B2B vlogs: start vandaag!

Video Bloggen, oftewel Vloggen. Een term die voor iedereen bekend is tegenwoordig. Niet alleen bekende YouTubers, zoals Enzo Knol of Monica Geuze, vloggen er op los, maar ook bedrijven zetten vlogs in om persoonlijk te communiceren. Wil je weten waarom het werkt? Of binnenkort zelf beginnen? Lees dan onze tips voor b2b-vloggen en het effectief verspreiden!

Vloggen, wie kent het niet?

We hebben het woord vloggen ongetwijfeld allemaal wel eens voorbij horen komen. Waarschijnlijk heb je ook wel een idee wat het inhoudt, maar laten we voor de zekerheid eens kijken naar de betekenis van het woord. ‘Vloggen’ is een afkorting van het woord ‘video bloggen’. Waar niet al te lang geleden de bloggers ontzettend populair waren door hun leven middels geschreven verhalen online te delen, is er een verschuiving ontstaan naar vloggen. De vloggers zijn misschien nog wel populairder dan de bloggers. Wat ze doen is precies hetzelfde, alleen delen de vloggers hun verhaal middels een video in plaats van een tekst. Dat de vlog het in populariteit wint van de blog is ook niet zo gek. Wij mensen kijken immers liever naar een video dan dat we een tekst lezen.

Vlog er op los

Vloggen is misschien niet het eerste waar je aan denkt bij het opzetten van een marketingstrategie, maar dat wil niet zeggen dat het geen krachtig middel is. Als jij anno nu op een goedkope, leuke manier je doelgroep zo effectief mogelijk wilt bereiken (en dat wil je), zal je het opzetten van een YouTube-kanaal toch in de overweging mee moeten nemen. Waarom? We geven je 4 redenen:

  1. Het schept een band
    Een vlog laat zien hoe het er werkelijk binnen jouw bedrijf aan toe gaat. Deze vorm van echtheid zorgt ervoor dat de kijker zich kan identificeren met jouw bedrijf en jouw medewerkers. Dat maakt je ineens veel meer dan een stuk tekst op een website of een product dat te koop is. Jouw organisatie bestaat uit mensen, een doel en een passie. Door middel van een vlog kun je dit uitstekend laten zien. Dit brengt ons op het volgende punt.
  2. Een sterke persoonlijkheid
    Jij als oprichter, marketing manager of afdelingsmedewerker bent een mens met een persoonlijkheid. Door over de organisatie te vertellen vanuit jouw blikveld, komt jouw (sprankelende) persoonlijkheid naar voren. De kijker leert je kennen en voelt zich daardoor eerder verbonden met jouw merk. Zonder dat je het doorhebt kan jouw persoonlijkheid zomaar eens een heel goed marketingmiddel zijn.
  3. Goed voor de vindbaarheid
    Google beloont websites die regelmatig nieuwe, inhoudelijke en het liefst unieke content plaatsen. Daarvoor is een vlog uitermate geschikt. Door geregeld vlogs op je website te plaatsen zal je beter vindbaar worden in Google, en daar worden we blij van. Toch?
  4. Onderscheid je van de rest
    Zoals we al even aanhaalden, laat je door te vloggen zien hoe de sfeer binnen jouw bedrijf is. Je laat zien wie je bent, wat je doet en hoe je het doet. Hierdoor kun je je Unique Selling Points laten zien. Door middel van een vlog kun jij laten zien dat jij veel leuker, oprechter en interessanter bent dan je concurrent.
  5. Het is goedkoop
    Met relatief weinig financiële middelen kun je al een vlog maken. De camera’s op de meeste smartphones zijn al goed genoeg om mee te filmen en het aanmaken van een YouTube kanaal is gratis. Natuurlijk heb je wel iemand nodig die de vlog maakt en de beelden leuk achter elkaar monteert. Door de juiste titel, afbeeldingen en zoekwoorden aan je vlog toe te voegen kan deze ‘goedkope’ marketingtruc je zomaar ineens heel wat nieuwe klanten opleveren.

Verspreid je meesterwerk

Oké, je bent overtuigd en je hebt de stap genomen om te gaan vloggen. Je hebt een super leuke eerste video gemaakt, maar wat nu? Hoe zorg je er voor dat jouw video door jouw doelgroep gezien wordt? Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Ook hiermee helpen we je een handje. Je kunt je vlog verspreiden via verschillende kanalen.

