Alles over YouTube Ad Sequencing

De mooiste verhalen blijf je onthouden. Storytelling is zo oud als de mensheid en was vroeger dé manier om geschiedenis bij te houden of idealen en ideeën door de tijd te onthouden. Een perfect voorbeeld is de complete Griekse mythologie, waarin niet zozeer het verhaal, maar wel de boodschap telt. Het vertellen van de juiste verhalen maakt indruk op je luisteraar, ook wanneer dit eigenlijk advertenties zijn. YouTube helpt ons daar een handje bij met YouTube ad sequencing. De video storytelling oplossing voor advertenties!

Wat is een ad sequence? 

YouTube ad sequencing is een vorm van YouTube advertising waarbij je een reeks videos kan inzetten binnen eenzelfde marketingcampagne. Elke video advertentie in de reeks wordt gezien als een aparte stap binnen een groter verhaal. Wanneer de kijker de eerste video in de ad sequence te zien krijgt, start het proces. De sequence heeft een  specifieke en doordachte volgorde om het verhaal zo goed mogelijk, in kleine stukjes, over te brengen aan de kijker. En dat helpt enorm bij het onthouden van de boodschap. Daarom is ad sequencing vaak gebaseerd op het generen van impressies in plaats van views of engagement. Hoe meer indruk je maakt met je verhaal, hoe meer je profiteert. Zo biedt YouTube ad sequencing de volgende voordelen:  

  • Met ad sequencing herinnert je doelgroep jouw ads véél beter dan wanneer je True-View of bumperadvertenties gebruikt. De reden hiervoor is vrij logisch: hoe vaker je aan iets wordt blootgesteld, hoe meer je het opneemt en hoe beter je het uiteindelijk kunt herinneren. Een bumber is na 6 seconden weer verdwenen. Oftewel, weinig tijd om écht de diepgang in te gaan waarmee je memorabele informatie aanhaalt. Een True-View advertentie laat je wel de diepte ingaan, maar hierbij ligt de grote uitdaging om de aandacht van je publiek vast te houden voor 30 seconden of langer. Zo vertoon je meerdere video’s aan de kijker, waardoor ze sneller het merk erachter zullen herkennen. Het betekent echter niet dat bumbers en True-Views niet succesvol zijn! Maar voor het stimuleren van merkherkenning, -herinnering en -overweging bij je kijkers, is een ad sequence een meer geschikte vorm.
  • Het communiceren van je verhaal in een reeks video’s helpt je bij het bereiken van meer betrokkenheid, bekendheid en overweging bij je doelgroep, omdat ze meerdere keren worden blootgesteld aan een boodschap die op meerdere manieren wordt gecommuniceerd; 
  • Je hebt de mogelijkheid om specifieke doelgroepen te targeten binnen de marketingfunnel. Omdat je meerdere video’s inzet die elkaar aanvullen binnen één campagne, kun je voor iedere video (als je wilt) een aparte doelgroep targeten voor iedere fase in de marketing funnel. Dit betekent echter niet dat je niet kunt (hyper)targeten met True-View of bumberads.

5 typen video sequence  

Een goed verhaal kent niet één juiste structuur. Dit geldt ook voor je ad sequence. Om de best passende videoreeks te creëren voor jouw verhaal en kijkers, helpen we je een handje:  

1. Teaseamplify-echo

Deze structuur wakkert allereerst de nieuwsgierigheid van je kijkers aan door middel van opbouwende actie of een conflict. Vervolgens gaat de sequence verder met een wat langere video die meer diepgang heeft en meer informatie biedt. In deze fase versterk je je boodschap. Je rondt de ad sequence af met een video die de kijker aanspoort tot actie. Soms is dit een herhaling van de eerste video in de sequence.

Een goed voorbeeld van een tease-amplify-echo video sequence is er een die wij maakten voor VVV Nederland:

  • Tease
  • Amplify
  • Echo

2. Mini-serie

De mini-serie video sequence klinkt vrij bekend; je breekt een verhaal op in meerdere hoofdstukken of afleveringen. Vaak heeft dit een kop-romp-staart-structuur, waarbij de eerste video’s een ‘probleem’ of ‘conflict’ aanhalen, die vervolgens tot een hoogtepunt komt. Uiteindelijk bieden de afrondende video’s in de sequence dé oplossing. Vaak zie je ook dat films worden gepromoot met een mini-serie sequence, waarin meerdere teasers over dezelfde film worden ingezet die uiteindelijk tot dezelfde boodschap behoren.

