewenst doel behaalt, bijvoorbeeld een aankoop doet. Let dus goed op je conversion rate om te zien of je video succesvol is en focus je vervolgens op de activiteiten die helpen je doel te bereiken.
4. Aantal deelacties
Je bereik verhogen doe je door te focussen op het aantal keren dat je content wordt gedeeld. Hoe meer mensen je video delen, hoe meer views je krijgt. Focus niet te veel op de hoeveelheid likes van je social media pagina op zich, want hiermee ziet alleen een klein deel van je doelgroep je content. Juist wanneer er meer engagement is omtrent je video zul je meer mensen kunnen bereiken. Je kunt bijvoorbeeld in een call to action benoemen of kijkers je video willen delen. Ook kun je influencers vragen om je video naar een groter publiek te tillen.
5. Click-through rate
Het aantal personen die je e-mail lezen, wil niets meer zeggen dan of je onderwerpsregel interessant genoeg was om de e-mail te openen. Kijk dus niet naar hoe vaak je email wordt geopend, maar focus op de acties die je lezers ondernemen na het lezen of bekijken van je content. Wil je mensen aansporen om video’s te delen of door te klikken naar artikelen, zorg er dan voor dat je je video in de e-mail plaatst met een link naar je website waarop gerelateerde informatie staat. Hiermee verhoog je ook nog eens de click-through rate, oftewel het aantal mensen die doorklikken van een specifieke link naar een bepaalde website.
En nu aan de slag met digitale marketing metrics!
Wij bij Cooler Media zijn helemaal op de hoogte van de laatste digitale marketing metrics op het gebied van online marketing. Wil je meer informatie of benieuwd naar wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Neem contact met ons op.
Julie van Rooij
Online Marketer
Lars Weijers
Accountmanager
Helen Berger
Creative Producer
Daniël Visscher
Art Director
Hoe kunnen wij jou helpen?
Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.
"*" geeft vereiste velden aan