YouTube of Facebook

Vaak wordt er gedacht dat YouTube het enige platform is om een vlog te delen. Hoewel YouTube inderdaad de grootste speler is op het gebied van online video, moeten we ook Facebook niet onderschatten. Via Facebook kun je een flinke doelgroep bereiken. Het handige aan Facebook is dat de video automatisch afspeelt wanneer de Facebook gebruiker door zijn tijdlijn scrolt. Als jij een leuke vlog hebt gemaakt is de kans groot dat hij even blijft hangen. Via Facebook kun je je vlog ook nog eens extra kracht bij zetten door je video te promoten. Zo komt hij precies bij de juiste mensen. Ga jij voor de winst? Gebruik ze dan allebei!

Een voorbeeld van een bedrijf dat veel vlogs inzet om de kijker, maar ook toekomstige stagiaires, te binden aan hun merk is KLM. Zie hier een van hun wekelijkse vlogs.

LinkedIn

LinkedIn is het zakelijke platform bij uitstek. Hoewel er op LinkedIn al regelmatig video’s worden geplaatst, gaan deze in de meeste gevallen over politiek of een maatschappelijk probleem. Echter zien wij geen reden om het niet uit te proberen. Ook je zakelijke relaties of toekomstige medewerkers zullen het interessant vinden om te zien hoe het er binnen jouw bedrijf aan toe gaat. Misschien zet je wel een trend.

Vimeo

Je kunt Vimeo zien als het zakelijke alternatief voor Youtube. Op Vimeo zul je weing persoonlijke vloggers aantreffen. Is jouw doelgroep niet zakelijk? Dan raden we je aan om YouTube te gebruiken. Zit jij in de B2B sector? Dan is Vimeo voor jou wellicht wel een goede optie. Let op: het is bij dit kanaal wel extra belangrijk dat jouw video’s van hoge kwaliteit zijn.

Instagram

Denk je Instagram, dan denk je foto’s. Toch? Dat klopt. Echter heeft Instagram sinds kort een nieuwe feature: de highlights. Een highlight is een Instagram Story die je opslaat op je profiel en zo lang zichtbaar blijft als jij het wilt. Ook kun je binnen de highlights verschillende categorieën aanmaken. Deze highlights zou je kunnen gebruiken om je vlogs te promoten via Instagram. De categorieën kun je gebruiken om de onderwerpen van je vlogs aan te duiden.

Vlog B2B en wees de concurrentie voor

Vloggen als middel om een sterke relatie op te bouwen met de doelgroep wordt momenteel nog nauwelijks gebruikt in de B2B markt. Zorg daarom dat je een early adopter wordt en verras niet alleen je doelgroep, maar ook de concurrentie. Gebruik vlogs om een frisse wind te zijn in de B2B wereld, inspireer anderen en laat je doelgroep zien dat jouw organisatie de beste is in de sector. Misschien dat we het in 2018 nog even wennen vinden, maar wij zijn er zeker van dat vlogs binnen B2B enorm aan populariteit gaan winnen. Een voorbeeld van een bedrijf dat vlogs aanbied voor studenten die bezig zijn met hun scriptie is KPMG.

https://youtube.com/watch?v=oFcfmB6kGjA

Nu je wat meer weet over vloggen en de kansen die je ermee kunt creëren, is het tijd om aan de slag te gaan. Bedenk een leuk concept en begin te filmen. Vind je het nog erg spannend? Begin dan eens met een Instagram Story, deze verdwijnt weer na 24 uur. Krijg je de smaak te pakken? Start dan een Youtube (of Vimeo) kanaal voor jouw bedrijf en vlog away!

Meer weten over de kracht van vloggen? Of wil je meer tips & tricks ontvangen om zelf te gaan vloggen? Neem dan contact op met één van onze video experts.

Julie van Rooij - Cooler Media

Julie van Rooij - Online Marketer

Christian de Waard - Cooler Media

Christian de Waard - Video Consultant

Helen Berger - Cooler Media

Helen Berger - Creative Producer

Daniel Visscher - Cooler Media

Daniël Visscher - Art Director

Hoe kunnen wij jou helpen?

Heb je aan vraag, opmerking of idee? Laat je bericht achter en we komen binnen een uurtje bij je terug.

"*" geeft vereiste velden aan