Deadpool 2 is daar een perfect voorbeeld van een film die door middel van teasers gepromoot is met een mini-serie reeks:

3. Direct-shot

Deze video sequence is ideaal als je bang bent dat je kijkers snel hun aandacht verliezen en je kort en krachtig je punt wilt maken. In 4 tot 6 video’s laat je hetzelfde idee zien, maar vanuit verschillende perspectieven. Geen kop-romp-staart-structuur, maar direct het verhaal. En door het van meerdere kanten te belichten, stimuleer je begrip en herkenning bij de kijker. Daarbij kun je je creatieve ei perfect kwijt door meerdere versies van dezelfde boodschap te ontwikkelen.  

Een goed voorbeeld van een direct-shot sequence zijn de video’s uit de ‘Rij MONO’-campagne van de Rijksoverheid. 3 verhalen, 1 kruispunt:

4. De follow-up

Deze vorm van ad sequencing wordt gekenmerkt door long-form video content; oftewel video’s die de kijker voor langere tijd vermaken. Deze long-form YouTube ads introduceren het concept en vormen de basis van je verhaal. Hierna wordt aan de kijker een reeks korte ads getoond die het verlossende woord geven en die toewerken naar een call to action. 

 

Ondere andere Budlight maakt gebruik van een long-form ad gevolgd door een korte ad ter aanvulling op het verhaal:

5. Lead-in

De lead-in is eigenlijk het omgekeerde van een follow-up. Je start met een korte ad in de sequence om de kijker een voorproefje te geven van het verhaal dat komen gaat. Vervolgens ziet de kijker een long-form video die het verhaal compleet maakt en de boodschap versterkt.  

 

Het opzetten van een YouTube ad sequencing campagne  

Dus, tot zover weten we wat video sequencing inhoudt en dat YouTube zijn eigen ad sequencing-functie heeft. Maar hoe zet je het nou effectief in? Hieronder enkele tips die je helpen bij het bepalen van je video strategie voor je ad sequencing campagne:  

1. Test en herhaal 

Uitproberen is key voor een succesvolle campagne. Denk hierbij aan de volgorde van je sequences, de verhalen en de content zelf. Op deze manier kun je jouw sequence zo bijschaven dat je de meest optimale versie overhoudt voor jouw doelstellingen.  

2. Experimenteer met lange sequences 

Probeer verschillende lengtes uit voor je ad sequence. Zo kom je erachter of je slechts 3 video’s nodig hebt om je verhaal effectief te verspreiden of misschien wel 10. Uit onderzoekt blijkt dat een langere video sequence meer impact heeft op de herkenning van je ads door je kijkers dan dat een enkele True-View ad van 30 seconden heeft.   

3. Bekijk je portfolio  

Bedenk wat je al hebt aan YouTube ads en welke er nog op de planning staan om te laten maken. Houd hierbij in gedachte in welke fase van de marketingfunnel de ads precies passen en bedenk ook of ze passen binnen je boodschap  

4. Wees efficiënt 

Bespaar tijd door gebruik te maken van machine learning, bijvoorbeeld Google’s nieuwe bumper machine, die kortere versies maakt van jouw langere video’s.  Wel heb je hier enige ervaring met het monteren van video’s voor nodig, maar hiermee kun je wel snel en eenvoudig met verschillende versies experimenteren. 

5. Check de juiste metrics 

Impressies, views en clicks worden gezien als de belangrijkste metrics om het succes van je YouTube ad sequencing campagne te checken. Impressies en views worden in online marketing vaak gehanteerd met dezelfde definitie, maar er zit wel degelijk verschil in. Google (waar YouTube onder valt) hanteert de volgende definities: 

  • Impressies meten het aantal keer dat je video ad aan iemand wordt getoond. Iemand hoeft hiervoor niet de ad daadwerkelijk te bekijken.
  • Views meten het aantal keer dat mensen je video hebben bekeken.

Wanneer een kijker telt als view of impressie kan verschillen per advertentietype. Zo geldt een view bij een bumber-ad vanaf het punt dat de video is gestart, omdat deze slechts 6 seconden duurt. Bij een True View-ad wordt er een view gegenereerd wanneer de video niet geskipt wordt na 5 seconden en vervolgens voor 30 seconden lang wordt bekeken of wanneer de video volledig wordt afgekeken wanneer er geen skip-optie is. Kijkers die de video na 5 seconden overslaan, gelden in dat geval dus niet als views.

Om meer inzicht te krijgen in het potentiële succes van je sequence, is het van belang om naar deze metrics te kijken tijdens de testfase. Zo kun je vooraf bepalen welke sequence werkt en welke niet.  

Weten welke ad sequence het beste bij jou video campagne past? Of hulp nodig bij het adverteren op YouTube? Voor al je vragen kun je terecht bij onze video marketing experts. Neem vandaag nog contact op en laat je vrijblijvend adviseren.